لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

رايس: اختلاف های تاکتيکی درباره تشدید تحریم ایران هنوز باقی است


وزير امور خارجه آمريکا می گوید «اختلاف نظرهای تاکتيکی» میان اعضای گروه ۱+۵ بر سر نحوه برخورد با برنامه هسته ای ايران وجود دارد.
وزير امور خارجه آمريکا می گوید «اختلاف نظرهای تاکتيکی» میان اعضای گروه ۱+۵ بر سر نحوه برخورد با برنامه هسته ای ايران وجود دارد.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده آمريکا، روز پنجشنبه گفت: «اختلاف نظرهای تاکتيکی» میان اعضای گروه ۱+۵ بر سر نحوه برخورد با برنامه هسته ای ايران همچنان باقی است


خانم رایس درباره مذاکرات تلفنی روز پنجشنبه نمايندگان سياسی کشورهای ۱+۵ برای تشديد تحريم ها عليه ايران، گفت «خيلی روشن است که ما همچنان بر سر زمان و آنچه که بايد به طور مشخص در قطعنامه(تازه) گنجانده شود، احتلاف نظر های تاکتيکی داريم که بايد حل شوند».


ديپلمات های ارشد گروه ۱+۵ روز پنج شنبه در گفت و گويی تلفنی، درباره متن پيش نويس قطعنامه سوم شورای امنيت سازمان ملل متحد برای افزايش تحريم ايران بحث و گفت وگو کردند.


گروه ۱+۵ شامل پنج عضو دايمی شورای امنيت؛ فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و آمريکا، به همراه کشور آلمان است که می کوشد تا از طريق مذاکره، به راه حلی برای پايان دادن به مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی دست يابد.


خانم رايس که در کنفرانس مطبوعاتی صحبت می کرد، مشخص نکرد که اين اختلاف نظر ميان چه کشورهايی وجود دارد. اما روسيه و چين که رابطه نزديک اقتصادی و سياسی با ايران دارند تا کنون علاقه چندانی برای حمايت از دور سوم تحريم ها عليه ايران از خود نشان نداده اند، به ویژه پس از انتشار گزراش برآوردهای اطلاعاتی درباره توقف برنامه توليد سلاح هسته ای ايران در سال ۲۰۰۳ مواضع اين کشور ها درباره تشديد تحريم ها سخت تر شده است.


  • «خيلی روشن است که ما همچنان بر سر زمان و آنچه که بايد به طور مشخص در قطعنامه(تازه) گنجانده شود، احتلاف نظر های تاکتيکی داريم که بايد حل شوند».
کاندوليزا رايس

خانم رايس در اين کنفرانس خبری تاکيد کرد کشورهای آلمان و اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد در گفت وگو های خود در روز پنجشنبه بر حمايت از رويکرد دوگانه «مذاکره و تشدید تحریم» نسبت به ايران تاکيد کردند.


در اين رويکرد در صورت ادامه سرپيچی ايران از اجرای قطعنامه های شورای امنيت درباره توقف فعاليت حساس هسته ای، تحريم های تازه سخت تری اعمال خواهد شد و همزمان مشوق هاي اقتصادی به اين کشور پيشنهاد خواهد شد.


وزير امورخارجه امريکا گفت:«ما بايد ايران را قانع کنيم که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند».


ديپلمات های ارشد کشورهای عضو گروه ۱+۵ روز يازدهم دسامبر نيز مذاکراتی مشابه از طريق تلفن انجام داده بودند، اما در آن مذاکرات نيز نتوانستند بر سر جزئيات قطعنامه سوم به توافقی دست يابند.


خانم رايس پيشتر نيز گفته بود که «اختلافات تاکتيکی» با چين و روسيه بر سر نحوه برخورد با برنامه هسته ای ايران دارد.


اما وی تاکيد کرده بود که سياست «تحريم همراه با مذاکره»، کماکان به عنوان موضع ايالات متحده آمريکا پابرجا است و گزارش اطلاعاتی اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکا، تغييری در اين موضع ايجاد نکرده است. .


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی اورانيوم را متوقف کند. اما تاکنون ايران از پذيرش اين درخواست خودداری کرده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است .


XS
SM
MD
LG