لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

البرادعی با احمدی نژاد دیدار کرد


محمد ابرادعی، رییس آژانس بین المللی انرژی هسته ای در بدو ورود به تهران.
محمد ابرادعی، رییس آژانس بین المللی انرژی هسته ای در بدو ورود به تهران.

محمد البرادعی رئيس آژانس بين المللی اتمی که از روز جمعه در تهران به سر می برد، روز شنبه با محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران ديدار کرد.


بنا بر بيانيه آژانس، سفر اخير محمد البرادعی به تهران با هدف «کسب اطمينان درباره فعاليت های هسته ای ايران در گذشته و حال» صورت گرفته است. بحث درباره «پرسش های باقيمانده مربوط به پرونده هسته ای ايران» نیز جزو اهداف اين سفر توصيف شده است.


رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی بامداد روز جمعه وارد فرودگاه امام خمينی تهران شد و از سوی محمد سعيدی، معاون بين الملل سازمان انرژی اتمی ایران مورد استقبال قرار گرفت.


آقای البرادعی پيش از ملاقات با محمود احمدی نژاد که هنوز جزئياتش منتشر نشده، با سعيد جليلی مذاکره کننده ارشد اتمی تهران، و غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژی اتمی ايران ديدار و گفت و گو کرد.


محمد البرادعی قرار است تا ساعاتی ديگر با آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران ديدار و گفت و گو کند. اين نخستين ديدار رهبر جمهوری اسلامی با رییس آژانس بین المللی انرژی هسته ای خواهد بود.

رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت که طی ديدار با غلامرضا آقازاده، از ایران خواسته است «با حداکثر ميزان شفافيت، تمامی تضمين های لازم را به آژانس ارائه کند.»


وی همچنين قرار است تا ساعاتی ديگر با آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران ديدار و گفت و گو کند. اين نخستين ديدار رهبر جمهوری اسلامی با رییس آژانس بین المللی انرژی هسته ای خواهد بود.


آقای آقازاده هدف از اين ديدار را تبادل نظر درباره «مسائل بسيار مهم» خواند که به گفته او می تواند به حل مناقشه اتمی منجر شود.


گفت وگوهای آقای البرادعی در تهران مبنای گزارشی قرار خواهد گرفت که آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی ارائه خواهد کرد.


قرار بود آژانس اين گزارش را در ماه گذشته ميلادی، ماه دسامبر منتشر کند اما انتشار آن، به درخواست ايران، ظاهرا تا ماه مارس، حدود دو ماه ديگر به تعويق افتاده است.


بيش از چهار سال است که محمد البرادعی، در مقام مديرکل آژانس، پيشگام تلاش هايی شده است که از جمهوری اسلامی می خواهد تن به همکاری کامل بدهد و نسبت به گذشته و حال فعاليت های هسته ای خود توضيحات روشن ارائه کند.


سفر آقای البرادعی در حالی انجام می شود که ايالات متحده به تلاش های خود برای اعمال مجازات های تنبيهی بيشتر بر جمهوری اسلامی ادامه می دهد.


علی رغم خواسته جامعه جهانی، که در دو قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل بازتاب داشته است و تحريم هايی را هم عليه ايران تصويب کرده، جمهوری اسلامی همچنان به غنی سازی اورانيوم ادامه می دهد.


اورانيوم غنی شده با درصد پايين به عنوان سوخت هسته ای به کار می رود، اما درصد بالای غنی سازی اورانيوم، آن را مناسب استفاده در ساخت سلاح های هسته ای می سازد.


غرب نگران است که جمهوری اسلامی خواهان ساخت سلاح اتمی باشد اما تهران همواره اعلام کرده است قصد دستيابی به سلاح های هسته ای را ندارد و غنی سازی اورانيوم را تنها برای توليد برق انجام می دهد.


XS
SM
MD
LG