لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

ملاقات البرادعی و لاريجانی به تعويق افتاد


دیدار محمد البرادعی و علی لاریجانی به تعویق افتاد
دیدار محمد البرادعی و علی لاریجانی به تعویق افتاد

ديدار علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران با محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی که قرار بود روز جمعه در وين صورت گيرد، به تعويق افتاد.


سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه به راديو فردا گفت که ديدار علی لاريجانی و محمد البرادعی، لغو نشده و تنها به تعويق افتاده است. به گفته مليسا فلمينگ، علت لغو دیدار محمد البرادعی و آقای لاريجانی، بيماری او بوده است.


ديدارعلی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران، قرار بود درحالی صورت گیرد که دبيرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی امروزکاهش همکاری ايران با آژانس را به شورای حکام آژانس گزارش می دهد.


آسوشیتد پرس در گزارشی اعلام کرده بود که آقای لاريجانی پس از ملاقات با آقای البرادعی، به مونيخ می رود تا در حاشيه کنفرانس امنيتی مونيخ با فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، ديدار کند.


يک مقام وزارت امور خارجه آلمان پیشتر خبر ديدارهای مقامات آلمانی و اروپايی در مونيخ با علی لاريجانی را تاييد کرده و گفته بود اين تلاش ها برای يافتن راهی برای حل موضوع فعاليت هسته ای ايران است

يک مقام وزارت امور خارجه آلمان نیز خبرديدارهای مقامات آلمانی و اروپايی در مونيخ با علی لاريجانی را تاييد کرده و گفته بود اين تلاش ها برای يافتن راهی برای حل موضوع فعاليت هسته ای ايران است.


اين در حالی است که مهلت دوماهه ای که قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل به ايران برای تعليق فعاليت های هسته ای داده، ۲۳ فوريه، چهارم اسفند، به پايان می رسد و ممکن است در جلسه بعدی، تحريم هاعليه ايران، تشديد شود.


ايران در تازه ترين اقدام خود، مصوبه ای را در مجلس به تصويب رسانده که همکاری ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی را کاهش می دهد.


لاريجانی درمونيخ


کنفرانس امنيتی مونيخ، که بيش از ۴۰ سال است هر ساله در مونيخ برپا می شود، به مباحث امنيتی و همکاری های استراتژيک آمريکا و اروپا می پردازد.


اين کنفرانس با سخنرانی ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، افتتاح می شود و علی لاريجانی، عالی ترين مقام ايرانی است که قرار بود در اين کنفرانس شرکت کند.


کنفرانس امنیتی مونیخ با سخنرانی ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه، افتتاح می شود و علی لاريجانی، عالی ترين مقام ايرانی است که قرار بود در اين کنفرانس شرکت کند

سناتور جان مک کين، نماينده حزب جمهوريخواه از ايالت آريزونا، روسای پيشين سيا، سناتور جو ليبرمن، نماينده جمهوريخواه ايالت کانکتيکات و ياپ دو هوپ شفر، رييس ناتو از جمله کسانی هستند که در اين کنفرانس حضور فعال دارند.


سال گذشته و پس از پيروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری، علی لاريجانی که در انتخابات نتيجه خوبی به دست نياورده بود، به دبيری شورای عالی امنيت ملی رسيد و تصميم گرفت برای شروعی مناسب در پرونده هسته ای، جواد وعيدی، نفر اصلی خود را به کنفرانس امنيتی مونيخ بفرستد.


اما اين امر با مخالفت وزارت امور خارجه ايران همراه شد و آقای وعيدی از سفر مونيخ بازماند.


علی لاريجانی گفته بود که مذاکرات هسته ای می تواند در اين سفر با نتايج مفيدی همراه شود و در ادامه گفته که او همواره تاکيد کرده که تنها راه حل اين مسئله مذاکراه است.


کنفرانس امنيتی مونيخ هر سال به يک موضوع ويژه اختصاص دارد و ميهمانان اين کنفرانس در سخنرانی های خود، به مهم ترين مسايل امنيتی اشاره می کنند و پس از پايان سخنرانی، حاضران از شرکت کنندگان، سوال می پرسند.


شاخص ترين چهره های دنيای مطبوعات و خبررسانی، نمايندگان دفاتر تحقيقات سياسی و امنيتی و مشاوران ارشد مقام های رسمی و اروپايی در اين کنفرانس حضور دارند.


موضوع اصلی امسال کنفرانس امنيتی مونيخ، «بحران های جهانی، مسئوليت جهانی» است.


XS
SM
MD
LG