لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

محمد البرادعی به تهران می رود


البرادعی پایان این هفته به تهران می رود.
البرادعی پایان این هفته به تهران می رود.

آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه هفتم ژانويه، اعلام کرد که محمد البرادعی دبير کل اين آژانس پايان اين هفته برای گفت و گو با مقامات ايرانی به تهران سفر می کند.


به گزارش رويترز، مليسا فلمينگ، سخنگوی آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرد که آقای البرادعی در روزهای جمعه و شنبه آينده، يعنی ۱۱ و ۱۲ ژانويه، با مقامات ارشد ايران در تهران ديدار و گفت و گو می کند.


مليسا فلمينگ افزود که آقای البرادعی جزييات مربوط به سابقه و وضعيت کنونی فعاليت های اتمی ايران را با مقامات جمهوری اسلامی بررسی می کند.


محمد البرادعی در پايان سال گذشته ميلادی، قصد سفر و گفت و گو با مقامات ايرانی را داشت که به دليل عدم موافقت تهران، صورت نگرفت.


آژانس و ايران در اواخر مرداد ماه يک جدول زمانی برای شفاف سازی و پاسخ به ابهامات در باره برنامه هسته ای ايران تعيين کردند و به تهران فرصت داده شد تا پايان سال گذشته ميلادی به سوالات اين نهاد بين المللی در مورد برنامه اتمی اش پاسخ دهد.


آقای البرادعی در اواخر ماه نوامبر در گزارش خود در مورد برنامه هسته ای ايران در نشست شورای حکام آژانس گفته بود که تهران در شفاف سازی برنامه هسته ای «گام های اساسی» برداشته، ولی هنوز پرسش های مهمی در اين باره وجود دارد.


در گزارش مدير کل آژانس بين المللی آمده بود: «هر چند ايران درباره برنامه هسته ای خود به طور کلی اطلاعات درستی را ارايه کرده است، اما اين کشور همچنان از خواست جامعه بين المللی برای توقف غنی سازی اورانيوم سرپيچی می کند.»


وی به رغم مثبت خواندن همکاری های دو ماه گذشته تهران اعلام کرد که آژانس نمی تواند «درباره فقدان فعاليت ها و مواد اتمی اعلان نشده اطمينان قابل قبولی دهد.»


ايران ۳۰ دسامبر سال گذشته اعلام کرد که اولين نيروگاه اتمی اين کشور اواسط سال ۲۰۰۸ آغاز به کار می کند.


شورای امنيت سازمان ملل تاکنون با صدور دو قطعنامه تحريمی از ايران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی تهران از اين قطعنامه ها سرپيچی کرده است.

آمريکا و غرب ايران را متهم به ساختن بمب اتمی می کنند، در حالی که تهران اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را صلح آميز و برای توليد برق می خواند.


XS
SM
MD
LG