لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

مهلت تازه به ایران برای پاسخ به پرسش های آژانس


علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس می گوید که مذاکرات تخصصی با این نهاد بین المللی ادامه می یابد.
علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس می گوید که مذاکرات تخصصی با این نهاد بین المللی ادامه می یابد.

مقامات جمهوری اسلامی ايران روز يکشنبه اعلام کردند که اين کشور با آژانس بين المللی به توافق رسيده است تا ماه مارس، اسفندماه، مسائل باقيمانده درباره پرونده اتمی اش را حل و فصل کند.


علی اصغر سلطانيه، سفير ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته است که با حضور مدير کل آژانس در ايران فصل جديدی از تعامل بين تهران و آژانس با تعميق همکاری ها آغاز شده است.


آقای سلطانيه به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفت: «در طول بازديدهای محمد البرادعی با مقامات عاليرتبه جمهوری اسلامی ايران، ضمن مرور همکاری های دو جانبه طی سال های اخير، بر سرعت بخشيدن به حل و فصل مسايل باقيمانده در چارچوب برنامه عمل و جمع بندی آن تا ماه مارس (اسفند) توافق شد.»


نماینده ایران در آژانس به ابهامات موجود در دستور کار طرفین و مسائل باقیمانده اشاره نکرده است.


جمهوری اسلامی ايران در ماه آگوست سال گذشته نيز با آژانس بين المللی توافق کرده بود تا ظرف دو ماه به تمام پرسش های مطرح اين نهاد بين المللی درباره منشاء آلودگی تجهيزات هسته ای خود، سانتريفيوژهای پی يک و پی دو که برای غنی سازی اورانيوم از آنها استفاده می شود و همچنين راکتور آب سنگين اراک پاسخ دهد.


  • «در طول بازديدهای محمد البرادعی با مقامات عاليرتبه جمهوری اسلامی ايران، ضمن مرور همکاری های دو جانبه طی سال های اخير، بر سرعت بخشيدن به حل و فصل مسايل باقيمانده در چارچوب برنامه عمل و جمع بندی آن تا ماه مارس (اسفند) توافق شد.»
علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس

بدنبال اين توافق، بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی به سرپرستی اولی هاينونن، معاون آقای برادعی بارها به تهران سفر کردند و با مقامات سياسی و فنی جمهوری اسلامی ايران در امور برنامه اتمی اين کشور مذاکره کردند.


در پايان اين جلسات کاری، محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر گزارشی به شورای حکام آژانس که متشکل از ۳۵ کشور است ارائه کرد.


آقای برادعی در گزارش خود گفت که ايران سعی کرده به پرسش های اصلی آژانس پاسخ دهد، اما هشدار داد که به رغم خواسته های شورای امنيت سازمان ملل، جمهوری اسلامی کماکان به گسترش غنی سازی اورانيوم، ادامه می دهد.


درخواست تسريع همکاری ايران با آژانس


مدير کل آژانس در سفر دو روزه خود به ايران خواستار «سرعت بخشيدن» به همکاری ايران با آژانس برای رفع ابهام های موجود در خصوص برنامه هسته ای اين کشور شد.


آقای برادعی که شامگاه روز پنجشنبه وارد تهران شده بود، درخصوص مذاکرات خود با غلامرضا آقا زاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، در روز جمعه گفت:«ما در گفت وگو های خود در باره سرعت بخشيدن به همکاری ايران با آژانس در خصوص شفاف سازی مسايل باقيمانده پيش از ارايه گزارش بعد در ماه مارس مذاکره کرديم.»


محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در جريان سفر خود با مقامات بلندپايه جمهوری اسلامی از جمله آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران، ديدار و گفت وگو کرد.


ديدار آقای البرادعی و آقای خامنه ای از اهميت بالايی برخوردار است، چرا رهبر جمهوری اسلامی، همان طور که بسياری از مقام های ايران اذعان می کنند، تصميم گيرنده نهايی درباره پرونده هسته اين کشور است.


علی اصغر سلطانيه می گويد: «مذاکرات تخصصی با آژانس مطابق برنامه عمل ادامه خواهد يافت و اميدواريم تا قبل از جلسه عادی شورای حکام در اسفند ماه موضوعات باقيمانده طبق برنامه جمع بندی و بر اساس مذاکرات انجام شده به سمت عادی شدن موضوع هسته ای ايران در آژانس حرکت شود.»


در همين حال سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نيز روز يکشنبه به خبرنگاران گفت: «ما تا پايان اسفند ماه آماده ايم که به کليه سوالات و ابهامات آژانس پاسخ دهيم و آژانس از آن به بعد بايد موضوع هسته ای ايران را به طور عادی بررسی کند.»


قرار است که آقای برادعی در ماه مارس گزارش تازه ای درباره مسائل و ابهامات باقيمانده درباره برنامه هسته ای تهران به شورای حکام ارائه کند.


ايران که شورای امنيت سازمان ملل دو قطعنامه تحريم عليه آن وضع کرده است خواستار بازگشت پرونده هسته ای اش از اين شورا به آژانس شده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


کشورهای غربی به رغم مخالفت چين و روسيه اعلام کرده اند که در صورت امتناع تهران از تعليق غنی سازی اورانيوم آماده تهيه پيش نويسی برای اعمال دور تازه ای از تحريم ها عليه جمهوری اسلامی هستند.


XS
SM
MD
LG