لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

نیویورکر: اهداف حمله آمريکا به ايران تغيير کرده است


نیویورک می نویسد که در حال حاضر سپاه، هدف اصلی حمله آمریکا به ایران به شمار می رود.
نیویورک می نویسد که در حال حاضر سپاه، هدف اصلی حمله آمریکا به ایران به شمار می رود.

سیمور هرش، روزنامه نگار معروف آمریکایی و نویسنده مجله نیویورکر در تحلیل تازه ای از چالش میان ایران و آمریکا، از طرح هایی خبر می دهد که به گفته او دولت جرج بوش برای حمله به ایران در سر دارد.


آقای هرش در تازه ترين گزارش خود درباره احتمال حمله به ايران، می گويد جرج بوش و مشاوران وی، عراق را به صحنه نبرد میان ایران و ایالات متحده تبدیل کرده اند.


وی در مستند کردن اين گفته خود، به سخنرانی رییس جمهوری آمریکا در ماه اوت اشاره می کند که گفته بود: «حملات علیه پایگاه ها و نیروهای ما بوسیله جنگ افزارهای ارسالی توسط ایران افزایش یافته است... رژیم ایران باید این قیبل اقدامات را متوقف کند و تا زمانی که این کار را نکرده است، من تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از نیروهای آمریکایی به کار خواهم گرفت. من به فرماندهان آمریکایی دستور داده ام تا با اقدامات مرگبار تهران در عراق مقابله کنند.»


سیمور هرش در گزارش خود از این سخنان نتیجه گیری می کند که تحلیل رییس جمهوری آمریکا و همقطاران او بر این پایه استوار است که بسیاری از مشکلات آمریکا در عراق ناشی از اقدامات تهران است و راه حل آن نیز مقابله با ایرانی هاست.



  • تمرکز اصلی در این برنامه بر بمباران اهدافی نظیر تاسیسات هسته ای، نظامی و زیر ساخت های ایران استوار شده بود. ولی در حال حاضر تاکید بر حملات برق آسا به تاسیسات وابسته به سپاه پاسداران است که واشینگتن ادعا می کند از مراکز حمله به نیروهای آمریکایی در عراق به شمار می روند.
مجله نیویورکر

به گفته وی، این تحلیل در دولت آمریکا جا افتاده است.


بمباران مراکز سپاه


این روزنامه نگار آمریکایی با استناد به منابعی که وی از آنها با عنوان مقامات و مشاوران سابق دولت آمریکا نام می برد، می نویسد که «دفتر دیک چنی، معاون رییس جمهوری آمریکا، در تابستان سال جاری رییس ستاد مشترک ارتش را مامور کرد تا برنامه بلند مدتی را برای حمله احتمالی به ایران طرح ریزی کند.»


به گفته وی، « تمرکز اصلی در این برنامه بر بمباران اهدافی نظیر تاسیسات هسته ای، نظامی و زیر ساخت های ایران استوار شده بود. ولی در حال حاضر تاکید بر حملات برق آسا به تاسیسات وابسته به سپاه پاسداران است که واشینگتن ادعا می کند از مراکز حمله به نیروهای آمریکایی در عراق به شمار می روند.»


از نگاه سیمور هرش، این تغییر در اهداف بازتاب دهنده سه نکته است:


نخست اینکه رییس جمهوری آمريکا و مشاوران ارشد او به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند افکار عمومی آمریکا را متقاعد کنند که برخلاف آنچه که قبل از جنگ عراق عنوان می شد، ایران نيز یک تهدید اتمی قریب الوقوع به شمار می رود. پیامد چنين امری این است که حمایت عمومی کافی برای بمباران گسترده ايران وجود ندارد.


دوم اینکه، دولت بوش، به طور غیر علنی، با این برآورد سازمان های اطلاعاتی آمریکا همراه شده است که ایران حداقل تا پنج سال دیگر به سلاح اتمی دست نخواهد یافت.


سوم و آخر اینکه، این مسئله در واشینگتن و همچنین در خاورمیانه به رسمیت شناخته شده که ایران برنده ژئو پلتیک جنگ در عراق بوده است.


سيمور هرش در گزارش خود در نیویورکر می نویسد:« در جریان یک ویدئو کنفرانس که اوایل تابستان انجام شد، جرج بوش به رایان کروکر، سفیر ایالات متحده در عراق گفته است او این مسئله را مورد توجه قرار داده که اهداف ایرانی در طول مرز مورد حمله قرار گیرد و بریتانیا نیز در جریان این موضوع قرار دارد.»


وی می افزايد: اما کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا با دخالت در این موضوع خواستار احتیاط بیشتر شده است چرا که روند دیپلماتیک در ارتباط با ایران در جریان است.


به نوشته آقای هرش، در نهایت، رایان کروکر به آقای بوش توصیه کرده به ایرانی ها اعلام کند تا دست از اقدامات خود بر دارند و گرنه با پاسخ آمریکا روبه رو خواهند شد.


سيمور هرش در گزارش خود می افزايد: « رهبران اسراییلی از اینکه واشینگتن تصمیم گرفته است به برنامه اتمی ایران حمله نکند، دچار نگرانی شده اند و مقامات فرانسوی نیز تاکید کرده اند که درباره حملات محدود هوایی شک دارند.»


«افزایش برنامه ریزی برای حمله»


نیویورکر می نویسد در حالی که جرج بوش هنوز « فرمان عملیات» را برای حمله نظامی در درون خاک ایران صادر نکرده است، برنامه ریزی حمله به طور آشکاری افزایش یافته و سازمان سیا نیز واحد متمرکز بر امور ایران را توسعه داده است.


سيمور هرش به نقل از منابع خبری خود می افزايد:« مقر مورد استفاده برای انجام عملیات علیه ایران ناوهای آمریکایی هستند که با بهره گیری از موشک های کروز و بمباران هوایی، اردوگاه های سپاه پاسداران را که از آنها برای آموزش شورشیان، ارسال اسلحه، فرماندهی و کنترل تاسیسات استفاده می شود، مورد هدف قرار خواهند داد.»


گزارشگر نیویورکر در خصوص واکنش ایران به این حملات، دیدگاه های زبینگو برژینسکی، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا را نقل می کند که می گوید: « پاسخ احتمالی ایران به حملات آمریکا از طریق تشدید خشونت ها در عراق و همچنین در افغانستان صورت خواهد گرفت که دامنه آن می تواند به پاکستان نیز کشیده شود.»


به گفته آقای برژینسکی، «این جنگ منطقه ای می تواند تا بیست سال طول بکشد.»


نیویورکر در ادامه گزارش خود، سخنان سخنگوی وزارت دفاع آمریکا را نیز بازتاب داده که بر تعهد ایالات متحده بر ادامه راه دیپلماسی برای حل منازعات خود با ایران تاکید کرده است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG