لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

واکنش البرادعی به انتقاد ها درباره توافق ايران و آژانس


محمد البرادعی ، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی،از توافق آژانس و ايران برای تعيين يک جدول زمانی برای شفاف سازی و پاسخ به ابهامات درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، دفاع کرد
محمد البرادعی ، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی،از توافق آژانس و ايران برای تعيين يک جدول زمانی برای شفاف سازی و پاسخ به ابهامات درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، دفاع کرد

محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز جمعه هفتم سپتامبر با دفاع از توافق آژانس و ايران برای تعيين يک جدول زمانی برای شفاف سازی و پاسخ به ابهامات درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، مطبوعات آمريکا را متهم کرد که در تلاشند تا وی را بی اعتبار کنند.


آقای البرادعی گفت آژانس بين المللی انرژی اتمی به طور دقيق تعهدات ايران برای «رفع ابهامات» را ارزیابی کرده و تا پايان سال جاری ميلادی اسناد و مدارک درخواستی را مورد بررسی قرار می دهد.


ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه، سی مرداد ماه اعلام کردند که بر سر تعيين جدول زمانی برای «رفع ابهام ها» در مورد برنامه هسته‌ ای جمهوری اسلامی به توافق دست يافته اند.


به گفته آقای البرادعی اگر ايران به تعهدات خود در توافق اخير با آژانس عمل نکند، زمينه هرگونه اعتمادی به اين کشور در آينده از ميان خواهد رفت.


آقای البرادعی در واکنش به برخی انتقادها مبنی براینکه ايران با توافق اخير برای برای فعاليت های حساس خود زمان خريده است، منتقدان را به «رانندگانی که در صندلی عقب» نشسته تشبیه کرد و گفت بهتر است اینان به کسانی که هدایت خودرو را برعهده دارند اجازه بدهند که کار خود را انجام بدهند.


مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی با اشاره به اين که در ماه نوامبر تصوير روشنی از مذاکرات با ايران ارايه خواهد شد، افزود:«ما يک جدول زمانی داريم که به وضوح ما را تا ماه نوامبر و دسامبر قادر خواهد کرد که بگوييم؛ آيا ايران با حسن نيت با ما همکاری می کند يا مانند اين که برخی که می گويند، درصدد خريدن زمان است».


اگر ايران به تعهدات خود در توافق اخير با آژانس عمل نکند، زمينه هرگونه اعتمادی به اين کشور در آينده از ميان خواهد رفت
محمد البرادعی

به گفته آقای البرادعی سه ماه فرصت کافی برای رفع ابهام از مسايلی است که طی پنج سال گذشته درباره مساله هسته ای ایران مطرح بوده اند.


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی با انتقاد از برخی واکنش ها درباره توافق اخير آژانس و ايران برسر جدول زمانی برا رفع ابهام از «مسايل باقی مانده» گفت:«برخی افراد در تلاشند تا برنامه (توافق ايران و آژانس) را رد کنند حتی پيش از آنکه (مفاد) آن را خوانده باشند. اگر شما امروز نگاهی به برخی روزنامه های آمريکايی بياندازيد می بينيد که يک ارکستر هم آهنگ برای تضيعف روند (توافق)، آژانس و من به راه انداخته اند».


آقای البرادعی با انتقاد از کسانی که «صدای طبل جنگ» را به صدا در آورده اند، گفت براساس شواهد موجود نمی توانیم بگوییم که ایران خطری فوری و آشکار است که برای مقابله با آن باید به راهکارهایی فراتر از دیپلماسی متوسل شد.


«توافق آژانس و ايران دارای ارزش با لقوه است»


درهمین زمینه،گريگوری شولتی، سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز جمعه گفت توافق ايران و آژانس برای شفاف سازی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی دارای «امکان بالقوه» است.


پيشتر، آقای شولتی در واکنش به توافق اخير ايران با آژانس بين المللی انرژی هسته ای گفته بود که اين توافق، بسيار محدود است و به آژانس، اجازه نمی دهد تا بازرسی های گسترده ای از تاسيسات اتمی ايران به عمل آورد.


آقای شولتی افزوده بود: «البته ما از هر گونه پيشرفتی برای حل بحران هسته ای ايران استقبال می کنيم ولی ايران بايد از بازيچه قرار دادن بازرسان دست بردارد و پروتکل الحاقی را به اجرا بگذارد.»


آقای شولتی روز جمعه درباره توافق ايران و آژانس گفت:« چنانچه ايران به طور کامل و صريح همکاری کند، طرح توافق شده در بر دارنده یک فرایند بالقوه مهم برای راستی آزمايی سوال هاي قدیمی که از ديرباز مطرح بوده اند، است».


در همين حال، آقای شولتی افزود:« اين برنامه کاری به سوال های قدیمی محدود است و درباره راستی آزمايی فعاليت های کنونی ايران و يا تداوم روند کنونی غنی سازی ايران (که در برابر خواست قعطنامه های سازمان ملل برای توقف آن سرپيچی می کند) مسکوت است».


کشورهای غربی جمهوری اسلامی را متهم می کنند که در چارچوب برنامه هسته ای خود بدنبال دستيابی به سلاح هسته ای است و ايران در مقابل اين اتهامات را رد می کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران تاکنون از اجرای اين قطعنامه ها سرپيچی کرده است.


XS
SM
MD
LG