لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۲

انتقاد داخلی از سياست های اتمی دولت جديد


محمود احمدی نژاد در نیروگاه اتمی بوشهر
محمود احمدی نژاد در نیروگاه اتمی بوشهر

محمد هاشمی رفسنجانی در در گفت و گویی با روزنامه کارگزاران خواستار استفاده از میانه روها در سیاست کشور برای جلوگیری از بحران احتمالی ناشی از برنامه های اتمی شده است.

وی در حالی چنین موضعی گرفته که طی روزهای اخیر و پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه اتمی ایران، انتقاد ها از سوی برخی مقام های رسمی دولت های پیشین بالا گرفته است.

محمد هاشمی رفسنجانی، برادر رییس جمهور اسبق ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی که خود نیز مقام های رسمی در دولت های پیشین داشته است، به نقد سیاست های محمود احمدی نژاد در پیشبرد برنامه اتمی ایران پرداخته است.

آقای هاشمی رفسنجانی گفته است، این دولت یک سال بر سر کار است و شورای امنیت ایران را تحریم کرده است. محمد هاشمی رفسنجانی با اشاره به گفته های برخی از مقام های رسمی ایران که به عقیده وی «با اتکا به برخی از کشور ها فکر می کردند آمریکا پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت ارجاع نمی دهد» می گوید: «این عده با اتکا به همان کشور ها فکر می کردند، که قطعنامه ای علیه ایران صادر نمی شود، اما متاسفانه دیدیم ، که آمریکا تمام خواسته های خویش را گام به گام عملی کرد.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد، هفته گذشته قطعنامه ای را علیه برنامه هسته ای ایران و نیز گسترش تسلیحات نظامی از جمله موشک های دور برد در ایران تصویب کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که برنامه اتمی مجادله برانگیزش هچ گونه اهداف نظامی ندارد.

محمد هاشمی رفسنجانی در این گفت و گو همچنین به انتقاد از چین و روسیه پرداخته و گفته است، این کشورها موضع شفافی ندارند، چراکه از یک سو حق فناوری نظامی یرای ایران را محفوظ می دارند و از سوی در کنار آمریکا هستند.

به گفته آقای هاشمی رفسنجانی رسانه های داخلی ایران قسمت دوم موضع چین و روسیه یعنی پشتیبانی از آمریکا را منتشر نمی کنند.

حسین موسویان از اعضای گروه مذاکراتی برنامه اتمی ایران به رهبری حسن روحانی نیز پیش بینی کرده است که قدم بعدی تصویب تحریم های اقتصادی و مالی علیه ایران خواهد بود.

علی خرم، از دیگر مقام های رسمی سابق ایرانی است که اخیرا در مورد برنامه اتمی ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به بیان برخی انتقادها پرداخته اند.

آقای خرم گفته است که شرایط برای ایران خطرناک شده است، چراکه قطع نامه شورای امنیت، ایران را در کنار کره شمالی، که عملا مجهز به سلاح هسته ای است قرار داده است.

در همین حال در پی صدور این قطعنامه، مجلس جمهوری اسلامی ایران، خواستار سرعت بخشیدن به برنامه اتمی شده است و مقام های ایرانی چندین بار تاکید کرده اند که ممکن است جمهوری اسلامی ایران از پیمان عدم گسترش سلاح های هسته ای NPT خارج شود.

محمد هاشمی رفسنجانی در گفت و گوی خود با روزنامهکارگزاران در این مورد گفته است عضویت در این پیمان به معنای مخالفت باتکثیر سلاح هسته ای است و خروج از آژانس بین المللی انرژی اتمی به معنیاین است که برای فناوری صلح آمیز اهمیت قایل نیستیم.


XS
SM
MD
LG