لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

۱۰۵ نفر در درگیری های دارفور سودان کشته شدند


دولت و شورشيان يکديگر را متهم به حمله به صلحبانان آفريفايی می کنند.
دولت و شورشيان يکديگر را متهم به حمله به صلحبانان آفريفايی می کنند.

شورشيان دارفور روز دوشنبه هشتم اکتبر اعلام کردند که ارتش سودان و شبه نظامیان وابسته به دولت ۱۰۵ نفر را در هاسکانيتا کشته اند و شهر را به آتش کشيده اند.


شهر هاسکانيتا که تا مدت ها تحت کنترل شورشيان بود، هفته گذشته به دست ارتش سودان افتاد. مقر صلحبانان اتحاديه آفريقا در نزديکی اين شهر، روز ۲۹ سپتامبر مورد حمله واقع گرفت و ده نفر از صلحبانان کشته شدند.


اتحاديه آفريقا پس از اين حمله اعلام کرد که نيروهای آن از اين منطقه عقب نشينی می کنند و از دولت سودان خواست تا امنيت منطقه را تامين کند.


گزارش های رسيده حاکی از آن است که هيچ نيروی خارجی در منطقه وجود ندارد و «هاسکانيکا» تبدیل به ميدان جنگ بين دولت و شورشيان شده است.


سليمان جاموس يکی از چهره های شناخته شده شورشيان دارفور به خبرگزاری رويترز گفت: «دولت و شبه نظاميان متحد آن شهر هاسکانيتا در جنوب شرقی دارفور را در مدت چند روز تخريب کرده اند.»


دولت و شورشيان يکديگر را متهم به حمله به صلحبانان آفريفايی می کنند.


سازمان ملل متحد تاييد کرد که اين شهر در آتش سوخته و تنها ساختمان های باقی مانده فقط مسجد و مدرسه هاسکانيتا هستند. به گفته سازمان ملل، اکثر ساکنان اين شهر هفت هزار نفری از هاسکانيکا گريخته اند.


آقای جاموس گفت که تعداد زيادی از مردم اين شهر امکان دارد از تشنگی تلف شوند.


هشدار بريتانيا


گوردون براون، نخست وزير بريتانيا اواخر ماه سپتامبر نسبت به وضعيت بحرانی در دارفور سودان هشدار داد.


آقای براون از جامعه بين المللی خواست تضمين کنند که نيروهای پاسدار صلحی که قرار بوده است برای برقراری امنيت به منطقه دارفور اعزام شوند تا پايان سال جاری ميلادی در ان منطقه مستقر شوند.


نخست وزير بريتانيا تعهد کرد که کشورش ۲۶ هزار نيروی پاسدار صلح سازمان ملل و اتحاديه آفريقا را در امور فنی ياری کند.


گوردون براون، درگيری ها در دارفور سودان را يکی از «عظيم ترين فجايع دوران مدرن» ارزيابی کرد.


بر اساس گزارش های منتشره، از سال ۲۰۰۳ ميلادی که درگيری ها در دارفور سودان توسط شورشیان و شبه نظامیان تحت حمایت دولت آغاز شده است، حدود ۲۰۰ هزار نفر کشته و دو ميليون نفر آواره شده اند.


XS
SM
MD
LG