لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۸

عباس: دنیا باید با توافق فتح و حماس کنار بیاید


آقای عباس می گوید هرچه در توانش بوده به کار بسته تا مواضع حماس تعدیل شود.
آقای عباس می گوید هرچه در توانش بوده به کار بسته تا مواضع حماس تعدیل شود.

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در دیدار با دیوید ولش، فرستاده ویژه آمریکا به منطقه خاورمیانه گفت که دنیا باید با ائتلاف جدید میان حماس و فتح کنار بیاید حتی اگر این ائتلاف به دلیل برخی تقاضاهای جهانی همچون به رسمیت شناختن اسراییل با مشکلاتی مواجه شود.


آقای عباس افزود: در گفت و گو با خانم رایس و آقای اولمرت تاکید خواهد کرد که هرچه در توانش بوده به کار بسته است تا مواضع شبه نظامیان حماس را تعدیل کند.


در همین حال وزیران امور خارجه آمریکا و اسراییل در ساعات پایانی روز شنبه اعلام کردند که هر دولت فلسطینی باید سه شرط مهم را از پیش پذیرفته باشد که عبارتند از: به رسمیت شناختن اسراییل، محکوم کردن عملیات تروریستی و قبول کردن موافقتنامه های پیشین صلح با اسراییل.


آنها افزودند: در غیر این صورت هیچ راه مصالحه ای باز نخواهد بود.


زیپی لیونی ، وزیر امورخارجه اسراییل گفت: « میانه روهای فلسطینی لازم است درک کنند که راه تشکیل یک دولت فلسطینی از ترک مخاصمه و دوری جستن از شیوه های خشونت و ترور می گذرد.»


به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس ، نبیل ابو ردینه، سخنگوی آقای تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت: « آقای عباس در دیدار با آقای ولش تاکید کرد که توافقنامه مکه میان حماس و فتح تنها توافق ممکن بود و دنیا باید با آن کنار بیاید.»


وی افزود: « آمریکا هیج اظهار نظر جدی در مورد آن توافقنامه ابراز نکرد.»


کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که هرگونه اظهار نظر در این مورد را به پس از تشکیل دولت جدید فلسطینی موکول می کند.


خانم رایس گفت: مذاکرات ائتلاف میان دو گروه فلسطینی باعث پیچیده شدن گفت و گوهایی شد که می توانست به پایان شش سال خونریزی و آغاز دور جدیدی از مذاکرات صلح با اسراییل ختم شود.


وزیر امور خارجه آمریکا افزود: « با وجود دشواری ها ، این بهترین زمان برای آغاز مذاکرات بین دو دولت در جهت منافع دو ملت است ».


دولت حماس که پنجشنبه گذشته استعفا داد تا جای خود را به دولتی ائتلافی بدهد، گفته می شود که به دلیل فشارهایی چون تحریم بین المللی در معرض ورشکستگی کامل قرار داشت.


فلسطینی ها از ائتلاف شکننده میان دو گروه رقیب که ممکن است به از سرگیری موج جدیدی از خون ریزی ها منجر شود در هراسند.


در همین حال ، روز شنبه مردان مسلح در ساحل غربی به خانه یکی از اعضای کابینه حماس به نام ابو ایشاء که وزیر برنامه آن دولت بود آتش گشودند که منجر به شکستن شیشه های خانه وی شد ولی به خود وی آسیبی نرسید.


XS
SM
MD
LG