لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

نمايندگان جنبش غيرمتعهدها در تهران


نمايندگان جنبش غيرمتعهد قرار است از مرکز فعاليت های هسته ای اصفهان که هگزوفلورايد اورانيوم، معروف به کيک زرد را توليد می کند، بازديد خواهند کرد.
نمايندگان جنبش غيرمتعهد قرار است از مرکز فعاليت های هسته ای اصفهان که هگزوفلورايد اورانيوم، معروف به کيک زرد را توليد می کند، بازديد خواهند کرد.

شش تن از نمايندگان کشورهای عضو «جنبش غيرمتعهدها» در آژانس بین المللی انرژی هسته ای، روز شنبه برای بازديد از تاسيسات هسته ای جمهوری اسلامی ايران وارد تهران شدند.


مقامهای دولت ایران می گویند که با هدف «شفاف سازی درباره برنامه هسته ای» خد از این دیپلمات ها دعوت کرده اند تا از برخی تاسیسات هسته ای دیدار کنند.


به گزارش رويترز، نمايندگان جنبش غيرمتعهد قرار است از مرکز فعاليت های هسته ای اصفهان که هگزوفلورايد اورانيوم، معروف به کيک زرد را توليد می کند، بازديد خواهند کرد.


کيک زرد پس از فرآوری، به گاز تبديل شده و به داخل سانتريفوژ تزريق می شود تا با استفاده از نيروی گريز از مرکز، اورانيوم آن غنی شود.


نمايندگان جنبش غيرمتعهد ها را مقامات سازمان انرژی اتمی و خبرنگاران بين المللی همراهی می کنند.


نماينده غيرمتهدها در وين، خبر داده که نمايندگان دعوت شده، تخصص فنی در زمينه هسته ای ندارند و از اعضای تاثيرگذار در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی هم نيستند

پس از بازديد از تاسيسات اصفهان، نمايندگان غيرمتعهد ها راهی نطنز خواهند شد تا ازآبشارهای سانتريفوژ ايران بازديد کنند.


اين ديدار در حالی انجام می شود که جمهوری اسلامی ایران، روزهای بزرگداشت انقلاب را جشن می گيرد و قرار بوده آغاز به کار زنجيره تازه ای از سانتريفوژها را اعلام کند.


شورای امنيت سازمان ملل در قطعنامه ۱۷۳۷ ايران را به دليل ادامه کار بر روی برنامه هسته ای تحريم کرد و دو ماه به جمهوری اسلامی فرصت داد تا برنامه هسته ای خود را تحريم کند.


مهلت دو ماهه شورای امنيت، حدود سه هفته ديگر به پايان می رسد.


کشورهای غربی به فعاليت های هسته ای ايران مظنون هستند و می گویند که ممکن است، ایران با هدف ساخت سلاح هسته ای این برنامه را اجرا کند، اما جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده برنامه هسته ای را برای دستيابی به برق دنبال می کند.


هرچند مسوولان سازمان انرژی اتمی ايران اعلام کرده اند که برای شفاف سازی فعاليت های هسته ای، نمايندگان جنبش غيرمتعهد ها را دعوت کرده اند، اما نماينده غيرمتهدها، در وين خبر داده که نمايندگان دعوت شده، تخصص فنی در زمينه هسته ای ندارند و از اعضای تاثيرگذار در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی هم نيستند.


نمايندگان دعوت شده، از کشورهای مصر، مالزی، کوبا، الجزاير، سودان و سوريه هستند و يک نماينده از اتحاديه عرب نيز در اين ديدار، حاضر است. پس از ديدار از تاسيسات هسته ای ايران، نمايندگان يادشده با منوچهر متکی، وزير خارجه ايران ديدار خواهند کرد.


XS
SM
MD
LG