لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

تلاش عراق برای ادامه یافتن مذاکره ایران و آمریکا


وزير امور خارجه عراق گفت که نمی تواند تاريخ دقيق اين مذاکرات را تعيين کند.
وزير امور خارجه عراق گفت که نمی تواند تاريخ دقيق اين مذاکرات را تعيين کند.

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق گفت که در تلاش است تا زمينه دومين دور گفت و گوهای دیپلمات های ايران و آمريکا را فراهم کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، هوشيار زیباری، وزير امور خارجه عراق در ديدار با همتای بریتانیایی خود مارگرت بکت ضمن اعلام اين خبر گفت که عراق نمی خواهد به ميدان کارزار ايران و آمريکا، برای امتياز گيری عليه يکديگر بدل شود.


آقای زيباری گفت: «ما زمينه را فراهم کرده ايم و به دو کشور برای داشتن گفت و گو با يکديگر با شرکت دولت عراق کمک کرده ايم و همه چيز را پيشاپيش گفته ايم.»


وزير امور خارجه عراق با توصيف اوضاع کنونی عراق تاکيد کرد که آنها از همسايگان عراق انتظار دارند که به بهتر شدن وضعيت اين کشور کمک کنند. وی افزود: «ما به اندازه کافی دردسر داريم و دوست داريم که همسايگان مان نقش مثبت و سازنده ای را در اين ميان بازی کنند.»


  • «همانطور که گفتم در تلاش هستيم تا تاريخ ملاقات دوم را در آينده يی نزديک تعيين کنيم. مقامات آمريکايی هم برای اين مذاکرات، اشتياق دارند.»
هوشیار زیباری

آقای زيباری با اشاره به علاقمندی آمريکا برای ادامه مذاکرات با ايران افزود: «همانطور که گفتم در تلاش هستيم تا تاريخ ملاقات دوم را در آينده يی نزديک تعيين کنيم. مقامات آمريکايی هم برای اين مذاکرات، اشتياق دارند.»


وی همچنین با اشاره به سفرش به واشنینگتن و دیدارهایش با مقام های آمریکایی تکرار کرد که آمریکا از این مذاکرات استقبال می کند.


با اين حال وزير امور خارجه عراق گفت که نمی تواند تاريخ دقيق اين مذاکرات را تعيين کند.


روز دوشنبه، منوچهر متکی وزير امور خارجه ايران گفت که تهران درخواست بغداد را برای گفت و گوی ايران با آمريکا بر سر مساله امنيت عراق مورد توجه قرار داده است.


سفرای ایران و آمریکا در عراق، روز ۲۸ ماه مارس با یکدیگر مذاکره کردند که بالاترین سطح مذاکرات رسمی دو کشور از زمان قطع روابط تا امروز است.


تهران از آمريکا خواسته است که برای حل بحران عراق، نيروهای خود را از اين کشور بيرون ببرد و واشينگتن، ايران را به حمايت از شورشيان متهم می کند.


ايالات متحده آمريکا، روابط خود را با ايران، بعد از اشغال سفارتش در تهران و به گروگان گرفتن ديپلمات هايش در سال ۱۹۸۰ قطع کرد.


XS
SM
MD
LG