لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

صدر از فرماندهان سپاه مهدی خواست عراق را ترک کنند


جلال طالبانی می گوید مقتدا صدر از فرماندهان سپاه مهدی خواسته است که عراق را ترک کنند
جلال طالبانی می گوید مقتدا صدر از فرماندهان سپاه مهدی خواسته است که عراق را ترک کنند

جلال طالبانی رييس جمهوری عراق روز پنج شنبه پانزدهم فوريه گفت رهبری سپاه مهدی به اعضای بلند پايه گروه خود دستور ترک عراق را داده است.


به گفته آقای طالبانی، مقتدا صدر مايل است که برنامه امنيتی جديد بغداد به موفقيت دست يابد و به همين دليل به افراد خود دستور ترک عراق را داده است.


مقتدا صدر همچنين با دستگيری همه کسانی که در مقابل برنامه امنيتی جديد مقاومت کند، موافقت کرده است.


در بيانيه رييس جمهوری عراق آمده است: «به گمان من بسياری از مقام های ارشد سپاه المهدی، دستور ترک عراق را دريافت کرده اند تا برنامه امنيتی جديد امکان عملی شدن بيابد».


در راستای اجرای برنامه جديد برای برقراری امنيت در بغداد، روز پنج شنبه عراق مرزهای خود با ايران و سوريه را بست. در بغداد جستجوهای فشرده در نقاط مختلف و برپايی پست های بازرسی افزايش يافته است.


در شهرک صدر که جزو پايگاه های اصلی سپاه مهدی وابسته به مقتدا صدر است، مردم شبه نظاميان کمتری را در خيابان ها مشاهده می کنند.


هنوز مشخص نیست مقتدا صدر در کجا به سر می برد


در شهرک صدر که جزو پايگاه های اصلی سپاه مهدی وابسته به مقتدا صدر است، مردم شبه نظاميان کمتری را در خيابان ها مشاهده می کنند

هنوز مشخص نيست که مقتدا صدر در چه نقطه مشخصی به سر می برد.. پيشتر گفته شد که او در ايران است اما مسولان دفتر مقتدی صدر در عراق، اين موضوع را تکذيب می کنند و می گويند او هم اکنون در شهر نجف به سر می برد.


مسئولان دفتر مقتدی صدر در نجف گفته اند او قصد داشته در ماه محرم در انظار عمومی ظاهر نشود.


باسم الاعذاری، مسئول دفتر مقتدا صدر در نجف، به خبرگزاری فرانسه گفت: «مقتدی صدر در عراق و به طور مشخص در شهر نجف است و احتمالا فردا برای جلوگيری از فتنه و رد شايعات خطبه نمازجمعه را در مسجد کوفه می خواند.»


با اين حال سامی العسکری ، مشاور نوری المالکی نخست وزير عراق روز پنج شنبه، به خبرگزاری فرانسه گفت که مقتدی صدر هم اکنون «سرگرم ديداری کوتاه از ايران» است.


مشاور نخست وزير عراق افزود: «تعجب می کنم که چرا برخی از مسئولان جناح صدر، سفر او را به ايران تکذيب می کنند، اين گونه سفرها امری طبيعی است.»


روز سه شنبه، برخی مقام های آمريکايی گفتند که مقتدی صدر، روحانی تندوری شيعه به ايران «فرار» کرده است.


خبرگزاری ايرنا هم روز چهارشنبه به نقل از يکی از مقام های جمهوری اسلامی خبر حضور مقتدا صدر در ايران را تکذيب کرد.


XS
SM
MD
LG