لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

«ائتلاف هاشمی و خاتمی، علیه احمدی نژاد»


اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، مبارزه با بحران هایی که اخمدی نژاد شروع کرده، آغاز می کنند.
اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، مبارزه با بحران هایی که اخمدی نژاد شروع کرده، آغاز می کنند.

بهزاد نبوی، از چهره های با نفوذ اصلح طلبان، در مصاحبه با روزنامه فایننشیال تایمز، گفت که ائتلافی با حضور اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی شکل گرفته تا از دخالت بيشتر محمود احمدی نژاد در پرونده هسته ای و بحرانی شدن اوضاع اقتصادی جلوگيری کند.


همزمان بيش از ۱۵۰ نماينده مجلس، نامه ای امضا کرده و در آن درخواست کردند رييس جمهور در مجلس حاضر شده و درباره سياست خارجی و اقتصادی دولت، توضيح دهد .


اخبار مربوط به انتقاد جدی از عملکرد محمود احمدی نژاد در حالی مطرح می شود که اين بار منتقدان او نه اصلاح طلبان، که از جناح و گروه هايی هستند که وی را در مبارزات انتخاباتی همراهی کرده اند .


ائتلاف نانوشته


بهزاد نبوی، از فعالان سياسی و نفر دوم مجلس ششم که در دست اصلاح طلبان بود، در گفت و گو با روزنامه فايننشال تايمز، اعلام کرده که ائتلاف جديد، ديگر درباره اختلاف بر سر «مسايل عقيدتی و سياسی» نيست و موضوع مهم تری چون «آينده نظام جمهوری اسلامی و سرنوشت کشور» مطرح است.



هنوز منابع خبری رسمی داخل کشور درباره چنين ائتلافی موضع نگرفته و خبر آن را تکذيب یا تایید نکرده اند.


گفته شده اين ائتلاف، با قصد پايين آوردن فشار سياسی و اقتصادی به ايران شکل گرفته اما هنوز مشخص نيست که آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی آن را مورد تاييد خود قرار داده باشد.


احمدی نژاد و خامنه ای



فايننشال تايمز در گفت و گو با يکی از منابع خود در تهران که آن را منبع مطلع ناميده، خبر داده که محمود احمدی نژاد، کمتر از ديگر رييس جمهورهای پيشين خود با رهبر نظام جمهوری اسلامی مشورت و ديدار می کند.


فشارها به محمود احمدی نژاد در حالی افزايش پيدا کرده که مهلت ۶۰ روزه قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت رو به پايان است و فشارها به ايران از نظر بين المللی، سياسی و اقتصادی بالا رفته است.


هر چند هنوز از نظر نظامی، برخوردی ميان ايران و آمريکا اتفاق نيفتاده، اما حمله نظاميان آمريکا به دفتر رايزنی روابط جمهوری اسلامی در اربيل را نيز می توان نشانه بالا گرفتن تنش ها ميان دو کشور دانست.


«پوپولیست ناموفق»


محمد خوش چهره، از نمايندگان مجلس و از فعال ترين حاميان محمود احمدی نژاد در زمان انتخابات، به خبرگزاری آسوشيتد پرس گفته دولت احمدی نژاد به هيچ يک از وعده هايی که داده نتوانسته عمل کند.


خوش چهره می گويد: «دولت نهم، ايده آل هايی را اعلام کرد که نتوانسته به هيچ کدام عمل کند و با شعار عدالت اقتصادی و مبارزه با بيکاری وارد شد اما نتوانست کاری انجام دهد.»


اين عضو شاخص محافظه کاران مجلس شورای اسلامی، در ادامه گفت: «دولت احمدی نژاد درطرح شعارهای پوپوليستی موفق بوده اما در عمل، دستاوردی نداشته است.»


وی نخستين عضو از جناح محافظه کاران است که شعارهای احمدی نژاد را «پوپوليسم» خوانده است. آقای خوش چهره در زمان انتخابات، مسوول حمايت از برنامه های اقتصادی محمود احمدی نژاد بود.


مشورت با رهبر


فايننشال تايمز خبر داده که ائتلاف همکاری، قرار است با محور قرار دادن موضوع هسته ای و عراق، در جهت کم کردن فشار سياسی و اقتصادی بر ايران با رهبر جمهوری اسلامی مشورت کرده و تصميم گيری را از دست احمدی نژاد بگيرند.


اين در حالی است که تحريم های ايران در حال اجرا است، و پس از تحريم بانک سپه توسط آمريکا، کامرزبانک، دومین بانگ بزرگ آلمان نيز روابط بانکی و مالی خود را با ايران قطع کرده و اتحاديه اروپا نيز فهرست تحريم های ايران را در دستور کار خود قرار داده است.


اتحاديه اروپا تصميم دارد با گسترش روابط اقتصادی و بازار انرژی با کشورهای حاشيه خليج فارس، مانور ايران در بازار انرژی را محدود کند.


XS
SM
MD
LG