لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

واکنش منفی آمریکا به اظهارات تازه البرادعی درباره ایران


تام کیسی گفت: «من عميقا اميدوارم که چنين اظهارنظرهايی درباره موضع گيری های ايالات متحده آمريکا نباشد.»
تام کیسی گفت: «من عميقا اميدوارم که چنين اظهارنظرهايی درباره موضع گيری های ايالات متحده آمريکا نباشد.»

سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا در واکنش به اظهارات اخير محمد البرادعی که گفته بود در جريان پرونده هسته ای ايران، برخی بر «طبل جنگ» می کوبند، گفت که اگر اشاره رييس آژانس بين المللی انرژی هسته ای به دولت آمريکا است، «چنين چيزی قطعا صحت ندارد.»


محمد البرادعی، روز جمعه در واکنش به انتقادها از توافق ايران و آژانس، منتقدان را به «رانندگانی که در صندلی عقب» نشسته اند تشبيه کرده بود و گفته بود، بهتر است اينان به کسانی که هدايت خودرو را برعهده دارند، اجازه بدهند که کار خود را انجام بدهند.


تهران و آژانس بين المللی انرژی هسته ای روز ۲۱ اوت – ۳۰ مرداد ماه – توافق کردند که در چارچوب يک جدول زمانبندی، ابهامات موجود درباره پرونده هسته ای ايران را رفع کنند.


  • «من اميدورام که همگی – از جمله دکتر البرادعی – بر روی آنچه که در اينجا مسايل اصلی هستند، تمرکز کنند.»
تام کیسی

به گزارش خبرگزاری رویترز، تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در واکنش به اظهارات تازه آقای البرادعی که به نظر می رسيد، آمريکا را هدف قرار داده است، ابراز اميدواری کرد که اشاره رييس آژانس، به واشينگتن نباشد.



وی در يک کنفرانس خبری گفت: «من عميقا اميدوارم که چنين اظهارنظرهايی درباره موضع گيری های ايالات متحده آمريکا نباشد.»


آقای کيسی، به اشاره به خواسته قدرت های غربی برای دست کشيدن ايران از برنامه هسته ای خود، افزود: «من اميدورام که همگی – از جمله دکتر البرادعی – بر روی آنچه که در اينجا مسايل اصلی هستند، تمرکز کنند.»


دفاع البرادعی از توافق با ایران


محمد البرادعی در روز جمعه و ساعاتی پيش از واکنش وزارت امور خارجه آمريکا، با دفاع از توافق آژانس و ايران برای تعيين يک جدول زمانی برای شفاف سازی برنامه هسته ای ايران، مطبوعات آمريکا را متهم کرده بود که در تلاشند تا وی را بی اعتبار کنند.


آقای البرادعی گفته بود آژانس بين المللی انرژی اتمی به طور دقيق تعهدات ايران را برای «رفع ابهامات» ارزيابی کرده و تا پايان سال جاری ميلادی اسناد و مدارک درخواستی را بررسی خواهد کرد.


تنش ميان محمد البرادعی و دولت آمريکا از زمانی اوج گرفت که اين مقام سازمان ملل متحد، در ماه ژوئن گفت که به دليل «ديوانگی های تازه» که جهان را به اقدام نظامی عليه ايران تشويق می کند، دنيا با خطر يک جنگ رو به رو شده است.


اين اظهارات در همان زمان با خشم مقام های واشينگتن همراه شد.



این نخستین بار نیست که بر سر پرونده هسته ای ایران، تنش هایی میان محمد البرادعی و دولت آمریکا دیده می شود.

رييس آژانس بين المللی انرژی هسته ای، روز جمعه و در اظهارات تازه خود، بدون اشاره مستقيم به دولت ايالات متحده آمريکا گفت که او شاهد کوبيدن بر «طبل جنگ» توسط کسانی است که معتقدند راه حل سريع پرونده هسته ای ايران، بمباران ايران است.


به گفته آقای البرادعی چنين اقداماتی برای وی، «يادآور سال ۲۰۰۳ و زمينه سازی برای يورش آمريکا به عراق» است.


تلاش برای تصویب قطعنامه سوم


به رغم توافق تازه ايران و آژانس، گزارش های خبرگزاری ها حاکی است که ايالات متحده آمريکا، به سختی شورای امنيت سازمان ملل را تحت فشار قرار داده تا سومين قطعنامه تحريم ايران را تصويب کند.


شورای امنيت تا کنون با صدور دو قطعنامه لازم الاجرا، از حکومت ايران خواسته است که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران از اجرای اين قطعنامه ها خودداری کرده و با تحريم های محدودی که در اين قطعنامه ها پيش بينی شده بود، رو به رو شده است، اما منتقدين برنامه غنی سازی اورانيوم می گويند که با صدور قطعنامه ای تازه، ايران بايد با تحريم های گسترده تری رو به رو شود تا از غنی سازی اورانيوم دست بکشد.


اورانيوم بسيار غنی شده می تواند همزمان برای تامين سوخت يک نيروگاه هسته ای (برای توليد برق) يا در ساخت تسليحات هسته ای به کار رود.


ايران می گويد که با هدف تامين سوخت نيروگاه هسته ای خود که احتمالا تا پايان سال ۲۰۰۸ ميلادی آماده بهره برداری خواهد شد، در حال گسترش برنامه غنی سازی اورانيوم است، اما بريتانيا، آمريکا و فرانسه (سه عضو از پنج عضو شورای امنيت که حق وتوو دارند) به جمهوری اسلامی ايران برای پافشاری بر غنی سازی اورانيوم، ظنین هستند.


XS
SM
MD
LG