لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

«حرف و عمل ايران درباره عراق، تناقض دارد»


شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه ۲۷ ژوئن گفت در رفتار ايران در رابطه با عراق، تغيير چشمگيری مشاهده نشده است.


شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا درباره درخواست مذاکره ميان ايران و آمريکا که از سوی برخی مقام های عراقی ابراز شده گفت که به طور رسمی درخواستی در اين زمينه از دولت آمريکا به عمل نيامده است.


آقای مک کورمک گفت ابراز تمايل عراقی ها برای آغاز مذاکرات دوباره ميان جمهوری اسلامی و آمريکا، بررسی خواهد شد اما افزود ايران هم بايد به تمايلی که برای برقراری ثبات در عراق ابراز کرده پايبند بماند.


فعاليت های جمهوری اسلامی در عراق، در تناقض کامل با هدفی است که آنها درباره کمک به برقراری ثبات در این کشور اعلام کرده اند

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا همچنين گفت در رفتار ايران در عراق، تغيير چشمگيری مشاهده نشده و «فعاليت های آنها در تناقض کامل با همان هدفی (کمک به برقراری ثبات در عراق) است که اعلام کرده اند.»


شان مک کورمک، از جمله اقدام هايی که ايران می تواند برای نشان دادن حسن نيت خود انجام دهد، از توقف «فراهم کردن منابع مالی و آموزش و فن آوری لازم» برای کسانی که قصد کشتن نيروهای آمريکايی در عراق دارند و کسانی که در تلاش دامن زدن به تنش های قومی هستند، نام برد.


به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، اطمينان يافتن از ايمنی نيروهای آمريکايی درعراق، برای آمريکا، اولويت مهمی است. او افزود تنها در اين صورت مذاکرات بعدی ميان دو کشور مفيد خواهد بود.


«ايران به طرح حمله به نيروهای آمريکايی در عراق کمک می کند»


به رغم احتمال دور تازه مذاکرات هيئت های ايرانی و آمريکايی در بغداد، سرتيپ کوين برگنر سخنگوی ارتش آمريکا، روز چهارشنبه از شواهد دست داشتن جمهوری اسلامی در آشوب های عراق سخن گفت.


سرتیپ کوین برگنر می گوید: «ما مايليم از سوی ايران اقدام هايی در راستای امنيت عراق ببينيم. اما ما هنوز اين را مشاهده نکرده ايم»

آقای برگنر گفت: «ما مايليم از سوی ايران اقدام هايی در راستای امنيت عراق ببينيم. اما ما هنوز اين را مشاهده نکرده ايم.»


او همچنين از جمله شواهد دست داشتن ايران در عراق، از «آموزش شبه نظاميان، فراهم کردن منابع مالی، کمک به اجرای عمليات آنها» نام برد.


بررسی درخواست عراق برای ادامه مذاکره ايران و آمريکا

جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق، روز چهارشنبه به ديدار خود از ايران پايان داد. آقای طالبانی پيش از ترک تهران، در ديدار با آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، از ايران خواست به گفت و گوهای مستقيم خود با ايالات متحده، در زمينه تامين امنيت عراق ادامه دهد.


نخستين دور اين گفت و گوها ماه مه گذشته در بغداد برگزار شد. هردو طرف، اين گفت و گوها را «مثبت» ارزيابی کردند اما تاريخی برای ادامه آن در نظر گرفته نشد.


منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه اعلام کرد که تهران درخواست عراق برای برگزاری دور دوم گفت و گوها با آمريکا را، پس از پاسخ آمريکا به اين درخواست، با نگاه مثبت بررسی خواهد کرد.


با اين حال، رهبر جمهوری اسلامی، در گفت و گو با رييس جمهوری عراق، آمريکا را متهم کرد که با گسترش روابط ايران و عراق مخالف است.


XS
SM
MD
LG