لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۴

ایران: طرح موضوع حمله آمریکا، جنگ روانی است


علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی اعلام کرد ارتش جمهوری اسلامی ایران آماده مقابله با هر تهدیدی علیه تاسیسات هسته ای این کشور است.
علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی اعلام کرد ارتش جمهوری اسلامی ایران آماده مقابله با هر تهدیدی علیه تاسیسات هسته ای این کشور است.

درحالی که در چند روز اخیر، برخی از تحلیلگران و رسانه های خارجی از احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران سخن گفته اند ، علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امینت ملی جمهوری اسلامی ، موضوع حمله آمریکا به ایران را «جنگ روانی» نامید.


با این حال وی در جمع خبرنگاران گفت که ارتش جمهوری اسلامی کاملا آماده مقابله با هر تهدید احتمالی از سوی به گفته وی، دشمنان ایران به تاسیسات این کشور است.


همزمان رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، روز شنبه در حالی به آمریکا بازگشت که اطمینان پیدا کرده نخست وزیر عراق از طرح مبارزه جدید با شورشیان و اختلافات فرقه ای، حمایت خواهد کرد.

در دو هفته اخیر، بازداشت چند تن از ایرانیان در اربیل و بازداشت یکی از روحانیان ارشد وابسته به مقتدی صدر، روحانی تندرو شیعه ، بدون دخالت دولت عراق و تنها با خواست آمریکا انجام شده است.


جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده آمادگی دارد ارتش عراق را آموزش داده و مجهز کند تا با شورشیان به مبارزه بپردازند.

آمریکا جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور عراق و کمک به بی ثباتی عراق از طریق کمک به شورشیان و تهیه اسلحه برای آنان متهم می کند.


اما جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده آمادگی دارد ارتش عراق را آموزش داده و مجهز کند تا با شورشیان به مبارزه بپردازند.

رابرت گیتس در جریان سفر فشرده و یک هفته ای خود به خاورمیانه، نگرانی عمیق ایالات متحده را از فعالیت های ایران اعلام کرد. به گفته وی تنها دو سال پیش ، ایران نقش سازنده تری در افغانستان و عراق ایفا می کرد.

وزیر دفاع ایالات متحده در بحرین به خبرنگاران گفت: «به نظر من پیش از آنکه درگیر ایران شویم، باید از اهرم هایی استفاده کنیم.»

ایالات متحده دومین ناو هواپیما بر خود را به خلیج فارس می فرستد و اعلام کرده قصد دارد تا مدت ها در این منطقه باقی بماند. این نخستین بار پس از حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ است که آمریکا ناو هواپیمابر به خلیج فارس می فرستد.

این درحالی است که علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی اعلام کرد ارتش جمهوری اسلامی ایران آماده مقابله با هر تهدیدی علیه تاسیسات هسته ای این کشور است.

رسانه های داخلی ایران با احتمال اینکه آمریکا به ایران حمله نظامی کند، به نقل از علی لاریجانی خبر دادند، ارتش جمهوری اسلامی کاملا آماده مقابله با هر تهدید احتمالی از سوی به گفته او دشمن است.

با این حال دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی که دیروز جمعه، پس از دیدار با روحانیون قم سخن می گفت، تاکید کرد آنچه وی دشمن می نامید، توانایی و قدرت حمله به تاسیسات اتمی ایران را ندارد.

علی لاریجانی در گفت و گو با خبرنگاران افزود آنچه وی دشمنان ایران می خواند، برای عقب راندن ایران از موضع به گفت ه او اصولی اش، به ویژه در موضوع « استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای » ، جنگ های روانی به راه انداخته اند و هر گونه طرح تهاجم برای حمله نظامی به جمهوری اسلامی و تاسیسات هسته ای آن « شایعه » است.



ایالات متحده و اسراییل، با وجود اینکه همیشه به این نکته اشاره کرده اند که ایران قصد ساخت سلاح هسته ای دارد، اعلام کرده اند قصد حمله نظامی به ایران را ندارند..

این دومین بار در طی هفته گذشته استکه مقامات جمهوری اسلامی به احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران اشاره می کنند. اوایل هفته گذشته محمد سعیدی، معاون سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی گفت احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران بسیار کم است،با این حال تهران اقدامات احتیاطی لازم را انجام داده است.

ایالات متحده و اسراییل، با وجود اینکه همیشه به این نکته اشاره کرده اند که ایران قصد ساخت سلاح هسته ای دارد، اعلام کرده اند قصد حمله نظامی به ایران را ندارند.

از سوی دیگر، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی در گفت و گو با تلویزیون دولتی ایران گفت:«آمریکا از شش ماه پیش وارد فاز جدیدی از برخورد با ایران شده است و احتمالا تا دو ماه آینده شاهد نشانه های آغاز این برخورد خواهیم بود.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی همچنین گفت:«استراتژی جدید جرج بوش در عراق بر خلاف مواضع قبلی وی در پنج سال گذشته دارای ابهاماتی بود که این ابهامات احتمالا مربوط به برخورد با ایران است و آمریکا قصد دارد تا با برخورد با ایران، مشکل خود با خاورمیانه را حل کند.»

این درحالی است که یکی از تحلیلگران پیشین وزارت خارجه آمریکا، حمله احتمالی آمریکا به ایران را جنگی تمام عیار توصیف کرده که در راه است.


XS
SM
MD
LG