لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

بلر: برنامه ای برای حمله به ایران وجود ندارد


آقای بلر می گوید که استراتژی تهران سبب افزایش نگرانی های جامعه بین المللی شده است.
آقای بلر می گوید که استراتژی تهران سبب افزایش نگرانی های جامعه بین المللی شده است.

تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، روز سه شنبه هرگونه برنامه ای برای حمله به ایران را رد کرد ولی گفت که استراتژی تهران سبب افزایش نگرانی ها شده است.


آقای بلر که در یک کمیته پارلمان بریتانیا سخن می گفت، تهران را متهم کرد که درصدد گسترش توانایی خود برای تولید بمب هسته ای است که نوعی مقابله جویی با سازمان ملل به شمار می رود و از سوی دیگر به عمد فرقه گرایی و خشونت را در منطقه خاورمیانه پرورش می دهد.


به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بلر در عین حال با نشان دادن شاخه زیتون به ایران گفت که « بسیاری از درها » به روی ایران باز است به شرطی که این کشور استراتژی خود را تغییر دهد.


نخست وزیر بریتانیا افزود: « هیچ کسی درباره حمله نظامی به ایران صحبت نمی کند اما مردم به طور فزاینده ای در ارتباط با استراتژی دنبال شده توسط این کشور نگران و هراسان هستند.»



آقای بلر با نشان دادن شاخه زیتون به ایران گفت که « کلی از درها » به روی تهران باز است به شرطی که این کشور استراتژی خود را تغییر دهد.

وی گفت: هیچ کس درباره عملیات نظامی نه حرف می زند و نه برنامه ریزی می کند و جامعه جهانی نیز چنین چیزی را نمی خواهد. این چیزی هم نیست که ما در پی آن باشیم. اما این مهم است که ایران درک کند در حال حاضر دو کار انجام می دهد که آرامش جامعه بین المللی را واقعا برهم زده است.


با این وجود نخست وزیر بریتانیا این گفته جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا را تکرار کرد که « همه گزینه ها روی میز قرار دارند.»


ایران می گوید که برنامه هسته ای آن برای مصارف صلح آمیز و تولید برق دنبال می شود. واشینگتن در عین حال تهران را متهم می کند که شبه نظامیان شیعه عراقی را برای حمله به نیروهای آمریکایی حمایت مالی و تسلیحاتی می کند.


بلر افزود: حقیقت این است که ایران تلاش می کند تا از آشتی در منطقه جلوگیری کند و من فکر می کنم که این خیلی کوته بینانه و ابلهانه است.


نخست وزیر بریتانیا گفت: به عنوان مثال اگر ایران نقش سازنده ای را در عراق ایفاء کند این کمک خیلی خوبی به جامعه جهانی است و همچنین به خود ایران چرا که این کشور مایل نیست تا شاهد کابوس در مرزهای خود باشد.



« حمله به ایران تندروها را تقویت می کند»

روز دوشنبه ، ائتلافی از مراکز تحقيقاتی و گروه های مذهبی بریتانيا در گزارش مشترکی اعلام کردند که هر گونه حمله نظامی عليه ايران عواقب مصيبت باری برای خاورميانه و در گستره ای وسيع تر برای جهان بدنبال خواهد داشت .


نويسندگان اين گزارش که با عنوان « زمانی برای مذاکره» منتشر شده است معتقدند: « يک برخورد نظامی که بسياری بر اين باورند ايالات متحده در حال برنامه ريزی برای آن است، می تواند به بی ثباتی بيشتر در کشور همسايه، عراق، دامن بزند، اميدها نسبت به صلح ميان فلسطينی ها و اسراييل را از بين ببرد و به تقويت فزاينده تندروهای اطراف محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران منجر شود.»


براساس اين گزارش، تهاجم به ايران سرشار از منابع نفتی همچنين باعث تحريک قيمت سوخت شده و به اقتصاد کشورهای مختلف جهان آسيب می زند .


اين گزارش می افزايد: « پيامدهای احتمالی اقدام نظامی می تواند برای دولت هايی بسيار جدی باشد که متقاعد شده اند که همه گزينه های ديپلماتيک به آخر خط رسيده است. در حال حاضر چنين اطمينانی وجود ندارد.»


XS
SM
MD
LG