لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

البرادعی: توافق اخیر شاید آخرین فرصت تهران باشد


آقای البرادعی نسبت به حل موضوع برنامه هسته ای ایران ابراز امیدواری کرده است.
آقای البرادعی نسبت به حل موضوع برنامه هسته ای ایران ابراز امیدواری کرده است.

محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی هسته ای، ضمن ابراز اميدواری نسبت به توافق اخير ايران و آژانس بر سر برنامه هسته ای ايران، به ايران هشدار داد که از «يک بخت عالی و شايد آخرين فرصت» برای بستن پرونده هسته ای خود استفاده کند.


ايران اخيرا با آژانس بين المللی انرژی هسته ای توافق کرده است که در يک فرصت زمانی تعيين شده، به سوالات باقی مانده درباره برنامه هسته ای خود پاسخ بدهد.


آقای البرادعی در مصاحبه ای با نشريه آلمانی اشپيگل که بخشی از آن روز شنبه منتشر شد، گفت: «نشانه های مثبت و اميدوارکننده ای وجود دارد. برای نخستين بار ما با ايرانی ها بر سر نوعی نقشه راه به توافق رسيده ايم؛ يک زمانبندی برای حل کردن ابهاماتی که وجود دارد.»


وی افزود: «در ماه نوامبر، اوايل دسامبر (سه ماه ديگر) ما بايد بتوانيم بگوييم که ايرانی ها وعده خود را عملی کرده اند يا نه. اگر آنها (مقام های ايرانی) به قول هايشان عمل نکنند، يک بخت عالی و شايد آخرين فرصت برای تهران از دست خواهد رفت.»


  • «نشانه های مثبت و اميدوارکننده ای وجود دارد. برای نخستين بار ما با ايرانی ها بر سر نوعی نقشه راه به توافق رسيده ايم؛ يک زمانبندی برای حل کردن ابهاماتی که وجود دارد.»
محمد البرادعی

ايران متهم است که از برنامه هسته ای برای توليد برق به عنوان پوششی برای برنامه ساخت بمب هسته ای استفاده می کند. تهران اين اتهام را رد کرده است.


گزارش «مثبت» آژانس


اظهارات روز شنبه آقای البرادعی در حالی منتشر شده است که آخرين گزارش وی درباره فعاليت های هسته ای ايران نيز در نگاه بسياری از ناظران، حاوی نکاتی «مثبت» درباره همکاری ايران و آژانس بود و به اين اميد دامن زده است که ايران در چارچوب همين همکاری، بخش بزرگی از ابهامات موجود درباره برنامه هسته ای خود را رفع کند.


آژانس بين المللی انرژی اتمی روز هشتم شهريور ماه، همکاری ايران با بازرسی های اتمی درباره فعاليت های سابق هسته ای تهران را «گام رو به جلوی مهمی» ارزيابی کرد، ولی خواستار اعتماد سازی بيشتر تهران برای عدم دستيابی به سلاح های هسته ای شد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اعلام اين خبر می تواند اقدامات آمريکا برای اعمال تحريم های تازه عليه تهران از سوی شورای امنيت را مختل کند.

اين گزارش در اختيار نمايندگان ۳۵ کشور عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار گرفته است و محور آن حل و فصل مسائل باقيمانده درباره برنامه اتمی ايران است.


به گزارش خبرگزاری آلمان، آژانس اعلام کرده است که پرسش ها درباره آزمايشات ايران با پلوتونيوم و غنی سازی اورانيوم در مقياس بالا که در تجهيزات پيدا شده بود و می تواند برای بمب اتمی مورد استفاده قرار گيرد، حل و فصل شده است.


گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در عين حال تاييد می کند که ايران در مقابله با خواست شورای امنيت برنامه غنی سازی اورانيوم را گسترش داده است.


XS
SM
MD
LG