لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

ايران: تعليق غنی سازی به هيچ وجه پذيرفتنی نيست


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران می گوید:«مطلب نشريه فوکوس به صورت نامطلوب انعکاس يافته است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ايران می گوید:«مطلب نشريه فوکوس به صورت نامطلوب انعکاس يافته است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز يکشنبه ۱۴ مرداد، با تکذیب سخنان علی لاریجانی درباره احتمال تعلیق موقت غنی سازی، گفت که «تعليق غنی سازی به هيچ وجه پذيرفتنی نيست.»


محمد علی حسينی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، درمورد نقل قول مجله آلمانی فوکوس از علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران، مبنی بر اينکه تعليق به عنوان نتيجه مذاکرات، منتفی نيست، گفت:«من با آقای لاريجانی در اين خصوص صحبت کردم و مطلب نشريه به صورت نامطلوب انعکاس يافته است.»


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، وی افزود: «همانطور که آقای لاريجانی در گفت و گو با اين نشريه تاکيد کرده است، تعليق غني سازی به عنوان نتيجه مذاکرات قابل پذيرش نيست.»


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، اضافه کرد: «آقای لاريجانی همچنين تاکيد کرده است که بحث تعليق به هيچ وجه پذيرفتنی نيست و اين موضوع را يک امر حياتی دانسته است.»


آقای لاريجانی تاکيد کرده است که بحث تعليق به هيچ وجه پذيرفتنی نيست و اين موضوع را يک امر حياتی دانسته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ايران

محمد علی حسينی در حالی سخنان علی لاريجانی را تکذيب می کند که دبير شورای عالی امنيت ملی و سرپرست تيم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ايران، خود، متن مصاحبه اش با هفته نامه آلمانی فوکوس را تکذيب نکرده است.


فوکوس به نقل از آقای لاريجانی نوشته بود که امکان تعليق غنی سازی اورانيوم در ايران، وجود دارد.


بر اساس آنچه این نشریه آلمانی گزارش داده است، آقای لاریجانی گفته است: «اما نمی توان ايران را از داشتن تکنولوژی هسته ای محروم کرد.»


دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنين در واکنش به پرسشی درباره پيشنهاد محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، موسوم به «تايم اوت هسته ای» گفته بود: از نظر وی، «تايم اوت» بدين معنی است که ايران «غنی سازی اورانيوم را در سطح کنونی آن» نگه دارد.


به گفته او، «مساله اينجاست که ما به دانش غنی سازی اورانيوم دست يافته ايم و در اين نقطه، امکان بازگشت وجود ندارد.»


بر اساس طرح «تايم اوت» پيشنهادی آقای البرادعی، هم تحريم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و هم فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم ايران به طور همزمان، به حال تعليق در می آيند.


۱۵ مرداد، سفر تيم فنی آژانس به ايران


قرار است مذاکرات جمهوری اسلامی ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی برای «رفع ابهام» از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۵ مرداد ماه، در تهران ادامه يابد.


در اين ارتباط، در سفر شش روزه هيات فنی آژانس به ايران، «گام های لازم در راستای بهبود نظارت آژانس بر تاسيسات غنی سازی اورانيوم نطنز» بررسی خواهد شد.


تاکنون بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه ورود به تالاری که محل قرار داشتن سانتريفوژها است و نيز عکسبرداری از اين مجموعه را نداشته و تنها قادر بوده اند آن چه را که به داخل اين تاسيسات حمل می شوند يا از آن خارج می شود، مشاهده کنند.


قرار است در گفت و گوهای ۱۵ مرداد ماه ميان ايران و آژانس، موضوع «برنامه کاری» دو ماهه، برای رفع ابهام از فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی در گذشته نيز مطرح شود.


XS
SM
MD
LG