لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

«چین مخالف ایران اتمی است»


آقای گیتس می گوید که خلیج فارس آرام و خالی از تنش به نفع چین است.
آقای گیتس می گوید که خلیج فارس آرام و خالی از تنش به نفع چین است.

مقامات آمریکایی روز سه شنبه مذاکرات رابرت گیتس، وزیر دفاع این کشور در چین پیرامون برنامه اتمی ایران را مثبت ارزیابی کرده و گفتند که «چین مخالف ایران اتمی» است.


رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در آخرین روز از دیدارش با دولتمردان چینی روز سه شنبه، ششم نوامبر، با هو جین تائو، رییس جمهوری چین، دیدار و گفت و گو کرد.


بر اساس اظهارات آقای گیتس، دیدار روز سه شنبه وی با رییس جمهوری این کشور بیشتر بر روابط دو جانبه چین و آمریکا، مسئله تایوان و روابط نظامی دو کشور استوار بوده است.



  • «ایرانی که نیروی بی ثبات کننده در منطقه است به نفع هیچکس، از جمله چین، نیست.»
وزیر دفاع آمریکا

آقای گیتس گفت که وی در دیدار روز دوشنبه خود با وزیر دفاع چین و برخی دیگر از شخصیت های وزارت خارجه این کشور مسئله هسته ای ایران را به تفصیل با آنها در میان گذاشته و اعلام کرده است که خلیج فارس آرام و خالی از تنش به نفع چین است.


وی که روز سه شنبه از «شهر ممنوعه» در پکن دیدن می کرد در جمع خبرنگاران گفت: « ایرانی که نیروی بی ثبات کننده در منطقه است به نفع هیچکس، از جمله چین، نیست.»


وزیر دفاع آمریکا در ادامه افزود: «اگر کسی به امنیت درازمدت در تامین انرژی تمایل داشته باشد ثبات در خلیج فارس و منطقه خاور میانه را در صدر اولویت های خود قرار می دهد.»


هر دو کشور آمریکا و چین از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند و در این شورا حق وتو دارند.


آمریکا خواستار اعمال تحریم های شدیدتر بر ایران است و چین که ۱۲ درصد نفت خود را از ایران وارد می کند مذاکره را بهترین راه حل بحران اتمی ایران می داند.


در همین حال، یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا که به خاطر حساسیت موضوع خواست نامش عنوان نشود گفت که مذاکره محض با ایران ما را به جایی نمی رساند.


این مقام ارشد دولت آمریکا معتقد است که برای کنترل جاه طلبی های هسته ایران باید از همه ابزارهای موجود استفاده شود.


وی می گوید: مذاکره به تنهایی کافی نیست و باید از اهرم فشار نیز استفاده کرد.


هر چند در باره جزییات گفت و گوهای وزیر دفاع آمریکا با رهبران چین گزارشی منتشر نشده است اما مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا سفر رابرت گیتس به چین را مثبت ارزیابی کرده و گفتند که هیات اعزامی دولت آمریکا به چین از کیفیت گفت و گوهای انجام شده با دولتمردان چینی بر سر مسئله اتمی ایران رضایت دارند.


بر اساس اظهارات این افراد، دولت چین «مخالفت شدید» خود را با ایران مسلح به سلاح هسته ای ابراز داشته و اعلام کرده است که پکن با هر گونه تکثیر سلاح های کشتار جمعی مخالف است.


آقای گیتس در ادامه سفرش به کشورهای منطقه شرق آسیا، از کره جنوبی و ژاپن نیز دیدن خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG