لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

هشدار بريتانيا به ايران درباره صدور قطعنامه جدید تحريم


گوردون بروان می گوید لندن در صورت لزوم از صطعنامه سوم علیه تهران حمایت خواهد کرد
گوردون بروان می گوید لندن در صورت لزوم از صطعنامه سوم علیه تهران حمایت خواهد کرد

گوردون براون نخست وزير بريتانيا روز سه شنبه بارديگر به جمهوری اسلامی هشدار داد در صورتی که ايران فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف نکند، لندن از صدور قطعنامه سوم تحريم علیه تهران حمايت خواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای براون در کنفرانس خبری در لندن درباره مساله هسته ايران گفت:«به اعتقاد من روندی که آغاز شده، که می تواند به قطعنامه سوم سازمان ملل منجر شود، مسير درستی را طی می کند».


در حالی که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، روز يکشنبه اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی به يکی از اهداف مهم در توسعه برنامه هسته ای خود دست يافته است، آقای بروان تاکيد کرد که شواهد نشان می دهد که فشار های بين المللی بر ایران نتيجه بخش بوده است.


نخست وزير بريتانيا همچنين گفت :« ما بايد براين که چگونه می توان اين روند را ادامه داد، تمرکز کنيم، اما در صورت لزوم ما از صدور قطعنامه سوم سازمان ملل در اين باره حمايت خواهيم کرد».


به اعتقاد من روندی که (برای برخودر با مساله هسته ای ایران) آغاز شده، که می تواند به قطعنامه سوم سازمان ملل منجر شود، مسير درستی را طی می کند
گوردون براون


«افراد منطقی هدایت مذاکرات را به دست بگیرند»


تام کيسی، قايم مقام سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا نیز روز سه شنبه از سياست مداران منطقی تر ايران خواست تا سکان هدايت مذاکرات هسته ای را به دست بگيرند.


آقای کيسی گفت :«ما اميدواريم افراد منطقی در ايران متوجه فرصت مناسبی که جامعه بين المللی در اختيار اين کشور قرار می دهد، بشوند و با ورود به مذاکرات امکان دستيابی این کشور به برنامه هسته ای صلح آميز را ميسر کنند، واين تضمين را به همه بدهند که برنامه( هسته ای ايران) سرپوشی برای دستيابی به توليد سلاح هسته ای نيست».


آمريکا و کشورهای غربی جمهوری اسلامی را متهم می کنند که در چارچوب برنامه هسته ای خود بدنبال دستيابی به سلاح هسته ای است و شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران تاکنون از اجرای اين قطعنامه ها خودداری کرده است.


در همين حال، ايران ماه گذشته با آژانس بين المللی انرژی اتمی توافق کرد تا براساس یک جدول زمانی به «مسايل باقی مانده» درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی پاسخ دهد.


«توافق ایران و آژانس گامی مهم»


در همين زمینه، علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، در نشست مجلس«خبرگان رهبری» با اشاره به توافقات ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی، گفت:« ايران، براساس توافق انجام شده گام مثبت مهمی برداشت و آن تدوين چارچوب حل و فصل مسائل با آژانس ظرف دوماه بود که با تلاش شبانه‌روزی، عملا زودتر از اين موعد، اين چارچوب تدوين شد که در گزارش آقای البرادعی به شورای حکام آمده است».


به گزارش خبرگزاری ايرنا، آقای لاريجانی افزود:«اين آزمون ديگری برای ‪ ۵+۱‬و آژانس است که از اين فرصت و گام مثبت ايران استفاده کنند و براساس توافق، گام مثبت متقابل بردارند تا مسير منطقی در پرونده هسته‌ای بوجود آيد».


آقای احمدی نژاد، روز يکشنبه ۱۱ شهريور، اعلام کرده بود:«هم اکنون بيش از سه هزار سانتريفيوژ در نطنز فعاليت می کند و هر هفته هم يک مجموعه جديد نصب می شود.»


آقای احمدی نژاد در حالی از توسعه برنامه هسته ای ايران خبرداد که هفته گذشته آخرين گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی منتشر شد و در اين گزارش بر همکاری ايران تاکيد شده بود.


XS
SM
MD
LG