لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

آقازاده: ایران قطعنامه شورای امنیت را اجرا نمی کند


آقای آقازاده می گوید: مسايل باقی مانده در مورد فعاليت های هسته ای ايران در يک نشست آژانس قابل حل است.
آقای آقازاده می گوید: مسايل باقی مانده در مورد فعاليت های هسته ای ايران در يک نشست آژانس قابل حل است.

رييس سازمان انرژی اتمی ايران می گويد که جمهوری اسلامی قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت را اجرا نخواهد کرد .


رضا آقازاده اين اظهارات را در ديدار سفرای تروئيکای عدم تعهد در سازمان بين المللی آژانس انرژی اتمی بيان کرد .


شش تن از نمايندگان جنبش غيرمتعهدها در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی به همراه نماينده اتحاديه عرب، روز شنبه از تاسيسات هسته ای اصفهان بازديد کردند .


نمايندگان کوبا، مالزی و مصر در شورای حکام آژانس و نماينده اتحاديه عرب و نمايندگانی از الجزاير، سودان و سوريه در اين سفر از مرکز فرآوری و توليد هگزوفلورايد اورانيوم دیدن کردند .


رييس سازمان انرژی اتمی ايران بعد از ديدار با نمايندگان عدم تعهد گفت: همانطور که قبلا اعلام کرده ايم قطعنامه شورای امنيت عليه ايران را دارای مشکلات حقوقی و اجرايی مي دانيم و آن را اجرا نخواهيم کرد .


شورای امنيت سازمان ملل متحد در روز ۲۳ دسامبر ۲۰۰۶ قطعنامه ای به تصويب رساند که براساس آن ايران ملزم شد تا برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد .


شورای امنيت تا دوم اسفند ماه به تهران فرصت داده تا در اين زمينه تجديد نظر کند و در غير اين صورت در خصوص اقدامات بعدی تصميم گيری خواهد کرد .


به گزارش خبرگزاری مهر، آقای آقازاده درباره روند نصب سه هزار سانتريفيوژ در تاسيسات غنی سازی نطنز خطاب به خبرنگاران گفته است: « اندکی صبر کنيد و خيلی طول نمی کشد تا شما هم ببينيد چه خواهد شد.»


رييس سازمان انرژی اتمی ايران خطاب به خبرنگاران گفته است: « فکر می کنم طی ۷-۸ روز آينده شما هم همراه من به نطنز خواهيد آمد تا با آخرين مراحل کار آشنا شويد.»


خبرگزاری ايرنا نيز از قول آقای آقازاده گفته است: «مسايل باقی مانده در مورد فعاليت های هسته ای صلح آميز ايران در يک نشست در آژانس قابل حل است.»


به گفته وی، « آنچه در مورد فعاليت های هسته ای ايران باقی مانده مربوط به گذشته است که اين مساله نيز در يک جلسه در آژانس قابل حل است اما چون پرونده هسته ای ايران سياسی است تا مسايل سياسی حل نشود آژانس نمي تواند و نمی خواهد اين مسايل را جمع کند.»


رييس سازمان انرژی اتمی ايران در خصوص اينکه چه مسائلی باقيمانده است، اظهار داشت: مساله آلودگی، فرآوری پلوتونيوم و مساله لويزان در يک جلسه قابل حل است زيرا اينها موضوعاتی است که صدها ساعت در مورد آنها بحث شده است .


آقای آقازاده درباره گزارشی که قرار است رييس سازمان بين المللی انرژی اتمی درباره فعاليت های هسته ای ايران منتشر کند، گفت: « آنچه آژانس به ارايه آن موظف است و ما مرتب از مسئولان آن می شنويم، اين است که آژانس به صورت مرتب در فعاليت های هسته ای ايران حضور دارد.»


وی افزود: البرادعی نمی تواند بگويد که ايران از چارچوب مقررات بين المللی قصوری داشته است .


همکاری ايران با آژانس


علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران خبر داده که ايران با آژانس همکاری می کند و بازرسی های از تاسيسات هسته ای ايران ادامه دارد .


مذاکره کننده ارشد بر سر برنامه هسته ای ايران، روز شنبه گفت که ايران به مقام های سازمان ملل اجازه می دهد که برای بازديد از تاسيسات هسته ای به ايران سفر کنند.


XS
SM
MD
LG