لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۰

«مقتدی صدر به ایران گریخت»


مقامات آمريکايی، روز سه شنبه، ۱۳ فوريه، گفتند که مقتدا صدر، روحانی تندرو شيعه، عراق را ترک کرده و به ايران گريخته است.
مقامات آمريکايی، روز سه شنبه، ۱۳ فوريه، گفتند که مقتدا صدر، روحانی تندرو شيعه، عراق را ترک کرده و به ايران گريخته است.

مقامات آمريکايی، روز سه شنبه، ۱۳ فوريه، گفتند که مقتدا صدر، روحانی تندرو شيعه، عراق را ترک کرده و به ايران گريخته است. مقامات ایران این خبر را تایید و یا تکذیب نکردند.


به گزارش آسوشيتدپرس، مقامات امريکايی می گويند که با آغاز سرکوب نيروهای شبه نظامی سنی و شيعه توسط ارتش عراق و نيروهای آمريکايی، مقتدی صدر، روحانی تند رو شيعه و ضد آمريکايی، چند هفته است که مقر خود در عراق را ترک کرده و به ايران پناه برده است.


به گفته این مقامات وی در تهران نزد خانواد ه اش رفته است.


طبق برخی از گزارش ها، اين روحانی تندرو شيعه بيم آن داشت که مراکز تحت فرمانش از سوی نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا بمباران شود. دولت آمريکا تصميم گرفته برای ايجاد امنيت در بغداد و استان انبار ۲۱ هزار و پانصد نيروی جديد به عراق بفرستد.


خبر فرار مقتدی صدر به ايران، تقريبا همزمان با خبر بستن مرزهای عراق با ايران و سوريه منتشر شده است. عراق روز سه شنبه،۱۳ فوريه، در راستای اجرای راهبرد جديد امنيتی در کشور، مرزهای مشترک خود با جمهوری اسلامی و سوريه را بست.


روز سه شنبه تلويزيون دولتی عراق، جزييات فرمان ژنرال عبود قنبر در راستای اقدام جديد امنيتی را اعلام کرد.


چهار مرز اصلی عراق و ايران و دو مرز عراق و سوريه به مدت ۷۲ ساعت و مرزهای ديگر به مدت نامعلومی بسته خواهند بود.


خبر فرار مقتدی صدر به ايران توسط چند کانال تلويزيونی روز سه شنبه پخش شد. شبه نظاميان ارتش المهدی مقتدی صدر متهم به کشتن هزاران سنی هستند.



طبق برخی از گزارش ها، اين روحانی تندرو شيعه بيم آن داشت که مراکز تحت فرمانش از سوی نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا بمباران شود. دولت آمريکا تصميم گرفته برای ايجاد امنيت در بغداد و استان انبار ۲۱۵۰۰ نيروی جديد به عراق بفرستد.

ارتش آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که بيش از ۶۰۰ نفر از جنگجويان جنيش المهدی به رهبری مقتدی صدر توسط نيروهای عراقی و آمريکايی دستگير شدند. طبق گفته مقامات آمریکایی، ۱۶نفر از اعضای ارشد جنيش المهدی نیز بین دستگیرشدگان بودند.


مقتدی صدر پيشتر به ايران سفر کرده و با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی دیدار کرده بود. گفته می شود وی از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار است.


ارتش آمريکا و کاخ سفید در چند روز گذشته ايران را متهم به فرستادن بمب به عراق و تعليم نظامی شبه نظاميان شيعه کردند. ارتش آمریکا مدارکی را نيز در این مورد به خبرنگاران ارئه دادند.


ايران اين مدارک را ساختگی دانست و يک ژنرال بلند پايه ارتش آمريکا روز سه شنبه گفت کشف سلاح های ايرانی، به معنی دست داشتن مستقيم مقامهای دولت ايران در حمله به نيروهای آمريکايی درعراق نيست.


XS
SM
MD
LG