لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

انتقاد نمايندگان کنگره از سياست آمریکا در باره ايران


کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا گفت «ما نه برنامه و نه قصد حمله به ايران را نداريم»
کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا گفت «ما نه برنامه و نه قصد حمله به ايران را نداريم»

تعدادی از نمايندگان کنگره آمريکا روز چهارشنبه هفتم فوريه، از کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا، به خاطر ارايه نکردن اسناد دخالت ايران در عراق، انتقاد کردند.


برخی از نمايندگان، خانم رايس را همچنين به علت آنچه که «اتهام های ثابت نشده در باره قصد ايران از برنامه هسته ای» توصيف شد، مورد انتقاد قرار دادند.


کاندولیزا رایس می گوید حمايت ايران از تروريسم کاملا معلوم و شناخته شده است. اين حمايت به گفته وی، آموزش دادن و مسلح کردن شبه نظاميان حزب الله در لبنان و حمايت از خشونت های عراق است

ران پاول نماينده جمهوری خواه کنگره آمريکا گفت: «اتهام های ثابت نشده در باره قصد ايران از برنامه هسته ايش، به طور اسرارآميزی شبيه اتهام های نادرستی است که عليه عراق مطرح شد و بر پايه آن عراق را اشغال کرديم».


به گفته آقای پاول، «اتهام های ثابت نشده در باره حمايت ايران از شورشيان عراقی» به عنوان دستاويزی برای افزايش لفاظی های تند عليه ايران به کار می رود.


اين نماينده مجلس نمايندگان آمريکا گفت وقتی هم که اسناد اين ادعاها مطالبه می شود، دولت جورج بوش می گويد که در حال جمع آوری آن است.


او افزود اين هم شبيه مورد عراق است. در آنجا هم اول اتهام زده شد و قرار بود شواهد ارايه شود. مشکل اين جا است که «شواهد هرگز ارايه نشد زيرا معلوم شد آن اتهام ها اساسا نادرست بوده است.»


مقام های دولت آمريکا هفته هاست که از وجود انبوه اسناد و مدارک در باره دخالت ايران در حمله به نيروهای ائتلاف در عراق خبر داده اند.


کاندوليزا رايس اين موضوع که دولت بوش در باره ايران مبالغه می کند تا يک حمله نظامی عليه ايران را توجيه کند، رد کرد.


ما نه برنامه و نه قصد حمله به ايران را نداريم
کاندولیزا رایس

خانم رايس گفت: «ما نه برنامه و نه قصد حمله به ايران را نداريم.»


او افزود: «عملکرد ما تنها واکنش به سياست های ايران در داخل ايران و در سراسر جهان است که از نظر ما برای منافع ملی ما خطرناک هستند.»


خانم رايس گفت حمايت ايران از تروريسم کاملا معلوم و شناخته شده است. اين حمايت به گفته وی، آموزش دادن و مسلح کردن شبه نظاميان حزب الله در لبنان و حمايت از خشونت های عراق است.


به گفته وزير امور خارجه آمريکا، نيروهای بريتانيايی نيز پيشتر ايران را با حمله به نيروهای ائتلاف مرتبط دانسته اند.


او افزود: «فکر نمی کنم هيچ دولتی در دنيا وجود داشته باشد که در مقابل اين اقدام ها واکنش نشان ندهد.»


در همين حال شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نيز روز چهارشنبه گفت مدارک دخالت ايران در عراق در وقت مناسب ارايه خواهد شد.


XS
SM
MD
LG