لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

مذاکره برای ایجاد سپر موشکی در خليج فارس


رابرت گيتس خواستار تاسيس يک سيستم دفاع موشکی و هوايی در خليج فارس برای مقابله با تهديد های ايران شد
رابرت گيتس خواستار تاسيس يک سيستم دفاع موشکی و هوايی در خليج فارس برای مقابله با تهديد های ايران شد

رابرت گيتس، وزير دفاع آمریکا، روز جمعه خواستار تاسيس يک سيستم دفاع موشکی و هوايی در خليج فارس برای مقابله با تهديد های ايران شد.


آقای گيتس در گفت وگو با شبکه خبری الحره، شبکه ماهواره ای عربی زبان آمريکا، با اشاره به اين که «ايران هر زمان می تواند برنامه ساخت بمب اتمی خود را از سر بگيرد» گفت:«من فکر می کنم اين خيلی مهم است که فشار بر ايران ادامه يافته تا تهران برنامه توليد سلاح اتمی خود را کنار بگذارد و برنامه غنی سازی اورانيوم نیز تحت کنترل در آيد»


آيا گيتس با اشاره به همکاری نظامی آمريکا و کشورهای حاشيه خليج فارس گفت: آنها بهتر است در «يک سيستم چتر دفاع موشکی و هوايی مشترک برای حفاظت از اين منطقه همکاری کنند تا از اين طريق خطر تهديد موشکی کشوری مثل ايران را از بين ببرند».


آقای گيتس گفته است که امريکا بحث درباره اين سيستم هشدار دهنده را با کشورهای منطقه آغاز کرده است.


در همین حال يک مقام آمريکايی می گويد رابرات گيتس که برای حضور «کنفرانس منطقه‌ای امنيت در خليج فارس » در بحرين به سر می برد، در سخنرانی خود در روز شنبه کشور های عرب حاشيه خليج فارس را به تشکيل يک جبهه متحد در برابر ايران فرا خواهد خواند.


  • کشورهای خلیج فارس بهتر است در يک سيستم چتر دفاع موشکی و هوايی مشترک برای حفاظت از اين منطقه همکاری کنند تا از اين طريق خطر تهديد موشکی کشوری مثل ايران را از بين ببرند».
رابرت گیتس

سخنرانی آقای گيتس پنج روز پس از انتشار گزارش برآورد اطلاعاتی آمريکا درباره توقف برنامه توليد سلاح اتمی ايران برگزار خواهد شد.


در گزارش ۱۶سازمان اطلاعاتی و امنيتی آمريکا موسوم به سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی که روز دوشنبه منتشر شد، آمده است که جمهوری اسلامی ايران در سال ۲۰۰۳ برنامه توليد سلاح هسته ای خود را متوقف کرده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، درياسالار ويليام فالون، فرماندهی مرکزی ارتش آمريکا در خاورميانه، روز جمعه گفت:«رفتار آنها (ايرانی ها) تاکنون مساله ساز بود و با عث بی ثباتی منطقه شده است و اکنون اين (رفتار) برای ما مسئله ساز شده است».


درياسالار فالون با اشاره به «اقدامات ايران در ارسال سلاح به عراق و افغانستان و همچنين بازداشت ملوانان بريتانيايی»، گفت:«هر چه که هرکاری که انها (ايرانی ها) انجام داده اند مساله ساز بوده است».


به گفته يک مقام امريکايی انتظار می رود در کنفرانس منطقه ای امنيت در خليج فارس در بحرين آقای گيتس کشورهای عرب را ترغيب خواهد کرد تا با همکاری و تبادل اطلاعات امنيت با تهديد ايران مقابله کنند. به گفته اين مقام امريکايی اين خطر می توانند از نوع تهديدات « اتمی و يا موشک های باليستک » باشند.


واکنش کشورهای عربی به گزارش اطلاعاتی اخير آمريکا


در همين حال، رهبران شورای همکاری خليج فارس، که چند روز پيش در دوحه، پايتخت قطر تشکيل شد، از اظهار نظر در باره برآورد اطلاعاتی جديد امريکا خودداری کردند، اما در پشت درهای بسته و در نشست های محرمانه، اين نگرانی که اين گزارش ممکن است نشانی از رويکرد تازه در سياست آمريکا در برخورد با ايران و برنامه اتمی آن باشد، احساس می شد.


رويترز به نقل از نيل پاتريک، عضو گروه بحران بين المللی نوشته است:« کشورهای شورای همکاری خليج فارس می خواهند واشينگتن موضع قاطع خود را حفظ کند. انتشار برآورد اطلاعاتی، در حالی که آمريکا از اعضای شورا خواسته است پيوندهای اقتصادی با ايران را قطع کنند و مراقب اتمی شدن ايران باشند، آنها را متحير کرده است».


طبق اين گزارش رهبران کشورهای عرب خيلج فارس که هميشه به حضور نظامی آمريکا در منطقه برای حفاظت از خود متکی بوده اند، با نگرانی کاهش اعتبار و حيثيت آمريکا به دليل حمله به عراق و در همين حال افزايش قدرت ايران را به تماشا نشسته اند.


با اين حال، حمايت عمومی از ايران در سراسر جهان عرب، به خاطر پشتيبانی آن از حزب الله در لبنان و حماس در سرزمين های فلسطينی، آنها را با بازی موازنه حساسی روبرو ساخته است. برخی از کشورهای خليج فارس، با جمعيت های شيعه، نگران واکنشی هستند که ممکن است ايران در صورت حمله آمريکا نشان دهد.


تحليلگران می گويند رهبران سعودی، علی رغم مخالفت مردم، از حمله ايالات متحده به عراق حمايت کردند، اما پشتيبانی از يک اقدام نظامی عليه ايران، تدوين سياست بسيار دقيقی را ايجاب خواهد کرد.


رويترز به نقل از يک تحليلگر می گويد واکنش افکار عمومی در خاورميانه به برآورد اطلاعاتی امريکا آميزه ای از آسودگی خيال و خشم بوده است. کشورهای عرب خليج فارس به ويژه نسبت به جاه طلبی های تهران مشکوک باقی خواهند ماند.


تحليلگران و ديپلمات ها گفته اند که عربستان سعودی هم اينک در داخل شورای همکاری خليج فارس برای نرم ساختن موضع خود نسبت به ايران زير فشار قرار دارد.


قطر با دعوت از رييس جمهوری ايران برای شرکت در جلسه رهبران شورایی که در سال ۱۹۸۱ برای مقابله با توسعه طلبی انقلابی ايران بوجود آمد، همسايگان خود را شگفت زده ساخت.


به گفته يک تحليلگر، در حالی که عربستان سعودی مايل است يک بلوک يکپارچه عليه ايران را حفظ کند، اعضای کوچکتر شورای همکاری ، از لزوم راضی ساختن تهران از طريق مجموعه ای از مشارکت های اقتصادی و تقسيم نفوذ سياسی طرفداری می کنند.


اين تحليگر اضافه کرده است که «قدرت منطقه ای ايران افزايش يافته است و اينک از محبوبيت زيادی در ميان جمعيت های گوناگون اعراب خليج فارس برخورداراست»


XS
SM
MD
LG