لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

اسراییل: محمد البرادعی باید از مقام خود برکنار شود


آقای موفاز می گوید که محمد البرادعی سر خود را زیر برف کرده است.
آقای موفاز می گوید که محمد البرادعی سر خود را زیر برف کرده است.

معاون نخست وزیر اسراییل روز پنجشنبه خواستار برکناری محمد البرادعی از مقام مدیرکلی آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.


شائول موفاز در گفت وگو با رادیویی در واشینگتن، آقای البرادعی را متهم کرد که چشمان خود را بر روی آنچه وی «بلندپروازی های اتمی جمهوری اسلامی ایران» می خواند، بسته است.


فراخوان اسراییل برای کنار گذاشتن مدیر کل آژانس درست چند روز قبل از آن صورت می گیرد که محمد البرادعی قرار است گزارش تازه ای درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران منتشر کند.


انتشار این گزارش می تواند راه را برای تصویب قطعنامه سوم تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران هموارتر کند.


  • « سیاست های محمد البرادعی صلح جهانی را به خطر می اندازد و باید علیه وی به خاطر رفتار غیر مسئولانه اش که باعث شده در پرونده اتمی ایران سر خود را زیر برف کند اعلام جرم کرد.»
شائول موفاز، معاون نخست وزیر اسراییل

معاون نخست وزیر اسراییل گفت: «سیاست های محمد البرادعی صلح جهانی را به خطر می اندازد و باید علیه وی به خاطر رفتار غیر مسئولانه اش که باعث شده در پرونده اتمی ایران سر خود را زیر برف کند، اعلام جرم کرد.»


شائول موفاز که در واشینگتن به سر می برد، قرار است روز چهارشنبه با کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا دیدار کند.


هدف از سفر وی به آمریکا، انجام «گفت وگوهای استراتژیک» میان تل آویو و واشینگتن عنوان شده است.


آقای موفاز اظهار داشت: «البرادعی می گوید که او مدرکی درباره برنامه اتمی ایران ندارد، آن هم زمانی که گزارش منابع اطلاعاتی جمع آوری شده توسط چندین کشور در اختیار اوست و او مدیریت سازمانی را برعهده دارد که مسئول تعیین دقت آنهاست.»


انتقادهای مقام های اسراییلی از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از آن اوج گرفت که وی در مصاحبه ای با روزنامه فرانسوی لوموند، اعلام کرد که ایران بین «سه تا هشت سال» زمان نیاز دارد تا بمب اتمی دست یابد و در حال حاضر تهدیدی فوری به شمار نمی رود.


مارک رگف، سخنگوی وزارت امور خارجه اسراييل نیز روز سه شنبه هفته جاری گفته بود: «متاسفانه گروهی از مقام های خارجی [در آژانس بين المللی انرژی اتمی] با مشارکت در استراتژی وقت کشی ايرانيان، بازی ايران را پيش می برند.»


وی افزوده بود: «از اين منظر، آژانس بين المللی انرژی اتمی و رهبرانش، مقصر هستند. يک بار می توان پرسيد که آيا آژانس با نقشی که ايران می خواهد بازی کند و با اجازه دادن به تهران برای تکميل کردن استراتژی اش، موافق است يا نه.»


اهود باراک، وزیر دفاع اسراییل نیز روز چهارشنبه گفت که همه گزینه ها برای مقابله با برنامه اتمی ایران روی میز است که به گفته کارشناسان سیاسی، گزینه نظامی نیز از جمله آنها به شمار می رود.


برنامه اتمی «آهسته» ایران


معاون نخست وزیر اسراییل در عین انتقاد از سازمان بین المللی انرژی اتمی گفت که ایران به نقطه غیر قابل بازگشت در برنامه اتمی خود نرسیده است.


وی اظهار داشت: «پیشرفت در زمینه زیر ساخت های مورد نیاز برای غنی سازی اورانیوم آهسته تر از آن است که ایرانی ها می گویند.»


این اظهارات در زمانی صورت می گیرد که محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران روز چهارشنبه بار دیگر اعلام کرد که جمهوری اسلامی به هدف نصب سه هزار دستگاه سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم دست یافته است.


ايران تاکنون از اجرای دو قطعنامه شورای امنيت مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم شانه خالی کرده و کشورهايی چون اسراييل که از برنامه هسته ای ايران انتقاد می کنند، خواهان تصويب سومين قطعنامه و افزايش تحريم ها عليه ايران هستند.


اين کشورها تهران را متهم می کنند که از برنامه صلح آميز هسته ای خود به عنوان پوششی برای يک برنامه ساخت بمب هسته ای استفاده می کند، اما ايران اين اتهام را رد کرده است.


XS
SM
MD
LG