لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

الزميلی به دست داشتن در خشونت های فرقه ای متهم شد


نیروهای امریکایی و عراقی با خمله به دفتر الزمیلی، او را بازداشت کردند. الزمیلی متهم به دست داشتن در خشونت های غراق شده است.
نیروهای امریکایی و عراقی با خمله به دفتر الزمیلی، او را بازداشت کردند. الزمیلی متهم به دست داشتن در خشونت های غراق شده است.

حکيم الزميلی، معاون وزير بهداشت عراق، که روز پنج شنبه بازداشت شد، به دست داشتن در خشونت های فرقه ای متهم شده است.


به گزارش شبکه تلويزيونی CBC کانادا، يک سخنگوی ارتش امريکا با تاييد اين خبر گفته است که اقای الزميلی نقشی کليدی در کمک به نيروهای شيعه تندرو دارد.


الزميلی ساعت ۹صبح روز پنج شنبه، ۱۹ بهمن، در دفتر کارش در بغداد توسط نيروهای آمريکايی و عراقی دستگير شد.


او در عين حال متهم شده که با نفوذ در وزارت بهداشت، در قتل چند مقام دولتی دست داشته است.


مرد شماره ۲ وزارت بهداشت عراق همچنين متهم است که با استفاده از امکانات دولتی نقش عمده ای در دامن زدن به جنگ های فرقه ای عراق ايفا کرده است.


خبرگزاری آسوشيتد پرس از بغداد به نقل از مقامات ارتش آمريکا گزارش داده است:« الزميلی در قتل چند تن از مقامات وزارت بهداشت، از جمله علی المهدوی مدير سنی مذهب وزارت بهداشت استان دايالا در شمال غربی بغداد نقش داشته است. المهدوی ژوييه سال گذشته، به هنگام شرکت در جلسه ای در بغداد کشته شد.»


به گفته اين مقام آمريکايی، آنها شواهدی دارند که نشان می دهد:« آقای الزميلی، که يکی از طرفداران مقتدا صدر، روحانی تندرو شيعه است، ميليون ها دلار در اختيار بزرگ ترین نيروی شبه نظامی شيعه در عراق قرار داده و با استفاده از آمبولانس ها و بيمارستان های دولتی به اقدامات آدم ربايان و کشتارهای جمعی در اين کشور کمک کرده است.»


واکنش مقتدا صدر


مقتدا صدر، با محکوم کردن دستگيری حکيم الزميلی از نوری المالکی، نخست وزير اين کشور خواست که برای آزادی وی بکوشد.


وزارت بهداشت يکی از شش وزارتخانه ای است که وزيران آن از طرفداران مقتدا صدر به حساب می آيند.


اما نخست وزير عراق که به تازگی دست از پشتيبانی از اين روحانی تندرو برداشته، تنها به اين پيغام اکتفا کرد:« اگر بی گناهی اش ثابت شود، آزادش می کنيم در غير اين صورت او بايد مجازات شود. اين پيامی کاملا روشن است. ما بايد راهمان را از تمام دسته بندی های سياسی و فرقه گرايی جدا کنيم. اين پيام شامل حکيم الزميلی هم می شود.»


اين در حالی است که ناصر الرباعی رهبر جناح طرفدار صدر در پارلمان عراق، با انتقاد از دستگيری حکيم الزميلی گفته است:« اين يک آدم ربايی آشکار است و تهديدی عليه حق حاکميت عراق به حساب می آيد.»


پرونده سنگين برای الزميلی


به گفته يکی از مقامات ارتش امريکا، شواهدی در دست است که نشان می دهد الزميلی کمک های مستقيم مالی به سپاه المهدی کرده است.


کلنل کريستوفر گارور، سخنگوی ارتش امريکا به آسوشيتد پرس گفت:« شبه نظاميان شيعه با استفاده از امکانات دولتی از طريق بيمارستان ها و کلينيک ها اطلاعات لازم را درباره شهروندان عراقی که مراجعه می کردند را به دست می آوردند و بعدها در فرصتی مناسب، آنها را مورد حمله قرار می دادند.»


مقامات آمريکايی می گويند نيروهای صدر با استفاده از کلينيک های دولتی، کليه لوازم مورد نياز دارويی و پزشکی خود را تامين می کردند.


به گفته اين مقامات اين کلينيک ها به صدر در راه اندازی حرکت يک پارچه سياسی در عراق درست شبيه آنچه حزب الله در لبنان دارد، کمک کرده است.


افزایش خشونت های فرقه ای


دستگيری مرد شماره ۲ وزارت بهداشت، اگر چه با هدف محدود کردن خشونت های فرقه ای در عراق صورت گرفته، اما به نظر می رسد پيش از هر چيزی ديگر، نوری المالکی نخست وزير اين کشور را تحت فشار بيشتری قرار داده است.


آقای مالکی که به مردم عراق اطمينان داده نيروهای تحت رهبری او توان برقراری امنيت را در کشور دارند، با وضعيت پيچيده ای روبه رو است.


سياسيتمداران عراقی، پيشتر از مقتدا صدر خواسته بودند نيروهای خود را از خيابان ها جمع کند، اما با دستگيری يکی از طرفداران مقتدا صدر، وضعيت شکل بحرانی تری به خود گرفته است.


حداقل ۱۴۰ نفر از شهروندان عراقی روز پنج شنبه، هشتم فوريه در بمب گذاری های خيابانی، جان خود را از دست دادند و اجساد کشته شده ۱۰ مرد سنی در روستای رفيه، که در مجاورت شهر بلد قرار دارد، پيدا شد.


بلد يکی از شهرهای شيعه نشين عراق است که در ۵۰ مايلی شهر بغداد قرار گرفته است.


XS
SM
MD
LG