لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

«ايران توافق با آژانس را بدون تاخیر اجرا کند»


اتحادیه اروپا از ایران خواست تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
اتحادیه اروپا از ایران خواست تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

به رغم توافق تازه ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی، اتحاديه اروپا بار ديگر از جمهوری اسلامی خواهد خواست تا فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف کند.


در همین حال، برخی خبرگزاری ها گزارش داده اند که در دومین روز نشست تازه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين، محمد البرادعی،مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در واکنش به بیانیه اتحادیه اروپا جلسه را ترک کرده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، در پيش نويس بيانيه اتحاديه اروپا که روز چهارشنبه، دوازدهم سپتامبر، منتشر خواهد شد، اجرای کامل و به موقع برنامه و جدول زمانی تعيين شده مورد توافق آژانس بين المللی اتمی و ايران برای رفع ابهام های گذشته، «گام مهم رو به جلو» خواند شده و آمده است که در اين توافق خواست جامعه بين الملل برای توقف غنی سازی اورانيوم در نظر گرفته نشده است.


اين بيانيه همچنين می افزايد: طبق گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در سی ام ماه اوت، ايران غنی سازی اورانيوم را توسعه داده و از خواست قطعنامه های شورای امنيت برای توقف کليه فعاليت های حساس هسته ای سرپيچی کرده است.


محمد البرادعی روز دوشنبه در نشست آژانس در وین گفته بود: چنانچه در توافق ایران و آژانس ذکری از قطعنامه های شورای امنیت نشده دلیل براین نیست که ایران مجاز است تا برنامه هسته ای خود را توسعه دهد.


  • اتحادیه اروپا در بيانيه خود با انتقاد از اعطای زمان دو تا سه ماهه برای جدول زمانی پاسخ به سوال های «باقيمانده» و رفع ابهام ها از برنامه هسته ای ايران، تصريح کرده است اين توافق بايد «به طور کامل و بدون هيچ گونه تاخيری اجرا شود.»

اتحاديه اروپا در اين بيانيه ممانعت جمهوری اسلامی از ورود و بازديد بازرسان آژانس بين الملی انرژی اتمی از تمام سايت های هسته ای ايران به منظور «راستی آزمايی فقدان يک برنامه نظامی موازی با برنامه هسته ای این کشور»، را محکوم کرده است.


اين بيانيه با انتقاد از اعطای زمان دو تا سه ماهه برای جدول زمانی پاسخ به سوال های «باقيمانده» و رفع ابهام ها از برنامه هسته ای ايران، تصريح کرده است اين توافق بايد «به طور کامل و بدون هيچ گونه تاخيری اجرا شود.»


جواد وعيدی، معاون دبير شورای عالی امنيت ايران و اولی هاينونن، معاون مدیرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی سی مرداد ماه در تهران اعلام کردند که بر سر تعيين جدول زمانی برای «رفع ابهام ها» در مورد برنامه هسته‌ ای جمهوری اسلامی به توافق دست يافته اند.


کشورهای غربی، جمهوری اسلامی را متهم می کنند که در چارچوب برنامه هسته ای خود بدنبال دستيابی به سلاح هسته ای است و ايران در مقابل اين اتهامات را رد می کند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران تاکنون از اجرای اين قطعنامه ها سرپيچی کرده است.


دفاع البرادعی از توافق با ايران


محمد البرادعی در روز جمعه در وين در نشست نمايندگان ۳۵ کشور عضو آژانس با دفاع از توافق آژانس و ايران برای تعيين يک جدول زمانی برای شفاف سازی برنامه هسته ای ايران، مطبوعات آمريکا را متهم کرده بود که در تلاشند تا وی را بی اعتبار کنند.


آقای البرادعی گفته بود: آژانس بين المللی انرژی اتمی به طور دقيق تعهدات ايران را برای «رفع ابهامات» ارزيابی کرده و تا پايان سال جاری ميلادی اسناد و مدارک درخواستی را بررسی خواهد کرد.


تنش ميان محمد البرادعی و دولت آمريکا از زمانی اوج گرفت که اين مقام سازمان ملل متحد، در ماه ژوئن گفت: به دليل «ديوانگی های تازه» که جهان را به اقدام نظامی عليه ايران تشويق می کند، دنيا با خطر يک جنگ رو به رو شده است.


رييس آژانس بين المللی انرژی هسته ای، روز جمعه و در اظهارات تازه خود، بدون اشاره مستقيم به دولت ايالات متحده آمريکا گفت: او شاهد کوبيدن بر «طبل جنگ» توسط کسانی است که معتقدند راه حل سريع پرونده هسته ای ايران، بمباران ايران است.



به رغم توافق تازه ايران و آژانس، گزارش های خبرگزاری ها حاکی است که ايالات متحده آمريکا، به سختی شورای امنيت سازمان ملل را تحت فشار قرار داده تا سومين قطعنامه تحريم ايران را تصويب کند.

به گفته آقای البرادعی، چنين اقداماتی برای وی، «يادآور سال ۲۰۰۳ و زمينه سازی برای يورش آمريکا به عراق» است.


تلاش برای تصويب قطعنامه سوم


به رغم توافق تازه ايران و آژانس، گزارش های خبرگزاری ها حاکی است که ايالات متحده آمريکا، به سختی شورای امنيت سازمان ملل را تحت فشار قرار داده تا سومين قطعنامه تحريم ايران را تصويب کند.


شورای امنيت تا کنون با صدور دو قطعنامه لازم الاجرا، از حکومت ايران خواسته است که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران از اجرای اين قطعنامه ها خودداری کرده و با تحريم های محدودی که در اين قطعنامه ها پيش بينی شده بود، رو به رو شده است، اما منتقدين برنامه غنی سازی اورانيوم می گويند که با صدور قطعنامه ای تازه، ايران بايد با تحريم های گسترده تری رو به رو شود تا از غنی سازی اورانيوم دست بکشد.


اورانيوم بسيار غنی شده می تواند همزمان برای تامين سوخت يک نيروگاه هسته ای (برای توليد برق) يا در ساخت تسليحات هسته ای به کار رود.


ايران می گويد که با هدف تامين سوخت نيروگاه هسته ای خود که احتمالا تا پايان سال ۲۰۰۸ ميلادی آماده بهره برداری خواهد شد، در حال گسترش برنامه غنی سازی اورانيوم است، اما بريتانيا، آمريکا و فرانسه (سه عضو از پنج عضو شورای امنيت که حق وتوو دارند) به جمهوری اسلامی ايران برای پافشاری بر غنی سازی اورانيوم، ظنين هستند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG