لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

«مخالفت روسیه با تصویب تحریم های بیشتر علیه ایران»


یک مقام روسی می گوید که برنامه اتمی ايران همچنان مورد توجه است.
یک مقام روسی می گوید که برنامه اتمی ايران همچنان مورد توجه است.

در حالی که آمريکا از نشستی در هفته آينده برای بحث درباره تشديد تحريم ها عليه ايران خبر داده است، یک روزنامه بریتانیایی به نقل از مقام های روس گزارش داده است که روسیه، با اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، مخالف است.


به گزارش روزنامه فايننشال تايمز، يک مقام کرملين - کاخ ریاست جمهوری - روز چهارشنبه گفته است که روسيه از تحريم های جديد شورای امنيت حمايت نمی کند.


وی که نامش فاش نشده است، اظهار داشت: «برنامه اتمی ايران همچنان مورد توجه است و ما قطعنامه هايی در سازمان ملل در اين باره به تصويب رسانده ايم و اين کافی به نظر می رسد.»


  • به نظر کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، اين موضع روسيه می تواند ناخرسندی آمريکا را بدنبال داشته باشد که در پی اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران است.

وی با اشاره به توافق اخير ايران با آژانس درباره پاسخگويی به تمام ابهامات مطرح پيرامون برنامه های گذشته هسته ای ايران گفت: «ما شاهد تحرکات مشخصی از سوی ايران، به ويژه در ارتباط با مسئله آژانس هستيم و در ارتباط با ايران بردبارانه با آمريکا همکاری کرده ايم. اگرچه ممکن است از نظر آمريکا اين همکاری زياد نبوده است.»


به نظر کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، اين موضع روسيه می تواند ناخرسندی آمريکا را به دنبال داشته باشد، چرا که این کشور در پی اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران است.


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا چهارشنبه شب اعلام کرد: «واشينگتن هفته آينده ميزبان کشورهای موسوم به ۱+۵خواهد بود تا درباره اعمال تحريم های جديد بر ايران تصميم گيری کنند.»


کشورهای گروه ۱+۵ شامل اعضای دایمی شورای امنیت - روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا و فرانسه - به همراه کشور آلمان است.


به گفته شان مک کورمک، در نشست نمايندگان اعضای دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد و آلمان در بيست و يکم سپتامبر در واشينگتن، درباره اين که «قطعنامه جديد شامل چه تحريم هايی خواهد بود» تصميم گيری می شود.


آمريکا توافق ايران با آژانس را برای حل مساله هسته ای ایران کافی نمی داند. بريتانيا، فرانسه و آلمان نيز روز چهارشنبه به نمايندگی از اتحاديه اروپا در بيانيه ای ناخشنودی خود را از اين توافق و ادامه سرپيجی ايران از اجرای قطعنامه های شورای امنيت درباره لزوم تعليق غنی سازی اورانيوم، اعلام کردند.


به گفته کشورهای غربی، ايران با توافق تازه با آژانس بين المللی انرژی اتمی در تعيين جدول زمانی برای «رفع ابهامات» و پاسخگويی به «سوال های باقی مانده»، کوشيده است تا از وضع تحريم های جديد جلوگيری کند.


کلاوس پيتر گوتوالد، نماينده آلمان در آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته است: «ما نمی خواهيم فقط گذشته برنامه هسته ای ايران روشن شود، بلکه نيازمند تعهد کامل ايران در حال حاضر و آينده درباره اجتناب از نظامی کردن برنامه هسته ای آن هستیم.»


  • ما نمی خواهيم فقط گذشته برنامه هسته ای ايران روشن شود بلکه نيازمند تعهد کامل ايران در حال حاضر و آينده درباره اجتناب از نظامی کردن برنامه هسته ای آن هستیم.
نماینده آلمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی

آژانس بين المللی انرژی اتمی از ايران خواسته است تا نشست بعدی شورای حکام در ۲۲ نوامبر، همکاری کامل خود را در زمينه اجرای اين توافق نشان دهد.


يک مقام آژانس می گويد: «نشست ماه نوامبر حياتی است، نه اينکه تا آن زمان ايران تمام ابهامات را رفع خواهد کرد بلکه از اين بابت که روشن می شود آيا موضوع ايران همچنان در دستور کار است یا نه.»


واکنش ايران


علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران روز چهارشنبه در يک کنفرانس خبری اعلام کرد: «ما ۱۰۰ درصد آماده همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی هستيم و ايران به دنبال خريد زمان نيست.»


وی در عين حال گفت که قطعنامه های شورای امنيت نمی تواند برنامه اتمی ايران را متوقف کند.


از سوی ديگر، علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، نيز گفته است: «تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد دور جديد همکاری های ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی را به مخاطره خواهد انداخت.»


آقای سلطانيه توافق ايران و آژانس را «گام مهمی به جلو» خواند و کشورهای غربی را متهم کرد که فضای مذاکرات آژانس بين المللی انژری اتمی را «مسموم» می کنند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG