لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

لحن آمریکا در مورد ایران ملایم تر می شود


رابرت گیتس می گوید از دستگیری ایرانی ها توسط نیروهای ائتلاف متعجب شده است
رابرت گیتس می گوید از دستگیری ایرانی ها توسط نیروهای ائتلاف متعجب شده است

رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا روز جمعه نهم فوريه با اشاره به افزايش تنش ها ميان تهران و واشينگتن گفت در هفته های اخير تلاش هايی در جريان بوده تا لحن ملايم تری دربرابر ايران اتخاذ شود.


آقای گيتس گفت: «تا به حال رييس جمهوری، وزير امورخارجه و من بارها تکرار کرده ايم که آمریکا قصد حمله به ايران را نداريم».


در همين حال آقای گيتس درباره هدف از اعزام ناوهواپيما بر «استينز» به خليج فارس گفت:« ما می خواهيم به متحدان خود در منطقه اطمينان بدهيم و همچنين اين پيام را ارسال کنيم که ما برای دهه ها در خليج فارس حضور داشته ايم و قصد داريم در منطقه به حضور خود ادامه بدهيم».


با اعزام دومين ناوهواپيما بر به خليج فارس ما می خواهيم به متحدان خود در منطقه اطمينان بدهيم و همچنين اين پيام را ارسال کنيم که ما برای دهه ها در خليج فارس حضور داشته ايم و قصد داريم در منطقه به حضور خود ادامه بدهيم
رابرت گیتس

رابرت گيتس همچنين در باره نقش ايران در عراق گفت که شماره و آرم های حک شده بر روی مواد منفجره به کار گرفته شده توسط شبه نظاميان، سند دخالت ايران درعراق است.


وزير دفاع آمريکا گفت شماره سريال اين مواد انفجاری «به خوبی» نشان می دهد که ايران سلاح و يا تکنولوژی به کار رفته را دراختيار شبه نظاميان قرار می دهد.


درهمين حال، رابرت گيتس گفت: «به عقيده من برای کسی غير منتظره نبود که ايران در عراق دخالت می کند». به گفته وی نکته غيره منتظره دستگيری تعدادی از ايرانی ها توسط نيروهای آمريکايی درعراق بود.


هفته گذشته آقای گيتس و برخی مقام های بلند پايه آمريکا برگزاری کنفرانس خبری برای ارايه شواهد و اسناد دخالت ايران در عراق را به تغويق انداخت. اين تعويق به منظور کسب اطمینان بیشتر از درستی شواهد واسناد بوده است.


مشاور امنيت ملی آمريکا دستور داده بود تا انتشار مدارک که نشان دهنده کمک جمهوری اسلامی ايران به شورشيان عراق است، به تاخير بيفتد.


گزارش درباره دخالت ايران در عراق هنوز تکميل نشده است


شان مکورمک،سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز جمعه نهم فوريه گفت گزارشی که قرار بود در باره نقش رژيم ايران در خشونت های فرقه ای عراق در اختيار رسانه ها قرار گيرد، هنوز تکميل نشده است.


وی با اشاره بر اهميت اين مساله افزود: همان طور که استيون هدلی مشاور امنيت ملی ریيس جمهوری گفته است، برای انتشار اين گزارش که در ارتباط با مسایل اطلاعاتی است، لازم است کار بيشتری انجام شود.


پيشتر يکی از مقامات آمريکايی به روزنامه نيويورک تايمز گفته بود تصميم به تعويق انداختن اعلام اين شواهد و اسناد توسط کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، رابرت گيتس، وزير دفاع و استیون هدلی، مشاور امنيت ملی آمريکا گرفته شده است.


در ماه گذشته زلمای خليل زاد، سفير آمريکا در عراق به خبرنگاران گفته بود که ظرف چند روز، ايالات متحده شواهد و مدارک خود را مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی ايران در عراق و رساندن اسلحه و مواد منفجره به شورشيان در اين کشور، افشا خواهد کرد.


روزنامه نيويورک تايمز به نقل از برخی از متحدان ايالات متحده که اين اسناد را ديده اند نوشته بود که اين اسناد هنوز برای تشکيل پرونده ای سفت و سخت عليه ايران کافی نيستند .


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا با وجود اينکه تاکيد کرده قصد حمله نظامی به ايران را ندارد اما به مقامات جمهوری اسلامی ايران هشدار داده در صورتی که تهران به خشونت در عراق دامن بزند، پاسخ سختی دریافت خواهد کرد.


به گفته نيکلاس برنز، معاون وزير خارجه آمريکا، ايالات متحده حدود دو سال است که فعاليت های ايران و حمايت اين کشور از گروه های شبه نظامی شيعه عراقی را زير نظر دارد.


XS
SM
MD
LG