لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

مذاکرات ۱+۵ برای تحریم ایران، پنج شنبه برگزار می شود


تام کیسی روز سه شنبه خبر لغو نشستی مشابه را اعلام کرده بود.
تام کیسی روز سه شنبه خبر لغو نشستی مشابه را اعلام کرده بود.

دیپلمات های ارشد گروه ۱+۵ روز پنج شنبه در گفت و گویی تلفنی، پیش نویس قطعنامه سوم شورای امنیت برای افزایش تحریم ایران را به بحث می گذارند.


به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ تام کیسی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، عصر چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، این گفت و گو را فرصتی خواند تا این دیپلمات ها «بتوانند بحث بر سر مسایل مرتبط با سومین قطعنامه اعمال مجازات ها علیه ایران را ادامه دهند».


با این حال آقای کیسی افزود که بعید است این شش کشور به لحن واحدی در مورد قطعنامه دست یابند. تام کیسی گفت: «گمان نمی کنم بشنوید که همه چیز حل شد، حالا برویم سراغ قدم بعدی».


مذاکره تلفنی این شش کشور قرار بود روز سه شنبه انجام شود؛ اما کنفرانس به علت آن‌ چه «مشکلات فنی و هماهنگی» خوانده شد به تعویق افتاد و دست یافتن به آخرین توافق ها در باره سومین قطعنامه میسر نشد.


چین و روسیه با اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران مخالفت کرده اند.


گروه ۱+۵ مشتکل از پنج عضو دايمی شورای امنيت – فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و آمريکا – به همراه کشور آلمان است که برای جلوگيری از ساخت بمب هسته ای در ايران، جلساتی برگزار می کنند.


اين گروه تاکنون دو بار بر سر صدور قطعنامه عليه ايران در شورای امنيت توافق کرده اند و هر بار، تصميم اين شش کشور، با همراهی و موافقت ديگر اعضای شورای امنيت رو به رو شده است.


به گفته کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، اين کشور با چين و روسيه، «اختلافات تاکتيکی» برای برخورد با برنامه هسته ای ايران دارد. وی «زمان و محتوای هرگونه تحريم تهران در آينده» را محور اصلی اين اختلافات توصيف کرد.

در قطعنامه های پيشين، شورای امنيت از ايران خواست که غنی سازی اورانيوم را به دليل کاربرد دوگانه اش، متوقف کند، اما ايران با استناد به پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای، از اين کار سر باز زد.


به نوشته خبرگزاری فرانسه، واشينگتن در حال حاضر به شدت از رويکرد تحريم همزمان با مذاکره، حمايت می کند. بر اين اساس ديپلمات های آمريکايی در اين مذاکرات، خواهان پيش بينی اقدامات تنبيهی مانند تحريم های سخت گيرانه عليه ايران، در صورت سرپيچی از خواست شورای امنيت هستند.


همزمان اين ديپلمات ها می گويند که بايد تشويق های اقتصادی نيز برای ايران در نظر گرفته شود تا اگر ايران به خواست های جامعه جهانی پاسخ مثبت داد، از اين امتيازها بهره مند شود.


اين مقام ها، روز يازدهم دسامبر مذاکراتی مشابه از طريق تلفن برپا کرده بودند، اما در آن مذاکرات نتوانستند بر سر جزئيات قطعنامه سوم به توافقی دست يابند.


به گفته کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، اين کشور با چين و روسيه، «اختلافات تاکتيکی» برای برخورد با برنامه هسته ای ايران دارد. وی «زمان و محتوای هرگونه تحريم تهران در آينده» را محور اصلی اين اختلافات توصيف کرد.


اما وی تاکيد کرده است که سياست «تحريم همراه با مذاکره»، کماکان به عنوان موضع ايالات متحده آمريکا پابرجا است و گزارش اطلاعاتی اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکا، تغييری در اين موضع ايجاد نکرده است. در آن گزارش تاکيد شده که ايران «برنامه ساخت سلاح هسته ای» خود را در سال ۲۰۰۳ ميلادی متوقف کرده است.


XS
SM
MD
LG