لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

ارزيابی مثبت ايران و آمريکا از مذاکرات بغداد


در دور اول اين مذاکرات که پس از نزديک به سه دهه به طور علنی در بغداد صورت گرفت، دو طرف «فقط درباره اوضاع عراق» با يکديگر گفت و گو کردند.
در دور اول اين مذاکرات که پس از نزديک به سه دهه به طور علنی در بغداد صورت گرفت، دو طرف «فقط درباره اوضاع عراق» با يکديگر گفت و گو کردند.

سفيران ايالات متحده آمريکا و جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۷ خرداد، مذاکرات خود در بغداد بر سر چگونگی حل مشکلات امنيتی عراق را مثبت ارزيابی کردند.


حسن کاظمی قمی، سفير جمهوری اسلامی در عراق گفت: « گفت وگوهای امروز گام اول از يک فرايند بود و از سوی دولت عراق پيشنهاد ادامه گفت و گوها در آينده نزديک مطرح شد که ما با ديد مثبت اعلام داشتيم که اين مساله را در تهران بررسی و نتيجه را اعلام خواهيم کرد.»


از سوی ديگر رايان کروکر، نماينده ايالات متحده در اين مذاکرات گفت ميان آمريکا و ايران، بر سر حمايت از يک عراق يکپارچه و با ثبات که امنيت خود را در دست داشته باشد، هماهنگی وجود دارد.


در دور اول اين مذاکرات که پس از نزديک به سه دهه به طور علنی در بغداد صورت گرفت، دو طرف «فقط درباره اوضاع عراق» با يکديگر گفت و گو کردند.


ماينده ايالات متحده در اين مذاکرات گفت ميان آمريکا و ايران، بر سر حمايت از يک عراق يکپارچه و با ثبات که امنيت خود را در دست داشته باشد، هماهنگی وجود دارد

رايان کروکر پس از پايان مذاکرات ۴ ساعته در جمع خبرنگاران حاضر شد و با حرفه ای خواندن فضای اين مذاکرات، نتايج گفت وگوها را «مثبت» دانست ولی گفت که بحث ميان طرفين درباره عراق و فقط عراق بود .


آقای کروکر گفت: او به ايرانی های حاضر در مذاکرات گفته است که لازم است جمهوری اسلامی مراقب رفتار خود باشد و تجهيز، تزريق مالی و آموزش شبه نظاميان را متوقف کند.


او همچنين گفت: « من به ايرانی ها موضوع های مشخصی، درباره رفتارشان در عراق و حمايتی که از شبه نظاميان انجام می دهند تا عليه نيروهای عراقی و ائتلاف بجنگند، متذکر شدم.»


کميته سه جانبه در رابطه با عراق


به گفته سفير آمريکا، «نماينده جمهوری اسلامی پيشنهاد کرده است تا کميته سه جانبه ای با حضور آمريکا، عراق و ايران برای برداشتن گام های عملی درباره عراق تشکيل شود که اين پيشنهاد برای تصميم گيری به واشينگتن ارسال خواهد شد.»


او افزود: ايرانی ها در اين مذاکرات به حضور نيروهای خارجی در عراق اعتراض داشتند و آنها را «اشغالگر» ناميدند و خواستار تحويل سريعتر امور امنيتی به نيروهای عراقی شدند.


با توجه به اينکه نبود امنيت هم اکنون مهمترين مشکل عراق است، دو طرف مذاکره کننده، «بر ضرورت کمک به دولت مشروع عراق در دستيابی به توان لازم برای حفظ امنيت در اين کشور هم رای بودند
حسن کاظمی قمی

سفير آمريکا در بغداد اظهار داشت: «ما در جواب گفتيم که حضور نيروهای خارجی بر اساس قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل بوده و در حال حاضر نيز اين نيروها به درخواست دولت عراق در اين کشور حضور دارند.


از سوی ديگر حسن کاظمی قمی نيز در مصاحبه با تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی گفت: «در اين مذاکرات به طرف آمريکايی گوشزد شد که مشکلات عراق روز به روز در حال افزايش است و زيرساخت های اين کشور نيز در حال نابودی است و با توجه به اين روند و درخواست دولت عراق برای مشارکت ايران برای رفع مشکل، ما هم آمادگی خود را اعلام کرديم.»


به گفته آقای کاظمی قمی، دو طرف از موضوع واگذاری امور به دولت مردمی عراق، حمايت کرده اند. به گفته وی، با توجه به اينکه نبود امنيت هم اکنون مهمترين مشکل عراق است، دو طرف مذاکره کننده، «بر ضرورت کمک به دولت مشروع عراق در دستيابی به توان لازم برای حفظ امنيت در اين کشور هم رای بودند.»


سفير جمهوری اسلامی در بغداد همچنين گفت: «ارزنده‌ترين نکته مذاکرات امروز اين بود که اين اجلاس بنا به دعوت دولتمردان عراق و فقط در مسير مسايل عراق و با مديريت اين کشور برپا شد. »


آقای کاظمی قمی، افزود که جمع بندی مقام های عراقی از اين کنفرانس بسيار مثبت بوده است.


حسن کاظمی قمی، همچنين گفت که مذاکرات ايران و آمريکا بر سر چگونگی حل و فصل مشکلات امنيتی عراق، کمتر از يک ماه ديگر در بغداد ادامه می يابد.


XS
SM
MD
LG