لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

اسراییل: آمریکا درباره تهدید فوری برنامه اتمی ایران متقاعد نشد


آوی ديچر از گزارش اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکا انتقاد کرد.
آوی ديچر از گزارش اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکا انتقاد کرد.

وزير امور امنيت داخلی اسراييل اعلام کرد: کشورش نتوانسته است مقامات آمريکايی را متقاعد کند که برنامه اتمی جمهوری اسلامی تهديدی «فوری و جدی» است.


آوی ديچر روز شنبه با انتقاد از گزارش اخير سازمان های اطلاعاتی آمريکا گفت که «تصور غلط» ايالات متحده می تواند سبب بروز يک جنگ منطقه ای شود.


سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمريکا که متشکل از ۱۶ سازمان امنيتی اين کشور است روز سوم دسامبر اعلام کرد که جمهوری اسلامی ايران برنامه ساخت بمب اتمی را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.


اسراييل هفته گذشته به صورت غير منتظره ای هئيتی از مقامات اطلاعاتی و امنيتی اين کشور را به آمريکا فرستاد تا واشينگتن را متقاعد کنند که جمهوری اسلامی ايران همچنان بدنبال ساخت بمب اتمی است.

اين سازمان در عين حال تاکيد کرد که جمهوری اسلامی می تواند با ادامه غنی سازی اورانيوم بين سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به توانايی ساخت بمب اتمی دست يابد.


مخالفت اسراييل با گزارش


اسراييل هفته گذشته به صورت غير منتظره ای هئيتی از مقامات اطلاعاتی و امنيتی اين کشور را به آمريکا فرستاد تا واشينگتن را متقاعد کنند که جمهوری اسلامی ايران همچنان بدنبال ساخت بمب اتمی است.


اما آن گونه که وزير امور امنيت داخلی اسراييل اعلام کرده است هيئت اعزامی اين کشور توفيقی در متقاعد کردن مقامات آمريکايی درباره تهديد جدی و فوری برنامه اتمی ايران نداشته است.


آقای ديچر می گويد: «به نظر می رسد که آنچه که پيشتر در اختيار مقامات آمريکايی گذاشته بوديم کافی نبوده و برای اسراييل مهم است تا با استفاده از اطلاعات و حقايق موجود ديگران را در اين زمينه متقاعد کند.»


هيئت اسراييلی قرار است که در اين هفته به گفت وگو های خود در اين کشور پايان دهند.


اين گزارش می افزايد: هنوز مشخص نيست که اين هيئت قرار است چه اسناد و مدارکی به مقامات آمريکايی ارائه کنند.


اسراييل و آمريکا قرار است همچنين در هفته های آينده نشست های مشترک رسمی درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران برگزار کنند.


به گفته مقامات تل آويو، جمهوری اسلامی ايران قادر خواهد بود تا سال ۲۰۱۰ به توانايی ساخت بمب اتمی دست يابد و اين امر همراه با توانايی موشکی تهران می تواند موجوديت اسراييل را به طور جدی تهديد کند.


اين اظهارات در حالی صورت می گيرد که برخی از گزارش های سازمان های اطلاعاتی حاکی است که اسراييل خود دارای ۲۰۰ کلاهک هسته ای است و تنها قدرت اتمی خاورميانه به شمار می روند.


  • «به نظر می رسد که آنچه که پيشتر در اختيار مقامات آمريکايی گذاشته بوديم کافی نبوده و برای اسراييل مهم است تا با استفاده از اطلاعات و حقايق موجود ديگران را در اين زمينه متقاعد کند.»
وزیر امور امنیت داخلی اسراییل

وزير امور امنيت داخلی اسراييل هشدار داده است که مسلح شدن ايران به سلاح اتمی می تواند امنيت کل خاورميانه راه خطر اندازد.


وی گفت: «ما نبايد اجازه ندهيم تصور غلط در آمريکا گسترش يابد. چنين تصوری ممکن است سبب بروز جنگی منطقه ای مانند يوم کيپور شود که در آن اسراييل تنها کشوری بود که تهديد شد.»


جنگ سال ۱۹۷۳ ميان اسراييل و کشورهای عربی در تل آويو به جنگ «يوم کيپور» معروف شده است.


ابراز نگرانی اين مقام اسراييلی بدنبال انتقادهای ساير مقام های اين کشور از گزارش سازمان های اطلاعاتی در دو هفته گذشته صورت می گيرد.


هفته گذشته، اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل گفت: «اين گزارش بحث های زيادی را دامن زده است ولی هيچ چيزی عوض نشده است. ايران همچنان يک خطر محسوب می شود.»


به رغم آنکه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران از «حذف اسراييل از نقشه جهان» سخن گفته است ولی مقامات اين کشور می گويند که برنامه اتمی تهران صلح آميز بوده و به منظور توليد انرژی صورت می گيرد.


XS
SM
MD
LG