لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

مذاکرات هیئت آژانس در ایران درباره منشا آلودگی اورانیوم


آقای برادعی از دولت ايران خواسته که آژانس بتواند از تجهيزات و مکان های مربوطه در یک دانشگاه فنی نمونه برداری کرده و به افراد و اسناد لازم دسترسی داشته باشد.
آقای برادعی از دولت ايران خواسته که آژانس بتواند از تجهيزات و مکان های مربوطه در یک دانشگاه فنی نمونه برداری کرده و به افراد و اسناد لازم دسترسی داشته باشد.

بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز يکشنبه، ۱۸ آذر، وارد تهران شدند تا از مقامات ايرانی درباره ابهامات موجود در مورد «منشا آلودگی» یک دانشگاه فنی توضیح بخواهند.


سرپرست این گروه از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را هرمن ناگارت، مسئول پادمان منطقه ای این نهاد را بر عهده دارد.


بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، محمد البرادعی، مدير کل آژانس، سوالاتی را به صورت کتبی در رابطه با ذرات آلوده اورانيوم که در یکی از دانشگاه های فنی تهران پیدا شده، مطرح کرده و از دولت ايران در این رابطه توضيح خواسته است.


به گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی، غلظت اين ذرات آلوده به اورانيوم بسيار بالا بوده و معمولا اورانيومی که در ساختن سلاح های هسته ای مورد استفاده قرار می گيرد دارای چنين غلظتی هستند.


آقای برادعی همچنين از دولت ايران خواسته که آژانس بتواند از تجهيزات و مکان های مربوطه در این دانشگاه فنی نمونه برداری کرده و به افراد و اسناد لازم دسترسی داشته باشد.


علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس درباره جزئیات مذاکرات نمایندگان ایران با هیئت فنی آژانس گفته است: «مذاکرات هيئت آژانس بين المللی انرژی اتمی، در چارچوب برنامه کاری و برای حل و فصل بحث های فنی- تخصصی کارشناسی، در رابطه با منشاء آلودگی انجام می شود.»


ايران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون نام اين دانشگاه فنی را اعلام نکرده اند.


  • محمد البرادعی مدير کل آژانس، سوالاتی را به صورت کتبی در رابطه با ذرات آلوده اورانيوم که در یکی از دانشگاه های فنی تهران پیدا شده، مطرح کرده و از دولت ايران خواستار توضيح شده است.
خبرگزاری ایرنا

آقای سلطانيه به خبرگزاری فارس گفته است که مذاکرات میان طرفین از روز دوشنبه آغاز و سه روز طول می کشد.


آژانس و ايران در اواخر مرداد ماه يک جدول زمانی برای شفاف سازی و پاسخ به ابهامات درباره برنامه هسته ای ايران تعيين کردند و به تهران فرصت داده شد تا پايان سال جاری ميلادی به سوالات این نهاد بین المللی در مورد برنامه اتمی اش پاسخ دهد.


محمد البرادعی ، روز ۲۲ نوامبر در گزارش خود درباره پرونده هسته ای ايران در شورای حکام در وين گفته بود: «ايران در ظرف ماه های گذشته در رفع ابهام های برنامه هسته ايش همکاری خوبی داشته اما لازم است به جای برخورد انفعالی ، فعالانه به سوال های باقی مانده آژانس پاسخ دهد.»


«دريچه فرصتی برای ایران»


سفر جديد هيئت آژانس به ايران، کمتر از يک هفته پس از انتشار گزارش سازمان «برآورد اطلاعات ملی» ایالات متحده آمریکا در مورد برنامه هسته ای ايران صورت می گيرد.


در اين گزارش آمده بود که برنامه توسعه سلاح هسته ای ايران را در پاييز سال ۲۰۰۳ متوقف کرده ولی اين کشور به غنی سازی ادامه داده است.


گزارش «سازمان برآورد اطلاعات ملی» آمریکا درباره ايران که بر اساس رشته گزارش های ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا روز دوشنبه منتشر شد، نشان می دهد که تهران کمتر از گذشته مصمم است تا بمب اتمی بسازد.


به رغم انتشار این گزارش، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، هچنان ايران را «يک خطر» دانسته و خواستار ادامه فشارهای جامعه جهانی بر جمهوری اسلامی ایران برای تعلیق غنی سازی اورانیوم شده است.


این در حالی است که به گفته کارشناسان سیاسی و مقامات آمریکایی، گزارش جدید سازمان های اطلاعاتی آمریکا باعث شده است که تلاش واشينگتن برای تصويب دور سوم تحريم هاعليه ايران در شورای امنيت با دشواری روبرو شود.


اگر چه فرانسه و بريتانيا از موضع آمريکا در قبال برنامه هسته ای ايران پشتيبانی می کنند ولی روسيه و چين دو عضو دائمی شورای امنيت در مورد تشديد تحريم ها عليه ايران ابراز ترديد کرده اند.


محمد البرادعی، گزارش تازه سازمان های اطلاعاتی آمريکا درباره برنامه هسته ای ايران را «دريچه فرصتی» برای تهران توصيف کرد تا با آن بتواند، مناقشه هسته ای خود را حل و فصل کند.


XS
SM
MD
LG