لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۹

برادعی: مذاکره تنها راه حل مسئله هسته ای ایران است


محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی اتمی، روز شنبه، در ديدار با علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد.
محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی اتمی، روز شنبه، در ديدار با علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد.

محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی اتمی، روز شنبه، در ديدار با مقام های بلند پايه جمهوری اسلامی خواستار تسريع همکاری ايران با آژانس برای پاسخگويی روشن و بدون ابهام به پرسش های موجود درباره برنامه هسته ای اين کشور شده است.


آقای البرادعی در ديدار با علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، با تاکيد بر اينکه «مذاکره تنها راه حل موضوع هسته‌ای ايران» است، گفت:«در ماه‌های اخير همکاری‌های خوبی ميان ايران و آژانس به منظور شفاف‌سازی وجود داشته است».


آقای خامنه ای نيز با اشاره به همکاری ايران با آژانس گفت:«باقی ماندن پرونده هسته‌ ای ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد هيچ توجيهی ندارد».


آقای خامنه ای همچنين ابراز اميدواری کرده است «مسايل باقيمانده درخصوص موضوع هسته‌ای ايران هرچه زودتر حل و فصل شود».


در همین حال، آقای خامنه ای، با انتقاد از موضع آمريکا درباره برنامه هسته ای ايران، تصريح کرد که «فشار» آمریکا به ايران نمی تواند این کشور را به «زانو» در آورد


آقای البرادعی روز شنبه همچنين با محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، و سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی، در تهران ديدار کرد.


آقای احمدی نژاد در دیدار با آقای البرادعی گفت:«جمهوری اسلامی تنها آژانس را به عنوان طرف مذاکره درباره موضوع هسته ای به رسميت می شناسد. البته اين مانع از مذاکره در موضوعات مختلف با ساير کشورها نيست».


طی چهار سال تحقيق، سر کشی و بازرسی های مدوام آژانس بين المللی انرژی اتمی از تاسيسات و سايت های هسته ای ايران، تاکنون آژانس نتوانسته است به طور قاطع درباره اهداف و ماهيت برنامه هسته ای ايران اظهار نظر کند.


هدف آقای البرادعی از سفر به تهران، ترغيب مقام های تصميم گيرنده در برنامه هسته ای ايران به همکاری فعالانه تر با آژانس بود. آژانس در حال تهیه گزارش نهايی خود درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است.


طی چهار سال تحقيق، سر کشی و بازرسی های مدوام آژانس بين المللی انرژی اتمی از تاسيسات و سايت های هسته ای ايران، تاکنون آژانس نتوانسته است به طور قاطع درباره اهداف و ماهيت برنامه هسته ای ايران اظهار نظر کند.

گزارش نهايی آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای قرار بود در دسامبر(آذر ماه) گذشته ارايه شود، اما به بنا به در خواست ايران، ارايه اين گزارش تا ماه مارس به تعويق افتاده است.


کشورهای غربی نگرانند که ماهيت و هدف برنامه هسته ای ايران دستيابی به توليد سلاح هسته ای باشد، به همين دليل خواهان تشديد فشارها بر ايران برای توقف فعاليت های حساس هسته ای این کشور هستند.


در همین حال، آمريکا در صدد است تا اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل به همراه آلمان را ترغيب کند تا سومين قطعنامه تحريم عليه ايران تصويب شود و در مقابل ايران اميدوار است با همکاری با آژانس مانع تشديد تحريم ها عليه خود شود.


ايران و آژانس بين المللی در ماه اوت ( مرداد ماه سال جاری) توافق کردند که در مذاکرات خود، ايران پرسش های روشن و صريحی به سه مسئله اصلی باقيمانده و مبهم ارايه کند. «آلودگی تجهيزات به اورانيوم غنی شده»، استفاده از «پلوتونيم» و موضوع « سانتريفيوژهای P1 و P2۲»، سه مسئله ای بودند که ايران می بايست درباره آنها توضيحات لازم را ارايه کند.


در همين حال، ديپلمات های در وين می گويند: «اکنون احتمالا کاربرد نظامی تکنولوژی هسته ای توسط ایران مورد تحقيق قرار خواهد گرفت. اصلی ترين مسئله ای که از دير باز مورد ظن بود است».


گزارش منابع اطلاعاتی آمريکا، که در ماه دسامبر منتشر شد، تصريح کرده بود که ايران تا سال ۲۰۰۳ برنامه تسليحات هسته ای داشته است، اما اين کشور به طور موقت اين برنامه را در چهارسال پيش متوقف کرده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد و قدرت های جهانی به دليل کاربرد دوگانه تکنولوژی غنی سازی اورانيوم در توليد سوخت هسته ای و توليد سلاح، از ايران خواسته اند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


اما ايران با اصرار بر اينکه برنامه هسته ای را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند، از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم خودداری کرده است.


سفر آقای البرادعی سال ۲۰۰۶ به تهران و ترغيب مقام اين کشور به توقف غنی سازی اورانيوم، دستاورد چندانی برای وی نداشت.


در حالی آقای البرادعی به ايران سفر کرده است، که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، نيز از کشور های خاورميانه ديدار می کند. آقای بوش گفته بود بخشی از هدف سفر او به منطقه به تاکيد براين نکته است که به سران اين کشورها گوشزد کند که «ايران تهديدی برای صلح جهانی است».


XS
SM
MD
LG