لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۵

واکنش ایران به « مدارک ارسال بمب به عراق»


مقامات آمریکایی گفته اند مواد ساخت بمب های جاده ای از سوی ایران دراختیار شبه نظامیان عراقی گذاشته می شود.
مقامات آمریکایی گفته اند مواد ساخت بمب های جاده ای از سوی ایران دراختیار شبه نظامیان عراقی گذاشته می شود.

سفارت جمهوری اسلامی ايران در بغداد، روز دوشنبه به خبرهايی که ايران را متهم به بمب گذاری در عراق کرده، واکنش نشان داد و تمامی اتهامات را رد کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، يکی از ديپلمات های سفارت ايران در پایتخت عراق با رد اتهامات مطرح شده گفت:«حرف های گفته شده نه حقيقت دارد و نه منصفانه است. اين حرف ها يادآور همان زمانی است که گفته می شد صدام حسين در پی دستيابی به سلاح های کشتار جمعی است. »


بحث دخالت و دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در ناآرامی های بغداد پیش از این نیز مطرح شده بود اما مدرکی تاکنون درباره آن ارایه نشده بود.


جمهوری اسلامی ایران همواره این اتهام را رد کرده و گفته بود مدرکی مبنی بر دخالت ایران در ناآرامی های عراق وجود ندارد و هر طرفی که این اتهام را می زند باید مدارک خود را ارایه کند.


دخالت و مدرک


زلمای خلیل زاد، سفیر آمریکا در بغداد، پیشتر اعلام کرده بود اسناد و مدارکی در دست آمریکا است که دخالت ایران در ناآرامی های عراق را اثبات می کند. وی گفته بود ورود سلاح و مواد منفجره به عراق، از سوی جمهوری اسلامی ایران هدایت می شود.


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با رد این اتهام گفته بود ایران در ناآرامی ها دست ندارد و مقصر را اشغالگران آمریکایی دانسته بود.


يکی از ديپلمات های سفارت ايران در بغداد:حرف های گفته شده نه حقيقت دارد و نه منصفانه است. اين حرف ها يادآور همان زمانی است که گفته می شد صدام حسين در پی دستيابی به سلاح های کشتار جمعی است

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا هم پس از آن و در مجلس سنا، به نمایندگان کمیته سیاست خارجی گفته بود که ایران مسبب ناآرامی ها در عراق است و نیروهای شبه نظامی ایران، در پی نیروهای آمریکایی در عراق هستند تا حساب های خود را با آمریکا در عراق تسویه کنند.


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا نیز در معرفی استراتژی جدید خود در عراق، ایران را مقصر دانست و مقامات جمهوری اسلامی را متهم کرد که با گسترش ناامنی در عراق در پی مقابله با سیاست های آمریکا در منطقه هستند.


در ماه گذشته، نیروهای آمریکایی به دفتر رایزنی روابط ایران در اربیل، واقع در کردستان عراق حمله کردند و شش نفر کارمند آن را دستگیر کردند. یکی از دستگیرشدگان آزاد شد و پنج نفر دیگر هنوز در دست نیروهای آمریکایی در عراق هستند.


پس از این دستگیری، جمهوری اسلامی ایران افراد دستگیر شده را دیپلمات معرفی کرده و خواستار آزادی آنان شد. هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، اعلام کرد دفتر مربوط به جمهوری اسلامی در اربیل، کنسولگری نبوده و افرادی که در آن کار می کردند،دیپلمات نبوده اند.


مقامات آمریکایی در عراق اعلام کردند دستگیر شدگان دفتر اربیل، با سپاه قدس دست داشته اند که شاخه نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است که در عراق فعالیت دارد.


رییس جمهوری آمریکا هم همان زمان، حکم تیر افراد امنیتی ایران در عراق را صادر کرد و گفت این دستور نه به معنای جنگ با ایران، که برای حمایت از نیروهای آمریکایی در عراق است.


مقامات آمریکایی در عراق اعلام کردند دستگیر شدگان دفتر اربیل، با سپاه قدس ارتباط داشته اند که شاخه نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در عراق است

حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، در گفت و گو با نیویورک تایمز، اتهام هایی که به مقامات ایرانی در عراق می زنند را رد کرد، اما خبر داد ایران برای کمک به عراق آماده است.


وی بار دیگر اعلام کرد که مدرکی از دخالت ایران در ناآرامی های عراق در دست نیست.


رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، که هفته گذشته برای اجلاس ناتو به سویل در اسپانیا سفر کرده بود، بار دیگر اعلام کرد مقامات جمهوری اسلامی به فکر مقابله با نیروهای آمریکایی در عراق هستند و اسنادی نیز در دست است که باید بررسی شود.


ارایه مدارک


روز یکشنبه گذشته، چند تن ازمقام های آمریکایی بدون ذکر عنوان و نام خود، برخی مدارک را در اختیار رسانه ها گذاشتند که خبر آن از سوی برخی منابع خبری پوشش داده شد. مقامات رسمی یادشده، عکس هایی از مواد منفجره که در ساخت بمب های جاده ای به کار می رود را نشان داده و گفته اند فرمول و مواد این بمب از ایران می آید که از ماه می ۲۰۰۴، اردیبهشت ۱۳۸۳ ، موجب مرگ ۱۷۰ آمريکايی شده است.


به گزارش آسوشیتد پرس، مقام های آمریکایی، دو نفر بوده اند که یک نفر از تحلیلگران سیا و دیگری از مقامات اطلاعات پنتاگون بوده است. مقامات یاد شده، اجازه ضبط گفته ها در این جلسه را ندادند ولی اعلام کردند این مدارک گوشه ای از آن چیزی است که آنها، تجهیز نیروهای شبه نظامی عراق توسط مقامات جمهوری اسلامی نامیده اند.


به گفته این مقامات، مواد یاد شده نشان می دهد که نیروهای جیش المهدی، که زیر نظر مقتدا صدر اداره می شود، با همکاری سپاه قدس تجهیز می شوند که زیر نظر مستقیم آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران کار می کند.


مقامات آمریکایی گفته اند که مواد مصرف شده در ساخت بمب های جاده ای، از نوع « ای اف پی» است که در سالهای دهه ۱۹۹۰ توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران در اختیار حزب الله لبنان قرار گرفته است.


این مقامات در ادامه از دولت عراق خواسته اند تا به صراحت از مقامات جمهوری اسلامی ایران بخواهد که از دخالت در امور عراق دست بردارند.


برخی از تحلیلگران به این مدارک اعتراض کرده و آن را ناکافی دانسته اند اما مقامات آمریکایی یاد شده گفتند:«میان مدارکی که در دست داریم و مدارکی که می توانیم آنها را عرضه کنیم و نشان دهیم، فاصله زیادی است.»


مقامات آمریکایی گفته اند که مواد مصرف شده در ساخت بمب های جاده ای، از نوع « ای اف پی» است که در سالهای دهه ۱۹۹۰ توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران در اختیار حزب الله لبنان قرار گرفته است

مقامات یاد شده در ادامه اعلام کردند ای اف پی یاد شده، در مقیاس بالا در اختیار«مصطفی الشیبانی» گذاشته شده که از مقامات ارشد سپاه بدر، ارتش غیررسمی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق است که از سوی ایران حمایت می شود.


اتهام مداخله ايران


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، پيشتر «رژيم های ايران و سوريه» را به حمايت از تروريست ها و ستيزه جويان متهم کرد و گفت که اين کشورها به ترويست ها اجازه می دهند از خاکشان برای ورود و خروج از عراق استفاده کنند. آقای بوش تاکيد کرد که جمهوری اسلامی تامين کننده و حامی ستيزه جويان برای حمله به نيروهای آمريکايی است.


به گفته يک فرمانده ارشد امريکايی، يکی از پنج ايرانی که ماه گذشته در ساختمان متعلق به جمهوری اسلامی در اربيل بازداشت شد، «محسن چيزری» از فرماندهان عملياتی سپاه قدس است که شيعيان تندرو عراق را آموزش می دهد و مجهز می کند.


اين فرمانده آمريکايی افزود که محسن چيزری پس از ده ماه غيبت به عراق بازگشته بود که دستگير شد.


فرمانده ارتش امريکا در ادامه سخنانش برای خبرنگاران گفت : ايرانی ها در حالی که می کوشيدند مدارکی را به داخل توالت بيندازند بازداشت شدند.وی همچينين گفت که در يورش به ساختمان اربيل، کيسه هايی پر از مو پيدا شد که آنان بوسيله آن تغيير قيافه می دادند.


XS
SM
MD
LG