لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

ایران و آمریکا؛ دوستان مشترک و مساله مقتدی صدر


هواداران صدر در عراق
هواداران صدر در عراق
به نوشته تحليل گر آسوشيتد پرس، به نظر تصميم گيرندگان سیاست های ايالات متحده، تنها راه ايجاد ثبات در عراق وارد کردن گروه های مختلف قومی و مذهبی، يعنی پيش از هر چيز سنی ها و کردها به معادله قدرت با اکثريت شيعه است.

با اين وجود، سياست مداران شيعه و دوست قديمی آن ها ايران می خواهد که قدرت در دست شيعيان باقی بماند.

آسوشیتدپرس می نویسد که مقام های آمريکايی معترفند که ايران خواسته های مشروعی در عراق دارد، که از جمله آن ها متوقف کردن جنگی بزرگ در اين کشور است.

اما ايالات متحده ايران را متهم می کند، که اسلحه در اختيار شبه نظاميان شيعه می گذارد. اسلحه هايی که به گفته آمريکا برای کشتن سربازان نيرو های ائتلاف به کار برده می شوند.

در اين نوشته آمده است، که يکی از تفاوت های فکری ميان مقام های عراقی و آمريکايی در مورد نقش ايران، موضوع روحانی شديدا ضد آمريکايی، مقتدی صدر است.

آمريکا و سنی های طرفدارش، صدر را يک «تهديد ملی» می نامند، نوری المالکی، هوادارانش و ايران اين روحانی شيعه را به عنوان کسی که توانسته است حمايت گروه بزرگی از شيعيان را به دست بياورد می شناسند؛ موضوعی که به بحث هايی طولانی ميان آمريکا و دولت نوری المالکی برای حمله به شهرک صدر و شبه نظاميان مقتدی صدر انجاميد.

ولی نصر، استاد مدرسه عالی نيروی دريايی آمريکا می پرسد:«چرا ايالات متحده به دنبال نابودی سپاه مهدی است، در حالی که بيشترين حمله ها به غير نظاميان و ارتش آمريکا به وسيله تندروهای سنی انجام می شود.»

پروفسور نصر در پاسخ می آورد: «به نظر می رسد می رسد دليل اصلی اين اقدام کاستن از نفوذ ايران در منطقه است.»

به عقيده برخی تحليل گران، علت انتقال اسلحه به شيعيان عراق، تقويت جايگاه آنها در مقابل سنی ها است. حتی اگر اين کار به مشکلات با آمريکا بيافزايد.

به عقيده کنت کاتزمن، متخصص مسائل خاورميانه در موسسه تحقيقاتی کنگره آمريکا در واشنگتن، برای ايران صدر يک قدرت در حال رشد در صحنه سياسی عراق است.

در گزارش تحليلی آسوشيتد پرس آمده است، که تمرکز بر مسئله مقدی صدر با چشم پوشی آمريکا در برابر اين موضوع همراه است، که ايران حتی روابط گرم تر و بهتری با بسياری از گروه های شيعه و کردی دارد که ايالات متحده به همکاری آن ها در عراق نيازمند است.

از جمله اين گرو ها، گروه عبدالعزيز حکيم، مجلس اعلای انقلاب اسلامی در عراق يا حزب دعوه، که نخست وزير نوری المالکی از آن می آيد است.

ولی به هر حال مقام های ايالات متحده معتقدند، بيشترين سلاح ها و بمب های استفاده شده توسط تند روهای شيعه از جمله سپاه مهدی توسط ايران در اختيارشان گذاشته می شود. از جمله بمب های کنار جاده ای، که به عقيده آن ها جان بيش از ۱۷۰ نيروی نظامی آمريکا و هم پيمانانش را از ميانه سال ۲۰۰۴ به اين سو گرفته، از ايران به عراق فرستاده شده است.

جمهوری اسلامی ایران همواره اتهام دادن سلاح به شبه نظامیان شیعه را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG