لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

مذاکرات ايران و آمريکا در بغداد آغاز شد


مذاکرات سفرای ایران و آمریکا در محل دفتر نخست وزیری عراق آغاز شد.
مذاکرات سفرای ایران و آمریکا در محل دفتر نخست وزیری عراق آغاز شد.

نمايندگان جمهوری اسلامی و ايالات متحده آمريکا، روز دوشنبه هفتم خرداد، مذاکرات خود را برای بررسی چگونگی مقابله با خشونت های قومی عراق، آغاز کردند.


براساس گزارش خبرگزاری های بين المللی، اين مذاکرات در دفتر نوری المالکی، نخست وزير عراق برگزار می شود.


پيش از آغاز مذاکرات در ساعت ۱۰و ۳۰ دقيقه نوری المالکی حسن کاظمی قمی و رايان کروکر، سفرای ايران و آمريکا در بغداد را تا اتاق کنفرانس همراهی کرد و نمايندگان دو کشور دور يک ميز و روبروی هم قرار گرفتند.


در ابتدای اين گفت وگوها، نخست وزير عراق سخنان کوتاهی به زبان آورد و سپس اتاق را ترک کرد.


آقای المالکی در سخنان خود گفت که عراق محلی برای حمله به کشورهای همسايه اش نيست. اشاره نخست وزير عراق به نگرانی های تهران از حمله احتمالی آمريکا به ايران است.


وی افزود: نيروهای آمريکايی تا کامل کردن آموزش نيروهای عراقی در اين کشور باقی خواهند ماند.


جمهوری اسلامی در ماه های اخير بارها اعلام کرده است که ايالات متحده بايد ارتش خود را از عراق خارج کند.


نخست وزير عراق تاکيد که کشورش خواهان عدم دخالت ديگران در امور داخلی خود است.


نوری المالکی اظهار داشت: ما اطمينان داريم که اين نشست بدون شک پل های اعتماد سازی ميان دو کشور را ارتقاء خواهد بخشيد و فضای مثبتی ايجاد خواهد کرد.


در اين دور از مذاکرات، موفق الربيعی، مشاور امنيت ملی عراق نيز حاضر است.


گفت وگو برای همکاری در عراق


گفت وگوهای روز دوشنبه يک محور اساسی دارد و آن اين است که چگونه واشينگتن و تهران به صورت مجزا يا با همکاری يکديگر می توانند خشونت های عراق را حل و فصل کنند.


انتظار می رود که مقام های آمريکايی از ايران بخواهند به حمايت مالی از شبه نظاميان شيعه عراقی پايان دهد. به رغم آنچه آمريکا «شواهد» دست داشتن جمهوری اسلامی در تجهيز شبه نظاميان شيعه با مواد منفجره و مهمات می خواند، جمهوری اسلامی اين اتهام را رد می کند.


پيش از آغاز مذاکرات در ساعت ۱۰و ۳۰ دقيقه نوری المالکی، نخست وزیر عراق، حسين کاظمی قمی و رايان کروکر، سفرای ايران و آمريکا در بغداد را تا اتاق کنفرانس همراهی کرد و نمايندگان دو کشور دور يک ميز و روبروی هم قرار گرفتند.

اين مذاکرات، همزمان با مانورهای نظامی ايالات متحده آمريکا در خليج فارس صورت می گيرد و نيز آنجه جمهوری اسلامی، « کشف شبکه جاسوسی آمريکا در ايران» می خواند.


مذاکرات ميان سفير ايران و سفير آمريکا در عراق در حالی انجام می شود که آقای کروکر گفته است انتظار معجزه و «تحول چشمگيری» از اين مذاکرات ندارد.


ساير مقام های آمريکايی نيز گفته اند انتظار تحولی جدی از اين مذاکرات را ندارند.


اين دور از مذاکرات، نخستين مذاکرات رسمی دو کشور از زمان قطع روابط ديپلماتيک در سال ۱۳۵۹ خورشيدی است و به موضوع «بحران عراق» اختصاص خواهد داشت.


مذاکره با آمريکا همواره از موضوعات بسيار حساس برای سياستمداران جمهوری اسلامی ايران بوده و مخالفت و موافقت ها با اين اقدام ديپلماتيک، در ميان اين سياستمداران همواره چند دستگی به وجود آورده است.


روز شنبه، منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی، گفت که اگر آمريکا خواهان آن است که گفت و گو های دوجانبه با موفقيت انجام شود بايد سياست خود را در قبال عراق تغيير دهد.


فراخواندن سفير سوييس به وزارت امور خارجه


مذاکرات روز دوشنبه در حالی صورت می گيرد که تنش ها ميان دو کشور در حال افزايش است. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز يکشنبه ششم خرداد ماه، فيليپ ولتی، سفير سوييس و حافظ منافع آمريکا در تهران را احضار و اعتراض خود را به آنچه «مداخله خصمانه دولت آمريکا و سازمانهای اطلاعاتی اين کشور در امور داخلی ايران» خواند، به او ابلاغ کرد.


احمد سبحانی، مدير کل امور آمريکای وزارت امور خارجه گفته است که ايران اخيرا چند شبکه جاسوسی را که «با هدف نفوذ و انجام اقدامات خرابکارانه در مناطق غرب ، جنوب غربی و مرکزی ايران فعاليت داشتند، کشف کرده است.»


آقای سبحانی همچنين گفته است: «اين جاسوسان با هدايت سرويسهای اطلاعاتی آمريکا در جهت اغراض خصمانه فعاليت مي کردند.»


وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران، روز شنبه پنجم خرداد ماه در بيانيه ای اعلام کرد که موفق شده چند «شبکه جاسوسی» را کشف کند.


در بيانيه اين وزارتخانه، آمده است که شبکه های کشف شده، متشکل از عوامل نفوذی اشغالگران عراق در مناطق غرب، جنوب غربی و مرکزی ايران بوده اند.


بيانيه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی افزوده است که اين «شبکه های جاسوسی» با هدايت سرويس های اطلاعاتی اشغالگران و حمايت برخی گروه ها و جريانهای موثر عراقی فعاليت می کردند.


غلامحسين محسنی اژه ای ، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی، در بهمن ماه سال گذشته نيز از شناسائی جاسوسان آمريکا و اسراييل و «طرح دشمنان برای تربيت جاسوس در ايران» از طريق گذراندن دوره های آموزشی در خارج خبر داده بود.


XS
SM
MD
LG