لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

آغاز مذاکرات سه جانبه درباره صلح خاورمیانه


کاندولیزا رایس در دیدار با امیر پرتز، وزیر دفاع اسراییل
کاندولیزا رایس در دیدار با امیر پرتز، وزیر دفاع اسراییل

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه، در سومین روز سفر خود به اسراییل و سرزمین های فلسطینی، در دیداری سه جانبه با حضور نخست وزیراسراییل ورهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی شرکت کرد.


خانم رایس روز یکشنبه نیز به صورت جداگانه با اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل و محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردانی فلسطینی ملاقات و گفت وگو کرد.


به گفته منابع خبری فلسطینی، محمود عباس سه موضوع را که برای دولت فلسطینی مهم دانسته، در این دیدارها مطرح کرده است.


این موضوع ها عبارتند از: اجرای توافق نامه گذرگاه های تردد افراد وعبور کالا، که نوامبر سال ۲۰۰۵ بین آریل شارون، نخست وزیر وقت اسراییل با حکومت فلسطینی امضا شده بود، آزاد کردن بقیه پول های مسدود فلسطینی ها از سوی اسراییل و انتقال آن به نهادهای تحت رهبری محمود عباس و بررسی راهکارهایی برای آینده گفت وگوهای سیاسی اسراییل و فلسطینی ها.


در دیدار روز یکشنبه خانم رایس با نخست وزیر اسراییل، آقای اولمرت تاکید کرد که «هرگونه پیشرفت در تماس های دیپلماتیک اسراییل با فلسطینی ها را مشروط به آن می داند که دولت جدید فلسطینی اصول تعیین شده از سوی کمیسیون چهارجانبه پشتیبان صلح خاورمیانه را بپذیرد. در صدر این اصول، شناسایی رسمی موجودیت اسراییل قرار دارد.»


در دیدار خانم رایس با محمود عباس نیز دلایلی که منجر به پذیرش پیمان مکه از سوی جنبش فتح با سازمان اسلام گرای حماس شد، توسط رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی تشریح کرد.


وزیر خارجه آمریکا در این رابطه گفت: «سیاست ایالات متحده در قبال دولت وحدت ملی فلسطینی، پس از برپایی این دولت و با توجه به برنامه های سیاسی که ارائه می کند، تعیین خواهد شد.»


خانم رایس بر لزوم پای بندی دولت فراگیر فلسطینی به شناسایی اسراییل، ترک راه ترور و پذیرش توافق های پیشین حکومت فلسطینی با دولت های قبلی اسراییل تاکید کرد.


آقای عباس از خانم رایس خواست که ایالات متحده آنچه را که وی «جنبه های مثبت پیمان مکه» نامید، مورد توجه قرار دهد.


منابع خبری فلسطينی مذاکرات سه ساعته ديروز خانم رايس با محمود عباس را «بسيار صريح» و «دشوار» توصيف کردند.


XS
SM
MD
LG