لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

گزارش «مثبت» آژانس درباره همکاری اتمی ایران


آژانس در گزارش خود خواستار اعتماد سازی بيشتر تهران برای عدم دستيابی به سلاح های هسته ای شده است.
آژانس در گزارش خود خواستار اعتماد سازی بيشتر تهران برای عدم دستيابی به سلاح های هسته ای شده است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه همکاری ايران با بازرسی های اتمی درباره فعاليت های سابق هسته ای تهران را «گام رو به جلوی مهمی» ارزيابی کرد ولی خواستار اعتماد سازی بيشتر تهران برای عدم دستيابی به سلاح های هسته ای شد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اعلام اين خبر می تواند اقدامات آمريکا برای اعمال تحريم های تازه عليه تهران از سوی شورای امنيت را مختل کند.


اين گزارش در اختيار نمايندگان ۳۵ کشور عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار گرفته است و محور آن حل و فصل مسائل باقيمانده درباره برنامه اتمی ايران است.



آژانس اعلام کرده است که پرسش ها درباره آزمايشات ايران با پلوتونيوم و غنی سازی اورانيوم در مقياس بالا که در تجهيزات پيدا شده بود و می تواند برای بمب اتمی مورد استفاده قرار گيرد حل و فصل شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، آژانس اعلام کرده است که پرسش ها درباره آزمايشات ايران با پلوتونيوم و غنی سازی اورانيوم در مقياس بالا که در تجهيزات پيدا شده بود و می تواند برای بمب اتمی مورد استفاده قرار گيرد، حل و فصل شده است.


گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در عين حال تاييد می کند که ايران در مقابله با خواست شورای امنيت برنامه غنی سازی اورانيوم را گسترش داده است.


با اين حال مقامات سازمان ملل گفته اند که هم غنی سازی اورانيوم و هم ساخت راکتور توليد پلوتونيوم بر خلاف انتظار، آهسته بوده است.


اولی هاينونن، معاون مدير کل آزانس بين المللی انرژی هسته ای که واسطه موافقت همکاری با مقام های ايرانی بود، اهميت موافقتنامه اخیر ایران و آژانس را برجسته کرده ولی به امتناع گذشته تهران از پاسخ به پرسش های آژانس که منجر به اعمال تحريم های شورای امنيت سازمان ملل در اولين قدم شد، اشاره نکرده است.


اما وی تاکيد کرد که ايران هنوز بايد به صورت کامل به تعهد خود مبنی بر پاسخ به پرسش های مطرح، عمل کند.


وی به خبرنگاران گفت: «نکته کليدی اين است که ايران اطلاعاتی را که ما نياز داريم در زمان تعيين شده فراهم خواهد کرد که برای نخستين بار فعاليت های مبهم اتمی ايران را در گذشته روشن خواهد ساخت.»


اين مقام آژانس افزود: «اين روند تا زمانی که به نتيجه برسيم ادامه خواهد يافت.»


براساس توافق ايران و آژانس، تهران اطلاعات مورد نياز درباره فهرستی از پرسش های چهار ساله آژانس درباره برنامه اتمی خود از جمله غنی سازی اورانيوم را تا ماه نوامبر فراهم کرده و در اختيار اين سازمان قرار می دهد.


محمد البرادعی، مدير کل آژانس در گزارش نه صفحه ای خود اشاره کرده که « اگر سرانجام ايران به پرسش طولانی مدت برای ارزيابی برنامه خود پاسخ دهد آژانس در موقعيتی قرار خواهد گرفت که تاريخچه برنامه اتمی تهران را بازسازی کند.»


جمهوری اسلامی ايران روز پنج شنبه در يک موضعگيری اوليه به گزارش تازه آژانس واکنش مثبت نشان داده و گفته است که بر اين اساس، اتهامات آمريکا درباره برنامه اتمی تهران «بی پايه» است.

ايالات متحده و متحدان آن در شورای امنيت سازمان ملل از ايران خواسته اند تا با آژانس همکاری بيشتری داشته باشد و گرنه بايد منتظر دور سوم تحريم ها باشد.


واکنش ايران به گزارش آژانس


جمهوری اسلامی ايران روز پنج شنبه در يک موضع گيری اوليه به گزارش تازه آژانس واکنش مثبت نشان داده و گفته است که بر اين اساس، اتهامات آمريکا درباره برنامه اتمی تهران «بی پايه» است.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، محمد سعيدی، معاون سازمان انرژی اتمی ايران گفت: «از آژانس بين المللی انرژی اتمی به دليل برخورد حرفه ای با اين موضوع، قدردانی می کنيم و اميدواريم اين مسير همچنان ادامه يابد.»


وی افزود: «اين گزارش به تمامی اتهامات بی اساس آمريکا در زمينه فعاليتهای جداسازی و بازفراوری پلوتونيوم در مورد ايران پايان داد.»


آقای سعيدی اظهار داشت: «آمريکايی ها، در دوره ای با ادعای اينکه ايران فعاليت های جداسازی و بازفراوری پلوتونيوم انجام داده است، درباره فعاليت های صلح آميز هسته ای ايران، دنيا را فريب دادند و به گمراهی و بيراهه کشاندند.»


اين مقام اتمی ايران، اظهار داشت: «ساير مسايل باقيمانده در موضوع هسته ای ايران نيز در يک زمانبندی منطقی و مسير معقول که بازگشت به ميز مذاکره و حل و فصل موضوعات از طريق مذاکره خواهد بود، قطعا به نتيجه روشن و قابل قبولی خواهد رسيد.»


«خطر ایران اتمی برای کل جهان»



در همین حال، شیمون پرز، رییس جمهوری اسراییل روز پنج شنبه گفت که «سران قدرتهای بزرگ دنیا اسراییل را مطمئن کرده اند که هرگز با تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای کنار نخواهند آمد و احتمال رسیدن ایران به جنگ افزار اتمی را تاب نخواهند آورد.»


آقای پرز که در همایش بین المللی رهبران جوان یهودیت در تل آویو سخن می گفت، بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را «خطری جدی، نه تنها برای اسراییل بلکه برای صلح و ثبات کل جهان» توصیف کرد و افزود: رییس جمهوری آمریکا نیز در روزهای اخیر، نسبت به احتمال وقوع «یک هولوکاست هسته ای ازسوی ایران در صورت دستیابی جمهوری اسلامی به جنگ افزار اتمی» هشدار داده است.


وی گفت: همه قدرت ها اتفاق نظر دارند که در این مرحله باید تحریم ها و مجازات های اقتصادی- تجاری و سیاسی علیه دولت ایران را چنان گسترش داد که سران تهران ناچار به عقب نشینی شده و برنامه های هسته ای خود را به حالت تعلیق درآورند.


رییس جمهوری اسراییل گفت: دود سیاست های سران جمهوری اسلامی ایران متاسفانه به چشم مردم ایران خواهد رفت.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG