لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

تعویق سه هفته ای در تشکیل کابینه جدید فلسطینی


اسماعیل هنیه و محمود عباس برای تشکیل دولت وحدت ملی تلاش می کنند.
اسماعیل هنیه و محمود عباس برای تشکیل دولت وحدت ملی تلاش می کنند.

به رغم اختلافات حل نشده بین حماس و فتح و همچنین احتمال تحریم آمریکا، اسماعیل هنیه نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی اظهار امیدواری کرد که کابینه ائتلافی دولت وحدت ملی را در مدتی کمتر از سه هفته معرفی کند.


اسماعیل هنیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی روز جمعه گذشته اعلام کرد کابینه ائتلافی خود را پیش از فرا رسیدن ضرب الاجل پنج هفته ای معرفی می کند واظهار امیدواری کرد که دولت را در کمتر از سه هفته تشکیل دهد.


روز پنج شنبه گذشته و در پی توافق مکه، آقای هنیه از مقام خود استعفا داد و بلافاصله از سوی محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی به نخست وزیری منصوب شد تا کابینه ای ائتلافی از شخصیت های سیاسی دو گروه فتح و حماس تشکیل دهد.


همکاری شکننده


به گزارش آسوشیتد پرس، سخت که بتوان گفت کابینه آینده فلسطینی حمایت بین المللی را جلب می کند، چرا که یکی از شرایط کلیدی که به رسمیت شناختن اسراییل است، در برنامه سیاسی اسماعیل هنیه به روشنی دیده نمی شود. تنها یک وعده مبهم مبنی بر احترام به تمام قراردادهای بین المللی وجود دارد که تردید برانگیز است.


اسماعیل هنیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی روز جمعه گذشته اعلام کرد کابینه ائتلافی خود را پیش از فرا رسیدن ضرب الاجل پنج هفته ای معرفی می کند

حماس از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و اسراییل، در فهرست گروه های تروریستی است و از زمان روی کار آمدن دولت اسماعیل هنیه و اکثریت حماس، کمک های بین المللی به فلسطین قطع شده است.


محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرد در نامه حکم نخست وزیری اسماعیل هنیه بر ادامه گفت و گوهای صلح بین دولت آینده فلسطینی و اسراییل تاکید شده است.


کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا هم پنج شنبه گذشته اعلام کرد تا تشکیل کابینه تشکیلات خود گردان فلسطینی در این باره اظهار نظرنمی کند. وی قرار است دوشنبه آینده درمذاکرات سه جانبه با محمود عباس و اهود المرت نخست وزیر اسراییل شرکت کند.


قرار است روز شنبه محمود عباس با «دیوید ولچ»، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا دیدار کند و یکشنبه آینده هم با کاندولیزا رایس مذاکره کند.


هدف وی متقاعد کردن مقام های آمریکایی برای قبول شرایط جدید فلسطینی ها است. وی همچنین امید دارد دولت عربستان سعودی که برای رسیدن به توافق بین حماس و فتح میانجیگری کرده بود، در این باره با دولت آمریکا گفت و گو کند.


«عبدلحکیم عواد»، سخنگوی فتح گفته عربستان سعودی به خاطر نفوذ در جامعه بین الملل و در کشورهای عرب و اسلامی ضامن توافق مکه است و می تواند به دولت فلسطینی کمک کند.


XS
SM
MD
LG