لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۲

تلاش ايران برای « زدودن ابهام» از برنامه هسته ای


کریستین امان پو یکی از خبرنگارانی بود که از تاسیسات هسته ای اصفهان بازدید کرد.
کریستین امان پو یکی از خبرنگارانی بود که از تاسیسات هسته ای اصفهان بازدید کرد.

علی اصغر سلطانيه نماينده دايمی ايران در آژانس بين المللي انرژی اتمی گفت همکاری ايران با آژانس ادامه دارد و کشورش از«هيچ تلاشی برای زدودن ابهامات» دريغ نمی کند.


علی اصغر سلطانيه که در نشست خبری پس از ديدار نمايندگان کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از تاسيسات هسته ای اصفهان سخن می گفت، افزود: «ايران مصمم به ادامه فعاليت های صلح آميز هسته ای خود است و هيچ منطقی برای تعليق وجود ندارد و هيچکس نيز نتوانسته است توجيه منطقی برای تعليق به جمهوری اسلامی ايران ارايه کند».


هنوز مشخص نيست که اين گروه از تاسيسات نطنز بازديدی خواهد داشت يا خير اما برخی خبرگزاری ها خیر. داده اند که اين گروه ممکن است از نطنز هم بازديد داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ايرنا، نماينده ايران در در آژانس بين المللي انرژی اتمی تاکيد کرد که ايران از راه حل های مسالمت آميز مصمم به ادامه فعاليت های صلح آميز هسته ای خود است و هيچ منطقی برای تعليق وجود ندارد و هيچکس نيز نتوانسته است توجيه منطقی برای تعليق به جمهوری اسلامی ايران ارايه کند .


آقای سلطانيه افزود: «اين سفر پيامی برای کشورهای عرب و همسايه ايران دارد مبنی بر اينکه فعاليت های ايران کاملا ايمن و طبق استانداردهای آژانس است».


ازسوی ديگر به گزارش خبرگزاری رويترز،علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران دعوت برای حضور درکنفرانس امنيتی که هفته آينده درآلمان برگزار می شود را پذيرفته است.


در اين کنفرانس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، ولاديمير پوتين و وزير دفاع آمريکا حضور خواهند داشت اما هنوز مشخص نيست که آقای لاريجانی با آنها ملاقات خواهد کرد.


بازديد غير متعهدها از تاسيسات اصفهان


شش تن از نمايندگان جنبش غيرمتعهدها در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی به همراه نماينده اتحاديه عرب، از تاسيسات هسته ای اصفهان بازديد کردند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، نمايندگان کوبا، مالزی و مصر در شورای حکام آژانس و نماينده اتحاديه عرب و نمايندگانی از الجزاير، سودان و سوريه در اين سفر از مرکز فرآوری و توليد هگزوفلورايد اورانيوم بازديد کردند.


هنوز مشخص نيست که اين گروه از تاسيسات نطنز بازديدی خواهد داشت يا خير. اما برخی خبرگزاری ها خبر داده اند که اين گروه ممکن است از نطنز هم بازديد داشته باشد.


مسوولان سازمان انرژی اتمی در حالی نمايندگان جنبش غيرمتعهدها را به بازديد از تاسيسات خود برده اند که تا سه هفته ديگرمهلت قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل به پايان می رسد.


قطعنامه ۱۷۳۷ از ايران خواسته تا فعاليت های هسته ای خود را به حالت تعليق درآورد اما ايران هنوز تعليق نکرده و گفته به زودی زنجيره سه هزارتايی سانتريفوژها را راه اندازی می کند.


همکاری ايران با آژانس


علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران خبر داده که ايران با آژانس همکاری می کند و بازرسی های از تاسيسات هسته ای ايران ادامه دارد.


مذاکره کننده ارشد بر سر برنامه هسته ای ايران، روز شنبه گفت که ايران به مقام های سازمان ملل اجازه می دهد که برای بازديد از تاسيسات هسته ای به ايران سفر کنند.


XS
SM
MD
LG