لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

«آمریکا پيش نويس قطعنامه تازه تحريم ايران را تهیه می کند»


به گفته شان مک کورمک در نشست روز جمعه درباره «عناصر يک قطعنامه و همچنين زمان ارائه آن» مذاکره خواهد شد
به گفته شان مک کورمک در نشست روز جمعه درباره «عناصر يک قطعنامه و همچنين زمان ارائه آن» مذاکره خواهد شد

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا روز سه شنبه، هيجدهم سپتامبر، در آستانه نشست نمايندگان کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ گفت واشينگتن در حال تهيه پيش نويس قطعنامه تازه تحريم ايران است.


نمايندگان آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه و چين، اعضای دائمی شورای امنيت سازمان ملل به همراه آلمان، به عنوان کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ روز جمعه آينده، ۲۱ سپتامبر، در واشنگتن درباره پیش تویس قطعنامه تازه علیه ایران مذاکره خواهند کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای مک کورمک گفت: «آنچه ما در حال انجام آن هستيم، کار درباره مفاد يک قطعنامه است. ما برخی ايده ها درباره اين ( قطعنامه)، و آنچه که ممکن است باشد، را بر روی کاغذ آورده ايم؛ آنچه که در يک قطعنامه احتمالی می تواند وجود داشته باشد».


به گفته آقای مک کورمک در نشست روز جمعه درباره «مفاد يک قطعنامه و همچنين زمان ارائه آن» مذاکره خواهد شد.


سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا افزود: کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا نيز قرار است در تاريخ ‪ ۲۸‬سپتامبر در نيويورک با همتايان خود در گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی گفت وگو خواهد کرد.


آقای مک کورمک با ابراز اميدواری نسبت به اين که نشست روز جمعه به پيشبرد مساله مقابله با برنامه هسته ای ايران کمک کند، گفت روند موجود از سرعت مورد انتظار برخوردار نبوده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران تاکنون از اجرای اين قطعنامه ها سرپيچی کرده است.


نمايندگان آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه و چين، اعضای دائمی شورای امنيت سازمان ملل به همراه آلمان، به عنوان گروه موسوم به ۱+۵ روز جمعه آينده، ۲۱ سپتامبر، در واشنگتن«عناصر يک قطعنامه» تحریم ایران و همچنين زمان ارائه آن را بررسی می کنند

کشورهای غربی، جمهوری اسلامی را متهم می کنند که در چارچوب برنامه هسته ای خود بدنبال دستيابی به سلاح هسته ای است و ايران در مقابل اين اتهامات را رد می کند.


واکنش به اظهارات وزیر امورخارجه فرانسه


اين درحالی است که در آستانه نشست کشورهای ۱+۵ در آمريکا، اظهارات وزير امور خارجه فرانسه درباره احتمال جنگ با ايران بر سر برنامه اتمی اين کشور بازتاب گسترده ای در سطح جهانی داشته است.
آقای کوشنر روز يکشنبه شانزدهم سپتامبر در مصاحبه ای با شبکه راديو و تلويزيون آر تی ال فرانسه گفته بود: جهان در ارتباط با برنامه هسته ای تهران بايد خود را برای بدترين چيزها که همانا جنگ است، آماده کند.


چين و روسيه روز سه شنبه با کاربرد زور برای متوقف کردن برنامه اتمی تهران مخالفت کرده و مسکو همزمان نسبت به تحريم های يکجانبه عليه تهران هشدار داد.


سرگئی لاورف در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی خود که به مسکو سفر کرده است، گفت: ما از شنيدن گزارش های زيادی درباره اينکه اقدام نظامی عليه ايران به طور جدی مد نظر قرار دارد بسيار نگران هستيم.


وی افزود: از نظر روسيه، اين تهديدی عليه منطقه به شمار می رود که هم اکنون گريبان عراق و افغانستان را گرفته است.
وزير امور خارجه فرانسه نيز در اين کنفرانس خبری در توضيح سخنان خود پيرامون ايران گفت که از نظر او جنگ «بدترين» چيزی است که می تواند رخ دهد و نبايد از هيچ تلاشی برای اجتناب از جنگ و حل مسئله هسته ای ايران از طريق مذاکره کوتاهی کرد.


کوشنر افزود: ما مجبوريم که بی وقفه در اين باره با ايران، مذاکره، مذاکره و مذاکره کنيم.


مخالفت چين با کاربرد زور


دولت چين نيز روز سه شنبه ضمن ابراز مخالفت با حمله نظامی به ايران اعلام کرد که ديپلماسی بهترين گزينه موجود برای حل مسالمت آميز بحران هسته ای ايران است.


جيانگ يو، سخنگوی وزارت امور خارجه چين در يک کنفرانس خبری در پکن گفت: ما معتقديم که بهترين گزينه، حل مسالمت آميز مسئله اتمی ايران از طريق گفت و گوهای ديپلماتيک است و اين امر به نفع جامعه جهانی است.


آقای جيانگ با اشاره به اظهارات روز يکشنبه برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، گفت: ما از تهديد و استفاده از زور برای حل مسائل جهانی حمايت نمی کنيم.


چين که از اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد است و در اين شورا حق وتو دارد، پيش از اين به همراه آمريکا، روسيه، آلمان، فرانسه و بريتانيا از دو قطعنامه قبلی شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران حمايت کرده است.


XS
SM
MD
LG