لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

«یکی دو کشور چیزی درباره مهرورزی نمی دانند»


آقای احمدی نژاد می گوید که ایران در مورد حقوق خود با کسی مذاکره نخواهد کرد.
آقای احمدی نژاد می گوید که ایران در مورد حقوق خود با کسی مذاکره نخواهد کرد.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران روز يکشنبه درباره موضع کشورهای جهان درباره برنامه هسته ای تهران گفت که در مخالفت با برنامه اتمی ایران «يکی دو کشور چيزی درباره مهرورزی و عدالت نمی دانند.»


آقای احمدی نژاد که در کنگره نهايی پرسش مهر سخن می گفت، به پرونده اتمی ايران اشاره کرد و گفت: اروپايی ها دارند موضعشان را درست می کنند و شرقی ها هم که از قبل موضعشان مشخص بود، غير متعهدها هم از قبل با ما بودند، فقط يکی دو تا از اين کشورها مانده اند که آنها هم چيزی از مهرورزی و عدالت نمی دانند.


به گزارش واحد مرکزی خبر وابسته به راديو و تلويزيون دولتی ايران، آقای احمدی نژاد بار ديگر تاکيد کرد که از نظر ایران پرونده هسته ای مختومه شده است و افزود: «حالا ممکن است يک عده ای حرفی برای خودشان بزنند، اينها همان هايی هستند که ابتدا برای آژانس يک بهانه درست کردند و گفتند برو مشکل را حل کن و الان می بينند ما مشکلمان با آژانس نيز حل شده است و سوالات ديگر را نيز داريم حل می کنيم و الان هم ارتباط تنگاتنگی با آژانس داريم.»


وی گفت: ملت ايران اهل منطق و گفت وگو است اما در مورد حقوق خود با کسی مذاکره نخواهد کرد.


اروپايی ها دارند موضعشان را درست می کنند و شرقی ها هم که از قبل موضعشان مشخص بود، غير متعهدها هم از قبل با ما بودند، فقط يکی دو تا از اين کشورها مانده اند که آنها هم چيزی از مهرورزی و عدالت نمی دانند.
رییس جمهوری ایران

اظهارات آقای احمدی نژاد درباره موضع اروپايی هايی در حالی بيان می شود که در هفته های اخير رهبران قدرت های عمده اروپایی از جمله بريتانيا و فرانسه بيشترين انتقادها را از عملکرد ايران در قبال برنامه هسته ای آن ابراز کرده اند.



نيکلا سرکوزی، رييس جمهوری فرانسه روز پنجم شهريورماه در سخنانی به مناسبت تبيين سياست خارجی فرانسه گفت که « برای من يک ايران اتمی غير قابل قبول است و فرانسه مصمم است تا مانع دستيابی ايران به بمب اتمی شود.»


سخنگوی رياست جمهوری فرانسه نيز روز پنج شنبه گذشته نيز اظهار داشت که « تصويب قطعنامه سوم تحريم عليه ايران در چارچوب شورای امنيت سازمان ملل اولويت اين کشور محسوب می شود.»


گوردون براون، نخست وزير بريتانيا نيز هفته پيش تاکيد کرد: « در صورتی که ايران فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف نکند، لندن از صدور قطعنامه سوم تحريم عليه تهران حمايت خواهد کرد.»


کشورهای غربی و آمريکا از احتمال دستيابی ايران به بمب اتمی در چارچوب برنامه صلح آميز هسته ای خود نگران هستند و از تهران خواسته اند تا در چارچوب قطعنامه های شورای امنيت روند غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران اين اتهام را رد کرده و می گويد که برنامه اتمی آن برای توليد سوخت نيروگاه اتمی بوشهر و به منظور توليد برق صورت می گيرد.


توافق های انتقاد برانگيز


ايران و آژانس اخيرا توافق کرده اند که تهران تا ماه نوامبر آينده به ابهامات موجود درباره برنامه هسته ای خود پاسخ دهد و محمد البرادعی، مدير کل آژانس نيز اين زمان را «آخرين فرصت و شانس» ايران برای صلح آميز نشان دادن برنامه خود دانسته است.


محمد البرادعی، در عين حال روز جمعه در واکنش به انتقادها از توافق ايران و آژانس، منتقدان را به «رانندگانی که در صندلی عقب» نشسته اند تشبيه کرد و گفته بود: بهتر است اينان به کسانی که هدايت خودرو را برعهده دارند، اجازه بدهند که کار خود را انجام بدهند.


آقای برادعی ، بدون اشاره به نام کشورهای خاصی، آنها را متهم کرد که در پرونده هسته ای ايران بر «طبل جنگ» می کوبند.



ما از اينکه عده ای برای رفتن به جهنم مسابقه گذاشته اند و در اين راه به ملت ها زور می گويند ناراحت هستيم و ايستادگی ملت ايران ما در مقابل ظلم و ستم، دفاع از محبت و عدالت است.
محمود احمدی نژاد

ایالات متحده در واکنش به اظهارات مدیر کل آژانس اعلام کرد که اگر منظور وی آمریکا است «چنین چیزی صحت ندارد.»


رييس جمهوری ايران در سخنان روز يکشنبه خود گفت که امروز آژانس در جايگاه اصلی خود قرار گرفته است، به طوری که هم نظارت می کند و هم از حقوق ملت ها دفاع می کند.


وی برخی از قدرت ها را متهم کرد که می خواهند آژانس ابزار دست آنها باشد.


رييس جمهوری ايران بدون اشاره به نام برخی از قدرت های به گفته وی، « زورگو»، آنها را متهم کرد که در قبال مردم عراق، فلسطين، لبنان و افغانستان « جنايت» می کنند و افزود: «ما از اينکه عده ای برای رفتن به جهنم مسابقه گذاشته اند و در اين راه به ملت ها زور می گويند ناراحت هستيم و ايستادگی ملت ايران ما در مقابل ظلم و ستم، دفاع از محبت و عدالت است.»


احمدی نژاد اين قدرت هارا «مشکل بشريت» دانست و گفت: «اگر شما از سر راه ملت ها کنار برويد، مشکلات دنيا حل خواهد شد. شما ريشه ناامنی در جهان هستيد.»


وی افزود: اين قدرت های فاسد و زورگو نه تنها در بين ملت های جهان بلکه درميان ملت های خود نيز محبوبيتی ندارند و ما می توانيم با برگزاری يک رفراندوم آزاد در ميان ملت های آنها اين موضوع را به راحتی ثابت کنيم.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG