لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

توکلی: ایران به اجلاس قطر دعوت نشده بود


احمد توکلی از نمایندگان شاخص جناح محافظه کار در مجلس است.
احمد توکلی از نمایندگان شاخص جناح محافظه کار در مجلس است.

احمد توکلی، رييس مرکز پژوهش های مجلس با انتقاد از حضور محمود احمدی نژاد در«اجلاس شورای همکاری خلیج فارس» می گوید که ایران به این اجلاس دعوت نشده بود و به درخواست خود در نشست قطر حضور یافت.


آقای توکلی که از نمایندگان شاخص محافظه کار مجلس شورای اسلامی است در نامه خود خطاب به رییس جمهوری ایران گفته است که «سفر اخير محمود احمدی نژاد به اجلاس اخير شورای همکاری خليج فارس درست به نظر نمی رسد چرا که به درخواست ما صورت گرفته است نه به دعوت آنها.»


سخنان آقای توکلی در حالی بیان می شود که مقامات جمهوری اسلامی پیشتر اعلام کرده بودند که ایران برای نخستین بار و به طور رسمی به این اجلاس دعوت شده است.


علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون ملی و سیسات خارجی مجلس، پیشتر به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته بود که محمود احمدی نژاد بر اساس دعوت رسمی امیر قطر به این اجلاس رفته است.


ایرنا همچنین گزارش داده بود که این برای اولین بار است که یک رییس جمهوری اسلامی به این اجلاس به عنوان مهمان و ناظر دعوت شده است.


درخواست وزارت امور خارجه ایران


آقای توکلی در نامه خود فاش می کند که وزرات امور خارجه جمهوری اسلامی با ارسال درخواستی به مقامات قطری خواستار شرکت محمود احمدی نژاد در نشست شورای همکاری خلیج فارس شده بود.


وی می گوید:« وقتی همواره به طور سنتی، در بيانيه های پايانی اين شورا تماميت ارضی ايران درباره جزاير ايرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک نفی می شود، چرا وزارت امور خارجه چنين درخواستی کرد؟»


به نوشته اين نماينده مجلس، «ايران در اين اجلاس کوچک شمره شده و از آن به عنوان کشوری اشغالگر ياد شده است.»


احمد توکلی می نويسد:«اين بار نيز به همان سياق هميشگی، حضور ايران در خاک خويش، در بيانيه پايانی همين اجلاس شورای همکاری اشغالگر خوانده شد و برای کوچک شمردن ما اعلام کردند که اين حضور به درخواست ايران بوده است نه دعوت آنها، آيا وزارت خارجه از قبل تضمينی دريافت کرده بود که ناديده گرفته شده است؟»


«کم اعتنايی به تلاش های سياسی راه درستی نيست»


آقای توکلی همچنین از واکنش و بيانات محمود احمدی نژاد در قبال گزارش محمد البرادعی مدير آژانس بين المللی انرژی اتمی و گزارش گزارش سازمان «برآورد اطلاعات ملی» ايالات متحده آمريکا در مورد برنامه هسته ای ايران به شدت انتقاد کرده و پرسش هايی را مطرح کرده است.


  • «تبديل آژانس به حکم نهايی و کم اعتنايی به تلاش های سياسی راه درستی نيست»
توکلی

به گزارش خبرگزاری نيمه دولتی فارس که اين نامه را منتشر کرده است، احمد توکلی در مورد واکنش مثبت دولت ايران در قبال گزارش البرادعی می گويد: «شعف بيش از اندازه در قبال اين گزارش و ناديده گرفتن از نکات منفی، حجيت و اعتباری برای آژانس فراهم می سازد که در آينده ممکن است برای ما زيان بار باشد.»


آقای توکلی همچنين از آنچه که وی «کم توجهی دولت ايران به مذاکرات سياسی» خوانده است انتقاد کرده و می گوید: «تمايلی در دولت وجود دارد که وزن کمی برای فعاليت های سياسی قايل شود به همين دليل و مرتباً روی جنبه های فنی- حقوقی موضوع تکيه می کند. در حالي که تبديل آژانس به حکم نهايی و کم اعتنايی به تلاش های سياسی راه درستی نيست.»


محمد البرادعی ، روز ۲۲ نوامبر در گزارش خود درباره پرونده هسته ای ايران در شورای حکام در وين گفته بود: «ايران در ظرف ماه های گذشته در رفع ابهام های برنامه هسته ايش همکاری خوبی داشته اما لازم است به جای برخورد انفعالی ، فعالانه به سوال های باقی مانده آژانس پاسخ دهد.»


وی همچنين افزوده بود: «اطلاعات آژانس به اندازه ای نيست که بتواند با قاطعيت اعلام کند ايران دارای مقاصد نظامی نيست.»


در گزارش مدير کل آژانس بين المللی آمده بود: «هر چند ايران درباره برنامه هسته ای خود به طور کلی اطلاعات درستی را ارايه کرده است، اما اين کشور همچنان از خواست جامعه بين المللی برای توقف غنی سازی اورانيوم سرپيچی می کند.»


آقای توکلی از «شادی دولت ايران» در مورد گزارش اخير نهادهای اطلاعاتی آمريکا در مورد برنامه هسته ای ايران نيز انتقاد کرده است.


وی می گويد: «اين نوع ابراز خوشحالی از گزارش نهادهای اطلاعاتی آمريكا خطر افزايش اعتبار گزارش هايی از اين دست را در پی دارد، روشن است که چنين نتيجه ای به سود ما نيست، چرا که گزارش بعدی، در سطح اعتبار بيشتر، می تواند کاملاً عليه ما تنظيم شود.»


در اين گزارش آمده بود که برنامه توسعه سلاح هسته ای ايران را در پاييز سال ۲۰۰۳ متوقف کرده ولی اين کشور به غنی سازی ادامه داده است.


محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، انتشار این گزارش را « بزرگترین پيروزی ملت ايران در یک سده اخیر» توصیف کرده بود.


XS
SM
MD
LG