لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

یک آمريکايی در سودان ترور شد


سفارت آمریکا در خارطوم نسبت به سفر شهروندان این کشور به سودان هشدار داده بود
سفارت آمریکا در خارطوم نسبت به سفر شهروندان این کشور به سودان هشدار داده بود

سخنگوی سفارت آمريکا در خارطوم، پايتخت سودان، اعلام کرد يک شهروند اين کشور که در تيراندازی به سوی خودروی وی، روز سه شنبه اول ژانويه در خارطوم زخمی شده بود، در بيمارستان در گذشته است.


سفارت آمریکا در خارطوم جزييات بيشتری از حادثه و هويت اين فرد منتشر نکرده است اما بر اساس اظهارات مقام سودانی وی کارمند آژانس آمريکايی «توسعه بين المللی» بوده است.


درهمین حال، مقام های وزارت کشور سودان می گويند:« اين ديپلمات آمريکايی به يک سازمان که خدمات انساندوستانه در سودان انجام می دهد، وابسته بوده است».


به گفته مقام های دولتی سودان مهاجمان خودروی اين ديپلمات را در يکی از خيابان های خرطوم زير آتش گرفتند و پنج گلوله به سر، شانه و شکم او شليک کردند .


وزارت کشور سودان می گويد اين حادثه ساعت چهار بامداد روز سه شنبه به وقوع پيوست و رحمان عباس، راننده سودانی خودرو، که مردی ۴۰ ساله بود، در دم کشته شده است.


انگيزه اين قتل مشخص نيست، ولی سفارت آمريکا در خارطوم و مقام های سودان اعلام کرده اند که در حال تحقيق درباره اين حادثه هستند. تا کنون هيچ گروهی مسئوليت اين ترور را بر عهده نگرفته است.


سفارت آمريکا درخارطوم در تابستان گذشته به شهروندان آمريکایی هشدار داده بود که بر مبنای اطلاعات موثق دريافت شده «يک گروه افراطی قصد دارد به اهداف و منافع آمريکا در سودان آسيب برساند.»


مناسبات سودان و ايالات متحده به دليل خشونت در منطقه دارفور در دوسال گذشته متشنج بوده است. جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه در مصوبه ای به دولت و مقام های محلی اين کشور اجازه داد تا سرمايه گذاری های خودر ا در سودان به دليل خشونت دارفور قطع کنند.


بر اساس آمارهای اعلام شده تاکنون ۲۰۰ هزار نفر در بحران دارفور که از سال ۲۰۰۳ آغاز شده کشته و نزديک به دو ميليون و پانصد هزار نفر نيز آواره شده اند.


دولت سودان شمارکشته شدگان را فقط نه هزار نفر اعلام کرده و رسانه های غربی را متهم می کند که در مورد بحران دارفور به شدت اغراق می کنند.


XS
SM
MD
LG