لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

بریتانیا: ايران حق ندارد مسابقه اتمی را آغاز کند


وزیر امور خارجه بریتانیا می گوید: ايران حق دارد که به عنوان يک عضو جامعه جهانی مورد احترام باشد.
وزیر امور خارجه بریتانیا می گوید: ايران حق دارد که به عنوان يک عضو جامعه جهانی مورد احترام باشد.


بريتانيا روز يکشنبه بار ديگر بر حل مسالمت آميز پرونده هسته ای ايران تاکيد کرد ولی گفت که تهران حق ندارد تا يک مسابقه تسليحات اتمی را در خاورميانه آغاز کند.


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا با اشاره به تلاش های اين کشور برای يافتن راه حل ديپلماتيک در ارتباط با برنامه اتمی ايران گفت: «من فکر می کنم که ما بايد ۱۰۰ درصد انرژی خود را بر راه حل ديپلماتيک برای يک موقعيت بسيار جدی متمرکز کنيم.»


آقای ميليبند که با تلويزيون جهانی بی بی سی گفت وگو می کرد، افزود: «ايران حق دارد که به عنوان يک عضو جامعه جهانی مورد احترام باشد و در مسائل خاورميانه نیز بازيگری مسئول محسوب شود ولی حق ندارد در اين منطقه مسابقه تسليحات هسته ای به راه بياندازد.»


  • «ايران حق دارد که که به عنوان يک عضو جامعه جهانی مورد احترام باشد و در مسائل خاورميانه نیز بازيگری مسئول باشد ولی حق ندارد در اين منطقه مسابقه تسليحات هسته ای به راه بياندازد.»
وزیر امور خارجه بریتانیا

اظهارات اين مقام برجسته سياست خارجی بريتانيا در واکنش به گفته های برنار کوشنر، همتای فرانسوی اش در هفته گذشته ابراز شد که گفته بود: در صورتی که فعاليت های ديپلماتيک شکست بخورد جهان بايد خود را آماده بدترين چيزها که همانا جنگ است، کند.


اظهارات آقای کوشنر با واکنش های گسترده بين المللی روبرو گرديد و او ناچار شد تا در مصاحبه های گوناگون نظرات خود را معتدل کند.


وزير امور خارجه فرانسه حتی در گفت وگو با روزنامه فيگارو اعلام آمادگی کرد که حاضر است در صورت دعوت ايران به اين کشور سفر کند.


اين درخواست، با استقبال جمهوری اسلامی روبرو شد و محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز يکشنبه گفت: «ما هيچ مانعی برای سفر کوشنر به تهران نمی بينيم.»


آقای حسينی افزود: «اين گونه ديدارها و رايزنی های سياسی کمک می کند که آنها درک بهتری از واقعيت های موجود ايران و مسايل منطقه داشته باشد.»


فرانسه از زمان روی کار آمدن نيکلا سرکوزی موضع سخت تری در قبال ايران اتخاذ کرده است و روز پنج شنبه، رييس جمهوری اين کشور برای نخستين بار مستقيما تهران را به داشتن يک برنامه مخفيانه ساخت سلاح هسته ای متهم کرد.


آقای سرکوزی در عين حال گفت که وی خواهان جنگ با ايران نيست ولی دستيابی تهران به بمب اتمی را نيز نمی پذيرد.


جمهوری اسلامی ايران بارها اعلام کرده است که درصدد دستيابی به سلاح هسته ای نيست و هدف از دنبال کردن برنامه اتمی اش، به منظور توليد برق صورت می گيرد. اما کشورهای غربی تهران را متهم می کنند که در قالب برنامه هسته ای خود بدنبال توليد بمب اتمی است.


شورای امنيت سازمان ملل با تصويب دو قطعنامه از ايران خواسته است تا روند غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد ولی جمهوری اسلامی از اجرای اين خواسته امتناع کرده است.


به رغم افزايش تنش ها بر سر نوع برخورد با ايران، ايالات متحده می گويد که همچنان از مسير ديپلماتيک برای حل مسئله هسته ای ايران استفاده می کند هرچند که ديگر گزينه ها نيز روی ميز قرار دارد.


روز جمعه نمايندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنيت، آمريکا، چين، روسيه، بريتانيا و فرانسه به همراه آلمان نشستی را برای تشديد تحريم ها عليه ايران برگزار کردند.


XS
SM
MD
LG