لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۳

حمايت اروپا از تحريم بیشتر ايران خارج از شورای امنيت


کشورهای اروپايی از اعمال تحريم های شديدتر عليه تهران خارج از چارچوب شورای امنيت خبر می دهند.
کشورهای اروپايی از اعمال تحريم های شديدتر عليه تهران خارج از چارچوب شورای امنيت خبر می دهند.


در حالی که هشدار وزير امور خارجه فرانسه درباره احتمال جنگ عليه برنامه اتمی ايران نگاه ها را متوجه خود کرده، کشورهای اروپايی از اعمال تحريم های شديدتر عليه تهران خارج از چارچوب شورای امنيت خبر داده اند.


وزيران امور خارجه آلمان و هلند روز دوشنبه، بيست و ششم شهريور، با صراحت از وضع تحريم های جديد عليه جمهوری اسلامی ايران برای وادار کردن اين کشور به توقف برنامه اتمی خود خبر دادند و گفتند که در اين زمينه با متحدان خود همکاری خواهند کرد.


ماکسيم ورهاگن، وزير امور خارجه هلند پس از ديدار روز دوشنبه با برنارد کوشنر، همتای فرانسوی خود اعلام کرد: هلند از تحريم های اتحاديه اروپا عليه برنامه هسته ای ايران حمايت می کند، حتی اگر شورای امنيت نتواند در اين زمينه به توافقی دست يابد.


  • وزرای امور خارجه آلمان و هلند روز دوشنبه با صراحت از وضع تحريم های جديد عليه جمهوری اسلامی ايران برای وادار کردن آن به توقف برنامه اتمی خود خبر دادند و گفتند که در اين زمينه با متحدان خود همکاری خواهند کرد.

وی گفت: نخستين مسئله اين است که بايد شورای امنيت سازمان ملل متحد را قانع کرد که برای اعمال تحريم های بيشتر وارد عمل شود. ولی اگر اين شورا اقدامی در اين زمينه انجام ندهد، ما حاضريم و خواستار آن هستيم که اتحاديه اروپا همراه با ايالات متحده تحريم های جديدی عليه ايران وضع کند.


وزير امور خارجه آلمان نيز از اظهارات برنارد کوشنر حمايت کرد و گفت که آلمان همراه با فرانسه و ديگر متحدانش تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا تهديد ايران اتمی را برطرف کند.


آمادگی برای جنگ؟


وزير امور خارجه فرانسه يکشنبه شب در سخنانی جنجالی با اتخاذ لحنی بسيار تند عليه ايران گفته بود:« ما بايد خود را برای بدترين چيزها آماده کنيم.»


وی که با شبکه آر تی ال و تلويزيون فرانسه مصاحبه می کرد، در پاسخ به اين سوال که «بدترين چيزها چه هستند؟»، پاسخ داد که «آن جنگ است.»


آقای کوشنر اظهار داشت:« در حال حاضر گسترش برنامه هسته ای ايران بزرگ ترين بحران محسوب می شود و ما نمی پذيريم که اين کشور به بمب اتمی دست پيدا کند.»


وی از برنامه اتمی ايران به عنوان « يک خطر واقعی برای کل جهان» ياد کرد و گفت:«در صورتی که ايران بر خواسته خود پافشاری کند، ما تحريم های موثرتری را در اتحاديه اروپا عليه اين کشور وضع خواهيم کرد.»


گفته های آقای کوشنر با واکنش شديد رسانه های دولتی ايران روبه رو شده است و با آنکه جمهوری اسلامی به طور مستقيم به اين اظهارات واکنش نشان نداده، اما رسانه های اين کشور آن را محکوم کرده اند.


تندتر شدن لحن فرانسه در ماه های اخیر علیه برنامه هسته ای تهران، در حالی صورت می گیرد که ايالات متحده آمريکا به عنوان منتقد اصلی برنامه اتمی ايران از تعهد خود به ادامه روند ديپلماتيک و اقتصادی در ارتباط با این کشور خبر داده بود.


وزير دفاع آمريکا روز يکشنبه در گفت وگو با شبکه تلويزيونی فاکس نيوز آمريکا اظهار داشت:« ما همواره گفته ايم که همه گزينه ها روی ميز است. اما روشن است که رهيافت ديپلماتيک و اقتصادی در دستور کار ما قرار دارد.»


قطعنامه جديد عليه ايران


کشورهای آلمان، فرانسه، بريتانيا به همراه آمريکا در حال کار بر روی قطعنامه جديد تحريمی عليه تهران هستند که قرار است به زودی به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارائه شود.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه، دوازدهم سپتامبر، اعلام کرد واشينگتن هفته آينده ميزبان کشورهای موسوم به ۱+۵ خواهد بود تا دربارهاعمال تحريم های جديد بر ايران تصميم گيری کنند.


به گفته آقای مک کورمک، در نشست نمايندگان اعضای دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد و آلمان در بيست و يکم سپتامبر در واشينگتن درباره اينکه «قطعنامه جديد شامل چه تحريم هايی» خواهد بود، تصميم گيری می شود.


  • محمد البرادعی، در افتتاحيه اين نشست که ۱۴۴ کشور در آن حضور دارند در سخنانی از اينکه ايران روند غنی سازی اورانيوم را متوقف نکرده است، ابراز «تاسف» کرد.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در چارچوب برنامه هسته ای خود که آن را «مسالمت آميز» می داند، به دنبال توليد بمب اتمی است؛ اما ايران گفته است که برنامه اتمی اش را برای توليد برق دنبال می کند.


ابراز تاسف برادعی از امتناع ايران


همزمان بحث درباره برنامه هسته ای ايران در پايتختی ديگر نيز دنبال شد و يکی از موضوعات مطرح روز دوشنبه نشست عمومی سازمان های عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين بود.


محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در افتتاحيه اين نشست که ۱۴۴ کشور در آن حضور دارند در سخنانی از اينکه ايران روند غنی سازی اورانيوم را متوقف نکرده است، ابراز «تاسف» کرد.


شورای امنیت سازمان ملل متحد در دو قطعنامه جداگانه از ایران خواسته است که برنامه غنی سازی اورانیوم را متوقف کند ولی تهران از این درخواست سرپیچی کرده است.


آقای برادعی ابراز اميدواری کرد که توافق ماه اوت ايران و آژانس برای «حل همه پرسش ها و ابهامات درباره برنامه هسته ای اين کشور» همکاری تهران را به دنبال داشته باشد و با هموار ساختن «مسير طولانی اعتماد سازی درباره ماهيت برنامه اتمی اين کشور، شرايط را برای ايجاد راه حلی جامع و پايدار فراهم کند.»


به گفته وی، « اين ابهامات از عوامل اصلی فقدان اعتماد به ماهيت برنامه هسته ای ايران به شمار می رود که باعث اقدام شورای امنيت سازمان ملل متحد در اين زمينه شده است.»


در همين حال، غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران که برای شرکت در نشست آژانس به وين سفر کرده است، به کشورهای غربی هشدار داد که از آنچه که وی از آن به عنوان«مقابله جويی با برنامه اتمی» ياد کرد، دست بردارند.


وی که در اين نشست سخن می گفت، غرب را متهم کرد که « همواره مسير مقابله جويی را به جای درک و داشتن روابط دوستانه با ملت بزرگ ايران برگزيده است.»


وی بدون اشاره به اظهارات وزير امور خارجه فرانسه، از برخی کشورهای غربی انتقاد کرد و گفت آنها دولت های مستقل و در حال توسعه را که جنبشی برای دستيابی به فن آوری روز به وجود آورده اند، تحمل نمی کنند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG