لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

سولانا: مذاکره و تحریم ایران همزمان در دستور کار است


سولانا می گوید که مسئله تغيير سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران مطرح نيست.
سولانا می گوید که مسئله تغيير سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران مطرح نيست.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که موضع اروپا در قبال ایران تغییری نکرده و مذاکره و تحریم ایران همزمان در دستور کار است.


آقای سولانا در آغاز نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت:« در اين لحظه موضع اتحاديه اروپا تغييری نکرده و مسئله تغيير آن نیز مطرح نيست.»


مسئول سیاست خارجی اتحاديه اروپا گفت: «این اتحادیه به پيشنهاد مذاکره با ايران جهت پيشبرد هدفش در تعليق غنی سازی اورانيوم توسط اين کشور به همراه پشتيبانی برای تحريم ايران از سوی سازمان ملل ادامه خواهد داد.»


اظهارات سولانا پس از آن صورت می گیرد که سازمان های اطلاعاتی آمريکا گزارش منتشر کردند مبنی بر اين که ايران چهار سال پيش فعاليت های هسته ای نظامی خود را متوقف کرده است.


به رغم انتشار اين گزارش، جرج بوش، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، همچنان ايران را يک «خطر بالقوه» دانسته و خواستار ادامه فشارهای جامعه جهانی بر جمهوری اسلامی برای تعليق غنی سازی اورانيوم شده است.


جمهوری اسلامی ايران هرگونه تلاش برای ساخت بمب اتمی، پيش و پس از سال ۲۰۰۳ را انکار کرده، اما اروپا نگران برنامه هسته ای ايران است و بارها خواستار توقف برنامه غنی سازی اورانيوم شده است.


آغاز گفت وگوهای مقامات ايران و آژانس انرژی اتمی


در همین حال، هيئت فنی آژانس بين المللی انرژی اتمی به سرپرستی «هرمن ناکارت» مذاکرات خود با مقامات ايرانی درباره «منشا آلودگی در يک دانشگاه فنی» ايران را امروز (دوشنبه) آغاز کرد.


محمد البرادعی، مدير کل آژانس، سوالاتی را به صورت کتبی در رابطه با ذرات آلوده اورانيوم که در یکی از دانشگاه های فنی تهران پیدا شده، مطرح کرده و از دولت ايران در این رابطه توضيح خواسته است.


به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، غلظت اين ذرات آلوده به اورانيوم بسيار بالا بوده و معمولا اورانيومی که در ساختن سلاح های هسته ای مورد استفاده قرار می گيرد دارای چنين غلظتی هستند.


آقای برادعی همچنين از دولت ايران خواسته که آژانس بتواند از تجهيزات و مکان های مربوطه در این دانشگاه فنی نمونه برداری کرده و به افراد و اسناد لازم دسترسی داشته باشد.


« ايران تنها دو سال با بمب اتمی فاصله دارد»


از سوی دیگر، اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل در سخنان خود در کابينه آن کشور گفته است که « ايران تا دو سال ديگر می تواند به اندازه کافی اورانيوم غنی شده توليد کند که بتواند تا پايان اين دهه ميلادی، يعنی دو سال ديگر، سلاح اتمی توليد کند.»


آقای اولمرت به رسانه های اسرائيلی گفته است که دليلی برای تغيير موضع این کشور در قبال ايران وجود ندارد.


وی افزود: برای اثبات اين موضوع که هدف ايران دستيابی به سلاح اتمی است، اسرائيل با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد.


نخست وزير اسرائيل گفته است: «ايران برنامه اتمی خود را در دو جزء مهم گسترش داده است: توسعه زرادخانه ای از موشک های بالستيک و ادامه روند غنی سازی اورانيوم.»


حيم رامون، معاون نخست وزير اسرائيل نیز در يک مصاحبه راديويی، ايران را همچنان يک کشور «خطرناک» توصيف کرد و گفت که «اين موضوع بايد برای جامعه جهانی تشريح شود.»


اسرائیل از مخالفان سر سخت برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و به گزارش اخیر سازمان های اطلاعاتی آمریکا درباره این برنامه نیز اعتراض کرده است.


XS
SM
MD
LG